HjÄlp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grubbelmuz
    • March 2010
    • 29

    HjÄlp!!

    Nu har jag fått problem med för höga värden av Nitrit, det ligger på 0,5-1,0 har JBL mätstickor så kan bara säga att det ligger mellan 0,5 - 2,0 men där någonstans ligger det i alla fall. Mina Malawi's börjar visa tecken på att det inte är bra, dom skakar till då och då samt "kliar" dom på div stenar och är slöa i största allmänhet. Jag har inga växter i mitt akvarium 720Liter utan har kört med sten och vit sand. Alla andra värden är helt perfekta. vad ska jag göra??? Vill inte att dom dör..

    Tacksam för snabba svar!

    Mvh:Martin
    250L Malawi 720L Malawi 100L Yngel kar
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    50% vatten byte i 1 vecka.. varje dag asså. mata ytterst lite! börja nu!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      sen kan vi ju börja utröna varför du fått nitrit. hur sköter du karet vanligtvis? med vattenbyten o så tänkte jag? är det ny-startat? släppt i massa nya fiskar nyligen?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Du bör genast börja dosera nitrivec eller liknande bakteriekultur och nån dl salt för av nån anledning fungerar inte din biologiska filtrering! Vad har du för filtrering och hur mycket fisk har du?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Grubbelmuz
          • March 2010
          • 29

          #5
          Jag byter 25% var 5 dag. Åkte in till zoo butiken och köpte Nitrivec nu så ska jag göra ett 50% vattenbyte. Vi har haft ett 5 timmars strömavbrott som kom i går utan förvarning, EON ska få faan för att dom grävde av en kabel här ute om firrarna dör, i affären så trodde dom att detta beror på just strömavbrottet. Men nu är det bara att vänta och se om Nitrivec gör jobbet..
          250L Malawi 720L Malawi 100L Yngel kar

          Kommentar

          • Grubbelmuz
            • March 2010
            • 29

            #6
            Åheim: Jag har ett Tetratec EX 2400 ytterfilter, Ehiem Powerline 2252 innerfilter och ett UV-C filter på 20w samt en cirkulationspump från hydor.

            Fiskar är: Aulonocara "fire fish" 2X
            Placidochromis sp. ''Phenochilus Tanzania'' 4X
            Labidochromis caeruleus, Kakusa 10X
            Nimbochromis livingstonii 4X
            250L Malawi 720L Malawi 100L Yngel kar

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av Grubbelmuz
              Jag byter 25% var 5 dag. Åkte in till zoo butiken och köpte Nitrivec nu så ska jag göra ett 50% vattenbyte. Vi har haft ett 5 timmars strömavbrott som kom i går utan förvarning, EON ska få faan för att dom grävde av en kabel här ute om firrarna dör, i affären så trodde dom att detta beror på just strömavbrottet. Men nu är det bara att vänta och se om Nitrivec gör jobbet..
              Ja du nämnde inte att du hade strömavbrott innan detta hände, men då får du väl anta att det är boven i dramat!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Grubbelmuz
                • March 2010
                • 29

                #8
                hannesc: Jag pyttsa i 6st Labidochromis caeruleus för en 3-4 dagar sedan men tror inte att det beror på det. Akvariet är ganska ny startat ja.
                Det kan säker ha en finger med i spelet. Sedan är frågan om UVC filtret "käkar" upp alla nyttobakterier med??
                250L Malawi 720L Malawi 100L Yngel kar

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  nitritspikar kan komma efter någon vecka eller två. men det låter snarare som om det är strömavbrottet som har orsakat detta. förmodligen har dina goa bakterier i ytterfiltret dött o blivigt giftiga.

                  inte troligt att uv-filtret har nått med detta att göra. men som sagt. nitrivec, stora vattenbyten ett par dagar o sen borde problemet vara ur världen

                  Kommentar

                  • Grubbelmuz
                    • March 2010
                    • 29

                    #10
                    Tack för alla svar!

                    Grymt bra service så att säga känner mig lite lugnare nu..
                    250L Malawi 720L Malawi 100L Yngel kar

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      du kan vara lugn. ha du otur så kanske någon droppar av. m,en byt vatten ofta nu o så är problemet ur världen.

                      Kommentar

                      • Grothras
                        • July 2009
                        • 401

                        #12
                        Byter du mycket vatten samtidigt som du försöker bygga upp bakterierna i filtret så tar det ju längre tid. Vore det inte bättre att dra i salt och mata lite var 3dje dag så att problemet försvinner fortast möjligt?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          för att bli av med det akuta problemet så tycler jag han ska göra stora vattenbyten. sedan kan man börja bygga upp bakteria kulturen igen

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Prio 1 är att stoppa matningen och mår fisken akut dåligt så kan man behöva göra ett stort vattenbyte MEN det är en risk att göra stora byten, nitriten kan skena iväg iom det stora bytet, därför ska man helst byta med vatten från ett annat fungerande kar!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Grubbelmuz
                              • March 2010
                              • 29

                              #15
                              Nu är nitriten på 0

                              Inga fiskar dog trotts att det såg riktigt illa ut..... Great success!!!!
                              250L Malawi 720L Malawi 100L Yngel kar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...