Obalans, Växter och fiskar som inte trivs.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Fuzzop
    svarade
    brukar väl få ta bort några algprickar varje 4-6 månader och det tar inte mer än 3 minuter heller
    Jo lite alger får man alltid i ett nystartat kar, i princip alla större förändringar ger algerna ett litet övertag, att byta vatten lite och sällan ger generellt en större förändring näringsmässigt än stora täta vattenbyten, men det får väl bli en avvägning för har man ett riktigt stort kar så blir ju ett stort vattenbyte varje vecka riktigt jobbigt mot att skrapa lite alger och större kar har generellt bättre balans så mindre vattenbyten känns kanske rimligare då.

    Lämna en kommentar:


  • Lellel2
    svarade
    fuzz, hur ofta använder du algskrapa eller liknande? jag drar över rutorna för att inte få några alger, bättre att förekomma än förkommas är min filosofi, mina rutor är rena från alger och det tar 3 minuter om man har bråttom?

    Sen berättade jag bara vad som fungerar för mig, algproblem är väl mer regel än undantag när man startar ett akvarium?

    Lämna en kommentar:


  • Fuzzop
    svarade
    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Bra tips! Jag ska nog testa det när snön försvunnit, det borde även fylla på med mer näring utöver PMDD.
    Lite extra näring blir det säkert men doserar du normaldos pmdd spelar det ingen större roll, kan möjligen vara ett litet problem om man inte har nån annan näring men mestadels gör det mer nytta än problem.

    Lellel2-varför drar du en svamp över rutorna varje vecka? får du så mycket alger kan det väl inte ses som nån bra förebild?

    Lämna en kommentar:


  • Lellel2
    svarade
    Jag tycker personligen att det låter väldigt mycket, 20-30 % i veckan är väl någon form av mall för ett vanligt akvarium med vanlig fiskmängd och vanliga fiskar om det nu finns något sådant (diskusar och sånt är ju speciellt vad jag förstått), drar man ned på mängden fiskar kan man dra ned på mängden vattenbyten eller, som jag har gjort, dra ned till att byta 30 % varannan vecka och bara plocka lite löv och dra över rutorna med en svamp varje vecka. För mig har det fungerat bra, hade en liten topp med alger men med fler växter så löste det sig utan problem eller medel, fiskarna leker och verkar må bra.

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Ursprungligen postat av Fuzzop
    Stora vattenbyten är inga som helst problem, det viktigaste är dock att du är konsekvent, dvs bestämmer dig för tex 30% byte och gör det på lördag varje vecka, ska du köra pmdd är det extra viktigt så det blir en jämn näringsnivå i karet.
    Om du vill säkert och snabbt får bra bakteriebalans så finns det ett gratis tips, gå ut i en skogsbacke och gräv upp en näve eller 2 jord som sen slammas upp i en liter vatten, filtrera i ett kaffefilter och spara vattnet i en flaska i kylskåpet, sen tillsätter typ en halv till en deciliter efter varje vattenbyte tills flaskan är slut så borde du ha fått bra bakteriebalans, finns flera trådar om detta i forumet om du söker lite
    Bra tips! Jag ska nog testa det när snön försvunnit, det borde även fylla på med mer näring utöver PMDD.

    Lämna en kommentar:


  • Fuzzop
    svarade
    Stora vattenbyten är inga som helst problem, det viktigaste är dock att du är konsekvent, dvs bestämmer dig för tex 30% byte och gör det på lördag varje vecka, ska du köra pmdd är det extra viktigt så det blir en jämn näringsnivå i karet.
    Om du vill säkert och snabbt får bra bakteriebalans så finns det ett gratis tips, gå ut i en skogsbacke och gräv upp en näve eller 2 jord som sen slammas upp i en liter vatten, filtrera i ett kaffefilter och spara vattnet i en flaska i kylskåpet, sen tillsätter typ en halv till en deciliter efter varje vattenbyte tills flaskan är slut så borde du ha fått bra bakteriebalans, finns flera trådar om detta i forumet om du söker lite

    Lämna en kommentar:


  • creature
    svarade
    Har inhandlat 2 aquarelle nu.
    Det satt tydligen små reflektorer i rören som lysrören sitter i =)

    Frågar igen: 30-50% vattenbyte låter mycket när jag har ganska så lite fisk? hinner det bli bra med "goda" bakterier i akvariumet då?

    Lämna en kommentar:


  • Fuzzop
    svarade
    Ursprungligen postat av andersfiskar
    Jag läser innantil på förpackningen till powerglorören "For optimal performance, replace your bulb every 8 to 12 month" Det kan iofs vara ett sätt att sälja mer ...Så har du några belägg för att de håller längre än andra rör är jag den första som är tacksam. Dom är inte billiga till 480-literskaret...



    My bad... Naturligtvis har du rätt i det. Jag har lite snöat in på kelvintalet då powerglo ligger såpass högt och jag själv har så pass goda erfarenheter av dem. Jag har läst en del rön om att högre k saknar en del i spektrat som främjar vissa skadliga alger och parasiter mm. Det är väl det tillsammans med att man generellt jagar rör med vitare/blåare ljus för estetiken som gjort det.
    Jo det där är absolut ett sätt att sälja mer, power-glo, aquastar och aquarelle är nåt som kallas trifosfor rör och jag vill minnas att det va defdac (växtguru som kan mycket om ljus) här som mätte upp hur mycket dom tappar och det låg på mellan 5 och 10% under hela livslängden mot "vanliga" lysrör som tappar lika mycket under första året.
    Att ett högt kelvin skulle göra att vissa delar av spektrat saknas tror jag inte riktigt på, däremot så har man större toppar på blått och rött så man främjar växternas tillväxt och då konkurerar dom ut algerna med näringen.

    Lämna en kommentar:


  • MechaniX
    svarade
    Mina Aquarelle har suttit i sedan december 2003. I januari 2008 trivdes E.acicularis och R.rotundifolia ypperligt. Sök lite på Trifosfor här på zoopet så har du lite att läsa om. Kör med 4x36W med reflektorer i mitt 250 liters akvarie och har ingen orsak att byta rör än..

    Läste i gamla inlägg att vissa påstår att dom bara tappar 5% och sedan håller sig där.

    Lämna en kommentar:


  • andersfiskar
    svarade
    Ursprungligen postat av MechaniX
    Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar går bra till växter, båda ligger på 10000 K och byts ut när dom slocknar, dom tappar väl runt 10% efter ett tag men sen håller dom sig där.
    Det dom tappar i ljus under ett år är alltså inte det som är synligt för ögat. En generell tumregel är just det med att efter ett halvår har 50% av det ljus växterna "behöver" förbrukats. Jag ser enorm skillnad i tillväxttakt och växtbubbel på ett års gammla rör och nya rör.
    Vilka belägg har du för det påståendet att de billigare rör du nämner skulle ha dessa egenskaper? Att dessa rör skulle vara 90% effektiva i växtsammanhang tills de slocknar ser jag som rent strunt.

    Lämna en kommentar:


  • creature
    svarade
    Ok, är dom bättre än power-glo?
    Någon som vet en bra vitmatt färg som går att måla med på plast, tål fukt och som inte är farlig för fiskarna?

    30-50% vattenbyte låter mycket när jag har ganska så lite fisk? hinner det bli bra med "goda" bakterier i akvariumet då?

    Lämna en kommentar:


  • MechaniX
    svarade
    Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar går bra till växter, båda ligger på 10000 K och byts ut när dom slocknar, dom tappar väl runt 10% efter ett tag men sen håller dom sig där.

    Lämna en kommentar:


  • creature
    svarade
    Vilkar rör ska jag satsa på om jag bara ser till växterna? Om det finns rör som anses vara lika bra för växter, vilket gör så att vattnet ser fräschast/renast ut?
    Läst om aquarelle och nu power-glo..
    Senast redigerad av creature; 26 March 2010, 09:43.

    Lämna en kommentar:


  • andersfiskar
    svarade
    Ursprungligen postat av Fuzzop
    och nya lysrör är nog en bra ide, power-glo är riktigt bra och dom måste inte bytas efter ett år som många andra,
    Jag läser innantil på förpackningen till powerglorören "For optimal performance, replace your bulb every 8 to 12 month" Det kan iofs vara ett sätt att sälja mer ...Så har du några belägg för att de håller längre än andra rör är jag den första som är tacksam. Dom är inte billiga till 480-literskaret...

    Ursprungligen postat av Fuzzop
    vad lysrören har för kelvintal bryr sig inte växterna om utan det är mest en fråga om hur du ser ljuset.
    My bad... Naturligtvis har du rätt i det. Jag har lite snöat in på kelvintalet då powerglo ligger såpass högt och jag själv har så pass goda erfarenheter av dem. Jag har läst en del rön om att högre k saknar en del i spektrat som främjar vissa skadliga alger och parasiter mm. Det är väl det tillsammans med att man generellt jagar rör med vitare/blåare ljus för estetiken som gjort det.

    Lämna en kommentar:


  • creature
    svarade
    Det kommer inte bubblor, det är lite grövre grus 4-8mm.
    Växtern blir ljusare, tunnare och växer lite men dör sakta så dom hinner inte växa till sig.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...