Borde inte pH ha ändrats?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Borde inte pH ha ändrats?

    Jag har kört med PMDD, Easycarbo och Nutrafin CO2-anläggning http://www.pwss.nu/product.php?produ...4&cat=0&page=1 en tid för att få glada växter och bli av med alger. Jag är inte värst imponerad över resultatet om jag ska vara ärlig. Så jag gör väl något fel.

    Nu hittade jag den här trevliga tabellen http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php som beskriver förhållandet mellan KH, pH och CO2 i vattnet. Om jag förstår den rätt så ”tål” ett hårt vatten, med högt KH också ett basiskt vatten, med högt PH värde utan att CO2 halten påverkas negativt.

    Exempel – ett vatten med KH 5,0 och pH 6,7 ger 30 ppm CO2. Ett vattnen med KH 2,5 – hälften – och samma pH ger 15 ppm CO2 – också hälften.

    Jag tycker mig också förstå att när man tillsätter CO2 så förändras balansen i akvariet mellan KH och pH: Ju mer CO2, desto lägre pH – surare vatten.

    Nu till det jobbiga: När jag kollar igenom mina gamla värden, från tiden före Easycarbo och CO2 och jämför med dem jag får nu, så kan jag inte säga att jag ser någon direkt skillnad. Jag har mätt upp pH 7,5 i 1,5 år och KH ligger på 5. Samma före som efter.

    Så varför är det så?

    - Är mitt testkit från Sera bara en leksak och duger inte om man vill veta på riktigt vad som händer med vattnet (vad ska man i så fall ha istället)?
    - Har jag misslyckats fullständigt med min CO2 anläggning (som borde duga till 145 liter)?
    - Eller har jag helt enkelt missuppfattat någonting?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Tyvärr är det nog så att en sån "CO2-anläggning" inte har någon kapacitet ens för ett mindre kar. Har svårt att se att nåt sånt skulle fungera vettigt överhuvudtaget?
    Men med ett trycksatt system och en bra reaktor får du resultat.

    Kommentar

    • JeanM
      • June 2008
      • 227

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Tyvärr är det nog så att en sån "CO2-anläggning" inte har någon kapacitet ens för ett mindre kar. Har svårt att se att nåt sånt skulle fungera vettigt överhuvudtaget?
      Men med ett trycksatt system och en bra reaktor får du resultat.
      Tack för svar!

      Det måste man väl i så fall tolka som att du sågar mäskning fullständigt? Vad jag förstått finns många här som inte skulle dela din åsikt. Men visst, jag har varit inne på din linje. Men som du ser det, så är alltså uteblivna förändringar i pH ett kvitto på att åtgärden inte funkat? Det kan inte vara usla mätmetoder? Hatar dessa dropptester där man ska bedöma färgen efter en skala. Helt godtyckliga som jag ser det.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vad har du för belysning?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • JeanM
          • June 2008
          • 227

          #5
          2*30 W, ett "Glo flora" eller nåt sånt, ett 10 000 kelvin. Plus kromade reflektorer.
          Senast redigerad av JeanM; 31 January 2010, 11:06.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Då borde du märkt större skillnad än vad du gjort, då den co2 anläggningen kanske inte är den bästa, men väl fungerande.
            Hur många bubblor/sek och hur ofta har du bytt mäsk?
            Foto på karet skulle även vara trevligt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av JeanM
              Tack för svar!

              Det måste man väl i så fall tolka som att du sågar mäskning fullständigt? Vad jag förstått finns många här som inte skulle dela din åsikt. Men visst, jag har varit inne på din linje. Men som du ser det, så är alltså uteblivna förändringar i pH ett kvitto på att åtgärden inte funkat? Det kan inte vara usla mätmetoder? Hatar dessa dropptester där man ska bedöma färgen efter en skala. Helt godtyckliga som jag ser det.
              Kan du bara få ut tillräckligt med CO2 ur "mäsken" så kan det nog fungera förutsatt att du har en bra reaktor som kan lösa all CO2.
              Men skall man ha grejer som fungerar bra över tiden så får man tyvärr betala en slant. Snarare 1500-2000kr än 212kr för ett bra system.
              Om du kan byta "trappan" som skall lösa CO2 till en keramisk diffusor så kanske du kan få ett bättre resultat.
              Sen verkar det också vara svårt att få kontroll och styrning av CO2 över dygnet med mäskmetoden.

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Då borde du märkt större skillnad än vad du gjort, då den co2 anläggningen kanske inte är den bästa, men väl fungerande.
                Hur många bubblor/sek och hur ofta har du bytt mäsk?
                Foto på karet skulle även vara trevligt.
                Det går 5-6 sekunder mellan varje bubbla. Nutrafins refiller ska räcka 3 veckor, jag byter när bubblorna verkar upphöra, tar väl en 2-3 veckor gissar jag.

                Bild på karet:


                Ett 30-tal kardinaler, 4 scalarer, 1 ancistrus 12 cm, 1 ca 7 cm och tre thailänska algätare, ca 4 cm. ("De äter tofsalger", tjena...) Och hela familjen tofsalg har flyttat in och verka må hur gott som helst, liksom sniglarna .

                24 grader ca, utvändigt filter av märket Eheim.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Att du får toffsalger beror troligen på ett varierande pH, som i sin tur kan komma från din mäskkörning. Köp sedan inget mer av Nutrafins refiller, det enda de innehåller kan du köpa på ICA eller Konsum till ett mycket bättre pris. Gör en sökning på "mäsk" här på forumet så ser du vad du ska köpa.
                  Sedan en liten fråga, vad är det för Vallisneria du har som är lite lägre i högersidan? Är det den "vanliga" Vallisnerian kan jag sätta en peng på att du har näringsbrist...öka isf dosen på PMDD med en gång i veckan om du nu kör normaldos.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • JeanM
                    • June 2008
                    • 227

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Att du får toffsalger beror troligen på ett varierande pH, som i sin tur kan komma från din mäskkörning. Köp sedan inget mer av Nutrafins refiller, det enda de innehåller kan du köpa på ICA eller Konsum till ett mycket bättre pris. Gör en sökning på "mäsk" här på forumet så ser du vad du ska köpa.
                    Sedan en liten fråga, vad är det för Vallisneria du har som är lite lägre i högersidan? Är det den "vanliga" Vallisnerian kan jag sätta en peng på att du har näringsbrist...öka isf dosen på PMDD med en gång i veckan om du nu kör normaldos.
                    OK, så för att återgå till min ursprungliga fråga – mitt sätt att mäta pH verkar ytterst otillförlitligt? Och hur gör jag istället, för att få värden som går att lita på och som sen i sin tur kan ligga till grund för vettiga beslut? Vad jag förstår är det enda sättet att mäta resultat av CO2 tillförsel?

                    Jo jag har starkt funderat på att starta ett mäskeri i egen regi. Jag har också funderat på att minska mynningen på slangen från mäsken, med hjälp av en klick silicon. Det borde göra att fler men mindre bubblor kommer ut med bättre upptagning som följd. Det känns lite slösaktigt att bubblor når vattenytan.

                    Vallisnerian ja… jag har köpt vid två tillfällen – ena gången fick jag de som växer sig höga och ena gången de som mest liknar vanligt gräsmattegräs. De mådde dåligt i början och sen de repat sig har de varit såhär korta. Jag misstänker nån form av mutation genom sjukdomen. Rätt fina tycker jag. Jag kör dubbel dos PMDD mot rekommenderat. Jag vet inte om tillväxten är bra eller dålig, för jag har bara mig själv att jämföra med. Jag plockar bort en grabbnäve växtmassa eller två varje helg, för att hålla dem tillbaka. Jag gissar att jag har bra tillväxt.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      OK, men om jag då säger så här: vad är då problemet? En eller två grabbnävar växter när du har de växter du har, är inte mycket att klaga på.
                      Ursprungsfrågan är kanske både lätt och svår att svara på, det kan vara din test som är otillförlitlig så att göra ytterligare tester med någon annan dropptest kan vara en idé.
                      En annan men dyrare, är att köpa någon form av elektrisk pH-controller eller pH-mätare, som i sig kan vara en investering för framtida high-tech akvarier.
                      Om du är missnöjd med bubblor som går ut lite slösaktigt skulle jag nog hellre satsa på en annan lösning, som tex fördelning via cirkulationspumpen eller liknande än att börja kludda med silikon.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • JeanM
                        • June 2008
                        • 227

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        OK, men om jag då säger så här: vad är då problemet? En eller två grabbnävar växter när du har de växter du har, är inte mycket att klaga på.
                        Ursprungsfrågan är kanske både lätt och svår att svara på, det kan vara din test som är otillförlitlig så att göra ytterligare tester med någon annan dropptest kan vara en idé.
                        En annan men dyrare, är att köpa någon form av elektrisk pH-controller eller pH-mätare, som i sig kan vara en investering för framtida high-tech akvarier.
                        Om du är missnöjd med bubblor som går ut lite slösaktigt skulle jag nog hellre satsa på en annan lösning, som tex fördelning via cirkulationspumpen eller liknande än att börja kludda med silikon.
                        Problemet är alger alger alger... tofsarna är ju mest irriterande men sen är det en grön beläggning också som är mycket envis.

                        Algerna var orsaken till att jag började med CO2, PMDD och Easycarbo eftersom jag fick höra att tillräcklig växttillväxt (jäkla ord) skulle slå ut dem. Växterna verkar som sagt må bra men det gör algerna också så nått fel måste jag ha gjort. Tack för alla svar btv.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Jag har kört och kör fortfarande med co2 i akvarium, och det som jag lärt mig med åren är att inte ha för bråttom. Visst är det skittråkigt att ha oönskade alger, men i de allra flesta fall så kommer det att ge sig med tiden. Det är i början som det händer grejer, men kör du på i samma spår så kan jag nästan lova dig att det kommer att ge sig med tiden.
                          En sak du kan göra för att påskynda processen, är att du skaffar lite mer snabbväxande växter som kan konkurrera ut algerna. När karet sedan stabiliserat sig kan du fasa ut dessa med tiden och skaffa lite svårare och mer saktaväxande växter om du vill.
                          Ett förslag på snabbväxare som även är snygga, är tex Limnophila sessiflora eller varför inte testa Cabomba då man kan få den att trivas ganska bra med co2 och bra med ljus.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Rickard p
                            • November 2009
                            • 115

                            #14
                            Har kört med mesk ca 4 veckor och jag tycker det är svårt att hålla jämn bubbeltakt har provat lite olika sattser .
                            Enligt en sida så krävs det 17gram soker för att nå 1 % alkohol på 1 liter vaten och vanlig jäst man köper i affären kan nå ca 12 % sen dör jästsvamparna så det blir ca 2dl socker för att nå det per liter vatten .
                            Har provat 4 l vatten 1pk jäst 8 dl socker 1matsked vällingpulver dom första 36 timmarna jäser 8-10 bubblor i sekunden effter ca 5 dagar är det för lite bubblor i stället .
                            Nu provar jag 4 liter vatten 6 dl socker 1 pk jäst 2 matskedar välling det bubblar likvärdigt men den har bara gått i 4 dagar än .
                            Jag begränsar med ventil och timer mellan 10,00-22,00 men på dag 1 på dena satts såg jag att en fisk sommna på botten jag pilla på den och den vakna till sedan blev det 25% vatten bytte titta ph kostant med sera dropp test runt 7,5 och kh på 7 enligt tabell så har jag för lite co2 men det berorväll på hur ph i kranen är med så man kan väll inte gå blint efter tabellerna då hade mina fiskar varit döda nu.
                            Det känns som det är för svårt att hålla ph värdet med mesk mycket algier fiskarna mår dåligt så nu har jag köpt 6kg flaska co2 och väntar på en controller och hoppas man kan såva bätter .

                            Kommentar

                            • JeanM
                              • June 2008
                              • 227

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Jag har kört och kör fortfarande med co2 i akvarium, och det som jag lärt mig med åren är att inte ha för bråttom. Visst är det skittråkigt att ha oönskade alger, men i de allra flesta fall så kommer det att ge sig med tiden. Det är i början som det händer grejer, men kör du på i samma spår så kan jag nästan lova dig att det kommer att ge sig med tiden.
                              En sak du kan göra för att påskynda processen, är att du skaffar lite mer snabbväxande växter som kan konkurrera ut algerna. När karet sedan stabiliserat sig kan du fasa ut dessa med tiden och skaffa lite svårare och mer saktaväxande växter om du vill.
                              Ett förslag på snabbväxare som även är snygga, är tex Limnophila sessiflora eller varför inte testa Cabomba då man kan få den att trivas ganska bra med co2 och bra med ljus.
                              CO2-anläggningen har varit i gång 9 månader, kanske är jag för otålig. Som jag skrev i början fick tabellen med CO2 - KH - pH -värden mig att börja undra om jag haft någon effekt över huvud taget, eftersom jag inte kan säga att jag ser någon skillnad i pH. Knappt i alger heller, men det är svårbedömt eftersom jag skaffat algätare också. Motvilligt, men jag höll på att få spader.

                              Om jag förstått dig rätt är det snarast så att det är min mätmetod som är problemet, den lämnar för mycket över till godtycket. Det i sin tur gör det svårt att bedöma effekten av CO2 anläggningen, annat än efter resultatet.

                              pH-mätare går att få runt 500, frågan är vad man ska skaffa, men det kanske finns någon tråd om det också. Jag ska kolla upp de där växterna nästa gång jag får en chans att komma i närheten av en zoo-butik. Tack igen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...