Färg på vattnet vid byte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slatan
    • August 2009
    • 277

    Färg på vattnet vid byte?

    Vad brukar det vara för färg på vattnet när ni byter det? Är det klart som vanligt vatten eller är det smutsigt brunt/gult?

    Tycker mitt vatten bara har blivit smutsigare o smutsigare vid vattenbytena ju längre jag haft akvariumet... Dessutom har det blivit mer o mer alger. Första 2-3 månaderna hade jag typ inte en enda alg i, nu är växter o rötter fyllda av dom.

    Att det har blivit smutsigare/brunare kan iofs ha med min nya rot att göra. Men det var smutsigt innan jag stoppade i den också.

    Jag matar just nu var 3e dag, har lampan tänd ~10h om dan och byter ungefär 30-40% vatten varje vecka.
    -Varför är bladlöss så små?
    -De stannar i växten!

    54 liter akvarium
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Kan bara saga att sa lange inte later alger ruttna i akvariet och byter som du gor sa borde det vara OK for fiskarna.. Har du kanske kloramin i vattnet?

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Här brukar det vara lite missfärgat (brunt) av rötterna om man drar ut på vattenbytena. Kör jag en gång i veckan hinner det inte bli missfärgat.

      Hur stort kar handlar det om och vilken filtrering har du?

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Det bruna avtar med tiden då du haft rötterna ett tag. Algerna brukar dyka upp så småningom då akvariet varit igång ett tag.
        h. Johan

        Kommentar

        • Slatan
          • August 2009
          • 277

          #5
          Eftersom jag är nybörjare och bor relativt litet så har jag ett Aquael-kit på 54 liter, och det som medföljde där, alltså typ Aqualel mini fan, eller vad pumpen heter. Så det är ju inget jättefilter jag har.

          Och sen en liten extrafråga, jag köpte körsbärsräkor för nån vecka sen, små bäbisar som var genomskinliga, och dom i affärn sa att när dom blir stora så blir dom röda, men det tog typ 2-3 dar så var dom helt röda. Vad är det som styr färgen på dom?
          -Varför är bladlöss så små?
          -De stannar i växten!

          54 liter akvarium

          Kommentar

          • JLi
            • December 2004
            • 773

            #6
            Ursprungligen postat av Slatan
            Och sen en liten extrafråga, jag köpte körsbärsräkor för nån vecka sen, små bäbisar som var genomskinliga, och dom i affärn sa att när dom blir stora så blir dom röda, men det tog typ 2-3 dar så var dom helt röda. Vad är det som styr färgen på dom?
            Ingen aning, Men flytta frågan till skaldjurskategorin får du säkert kompetenta svar.
            h. Johan

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Mitt vatten är alltid lät brun gult när jag byter jag har rötter o grenar i karet som antagligen färgar av sig. Jag har även märkt att färgen har att göra med om jag nyligen rengjort filtret vilket = brunare vatten vid sista vatten bytet före filter rengöring klarare vatten men fler grövre pariklar i vattnent typ växtdelar och likanade. Jg har inga vetanskapliga belägg för detta men det är vad jag tyckt mig upplevt.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #8
                Vattnet som man byter ut är är alltid lite brunt. Vad gäller algerna så har du nog för mycket näring i ditt kar. All mat man häller i omvandlas till näringsämnen och om man inte har mycket växter som kan ta upp dessa får man alger. Receptet är att mata mindre. Vet inte hur mycket fiskar du har, mycket fiskar=mycket mat..
                Du kan ju öka på växtligheten oxå..
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                Arbetssätt...