Något är fel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    Något är fel...

    Nåt är fel på akvarievattnet, vad vet jag inte riktigt...
    Köpte nya pansarmalar för ett par veckor sen, alla 5 dog rätt snabbt...
    ca 75 l, innehåller nu en fjärilsciklid, en fläckig pansarmal, en ancistrus, knappa 10-talet neontetror och ca 5 endlers. Dessa verkar må bra.

    Har en hel del alger, och det i sin tur gör att växterna inte mår speciellt bra. Enda vattentestet jag har hemma är nitrit och det visar inget.

    Har följande plan, vad tror ni?
    - inhandlat vattenberedningsmedel och börja med tätare vattenbyten. filtret är nu också rengjort pga att vattenflödet blivit rätt dåligt.
    - ska skaffa bättre lysrör och växtnäring.

    Något mer?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Jag skulle:
    • Tätare vatten byten, 1 ggr per vecka 30-40%. Beroende på vad du nu gör. Vattenberedning varje gång.
    • Rengöra filtret varje vecka dock 3 dagar skillt från vatten byten men i en mindre mängd vatten från akvariet.
    • Minska matning, då det genererar alger och dåligt vatten, under en period bara mata en ggr per vecka tills du vet vad problemet är. Bättre mätningar...
    • Säkra så att belysningen bara lyser 10 timmar om dagen, timer.
    • Inte dammsuga för djupt i botten så att det också bidrar till det bilogiska filtret du har i akvariet, dock något beroende på hur finkorningt du har om du har grovt grus bör du rengöra något djupare.
    • Plantera mycket, mycket, växter. De bidrar en hel del till en bra miljö för akvariet och speciellt mot alger. Snabbväxande som vattenpest
    • Skaffa bättre mätstickor, eller ännu bättre mätningsmetoder men stickor bör vara ok och kolla övriga värden.
    • Mäta temperaturen så att den ligger rätt. Jag har märkt att bruna alger verkar trivas bättre i lite svalare vatten, dock bara en egen observation. Men rätt vattentemp ökar trivseln för dina fiskar och därmed deras motståndskraft mot allt annat de utsätts för i ett akvarium
    Annars tycks du inte ha för mycket fiskar, men för mig låter det som om du har dåliga vattenvärden och kanske introducerade de nya fiskarna för fort i akvariet.

    en fråga, har några "gamla" fiskar dött under senaste veckorna?
    Checking out...

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      • Rengöra filtret varje vecka dock 3 dagar skillt från vatten byten men i en mindre mängd vatten från akvariet.
      Nej, nej, nej! Det är förmodligen någon sorts obalans i akvariet och då hjälper det absolut inte att rengöra filtret varje vecka. Filtret ska man enbart rengöra när flödet avtar markant, och då bara i en spann akvarievatten. Rengörs det varje vecka så hinner ju inte bakteriefloran återhämta sig.


      • Skaffa bättre mätstickor, eller ännu bättre mätningsmetoder men stickor bör vara ok och kolla övriga värden.
      Mätstickor är värdelösa, dropptest är mycket bättre. Fast nu har h*n ju redan nitrit så.


      Vad har du för filter till karet?

      I övrigt håller jag med vad Dre skriver, minska på matningen och byt 30-40% vatten i veckan och låt det gå ett tag.

      MVH Johan

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        #4
        Johan: Ska ske!

        Dre: Tack för många tips. Har bytt varannan vecka nu senaste tiden, men tänkte börja med varje. Filtret är jag precis som Johan tveksam till om det bör rengöras så ofta?
        Har finkornigt grus, temp på ca 27 grader. Dammsuger inte i botten mer än det som ligger "ovanpå". Maten tänkte jag minska ner på också.
        Timern inställd från 11-12 timmar till 10 nu.

        Inga gamla fiskar har dött på senaste tiden (eller tja, några neontetror för kanske 2 mån sen, men det var nog ålder gissar jag på...).
        Dåliga vattenvärden är jag ju också inne på. Tror inte det beror på för mycket ny fisk? 2 endlers och en fjärilsciklid för 2 mån sen (endlers finns kvar, cikliden dog men den gamla var inte snäll mot den så vet inte om det var det eller vattnet) och 5 små pansarmalar för typ 2 veckor sen. Borde det inte klara detta? (förutsatt att det hade varit bra värden då...)

        Algerna är främst cyano (tror jag?? Hinna över botten och växter iaf) som är mest framträdande, sen gröna prickar på rutan m.m. Lite tofs också men det är inte så mkt att det är ett problem.

        Växter känns ju bakvänt att köpa medan problemet kvarstår (de blir bara fula) men kan det hjälpa så. Ska jag köra på växtnäring också eller är det dumt?

        Vad bör jag skaffa för tester mer?

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Rätt rengör bara filtret då flödet minskar, men som du beskriver det och att jag antog att du har en liten pump så är det inte orimligt att du kommer att behöva rengöra 1 ggr per vecka. Men som sagt ju mer sällan desto bättre. Och jag sa också att du hellst ska skölja av det i vatten från akvariet: Skälet är att kranvattnet har klor i någon form som kommer att minska bakteriemängden ordentligt vilket är negativt.


          Jag kanske också borde byta mätmetod till droppar, vilka värden kan man mäta med detta? Jag köpte stickor på akvarielagret efter deras råd.
          Checking out...

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            #6
            Flödet minskar så småningom, men varje vecka brukar det inte behövas göras rent. En gång varje eller varannan månad tror jag snarare...

            Återkommer om filtertyp, kommer inte ihåg namnet så får kolla upp det. Innefilter iaf.

            Tillägg: Fluval 2

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              den fluval 2 känns nästan lite underkant, eller det är kanske bara jag som tycker? såg att den ska räcka upp till 90 liter.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Jenny_E
                • July 2004
                • 661

                #8
                Om den räcker upp till 90 l (vilket är det jag gått efter) så borde den väl vara lagom till 75? Eller har jag fel?

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  jag vet inte om jag ska vara ärlig, du har inte så mycket fisk i ditt akvarium så den ska ju klara det lätt den fisklasten.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    #10
                    Men man kan alltså inte generellt lita på det som står rekommenderat eller vad?

                    Räknade lite noggrannare idag, 12 neontetror är det för tillfället.

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jenny_E
                      Men man kan alltså inte generellt lita på det som står rekommenderat eller vad?

                      Räknade lite noggrannare idag, 12 neontetror är det för tillfället.

                      man brukar säga att det är alltid bra med lite mer filtrering. men kör på den pumpen eftersom det står att den ska klara upp till liter och då ska den göra det med. fisklasten spelar med en roll i det hela. men du har ju inte så mycket fisk så. men kör på det andra har sagt så ska de bli bra.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Jag tror pumpen räcker alla gånger med den fiskmängden. Dock skadar det inte med större filtermassa och det leder till större pump, men detta får du en större mängd bakterier som kan jobba med att bryta ned avfallet från fiskar och annan föruttnelse.

                        Dock tror jag ändå på många växter som är snabbväxande du kan när algproblemet är löst klippa av dem och ta bort det fula och spara det fina. Vattenpest är bra på det sättet, dock finns många andra bra snabbväxande växter. Kolla på artbeskrivningar för växter, men fråga oxå din akvariehandlare för tips. Hur många växter har du nu? Växter de bra?
                        Mikronäring skadar inte då skapar du en bättre förutsättning för dina xäxter som förbrukar mer av den föda algerna annars tar.

                        Det är dock inte alltid så lätt att få ordning på ett mindre akvarium.

                        Jag är nybörjare själv torts att jag skaffade mitt första akvarium för 33 år sedan. ett uppehåll på 20 år gjorde susen. Nu har jag haft akvarium de senaste tre åren och nu har vi 2 112 liters där miljön är väldigt självgående.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Jenny_E
                          • July 2004
                          • 661

                          #13
                          Bör filtret räcka även om jag skaffar lite fler fiskar? Självklart när allt är iordning igen. Totalt ska det väl vara:
                          2 fjärilsciklider
                          6 pansarmalar
                          1 ancistrus
                          20 neontetror
                          ett par endlers

                          Växterna jag har mår som sagt inte så bra. Det växer alger på de så de inte får tillräckligt med ljus. Tänkte som sagt testa bättre rör, borde väl förbättra det lite iaf även om problemet kvarstår.
                          Har bla vattenpest men den växer inge vidare.

                          Men men, nu kör jag på detta och hoppas se en bättring inom ett par veckor, annars återkommer jag. Tack för hjälpen.

                          Dre: Ja, akvarium har jag haft i hela mitt liv men det har för det mesta bara varit att "slänga i allt och tuta och köra". Ja, inte riktigt så men har inte stött på många svårigheter. Planerar för ett 375 nu, får se om detta får vara kvar eller inte.

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Oops, sorry då kunde du säkert det mesta jag bombarderade med. Det var jag som var nybörjaren...
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • Jenny_E
                              • July 2004
                              • 661

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dre
                              Oops, sorry då kunde du säkert det mesta jag bombarderade med. Det var jag som var nybörjaren...
                              Nejdå Goda råd är alltid välkomna och jag är inte speciellt hemma på att jobba för att få bra vattenvärden...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...