Grå ludd..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • mi´mi
    svarade
    Aha..

    Nej, det var inte alger, och det virvlade runt om man rörde till.
    Problemet var att pumpen hade slagit ifrån, såg det för sent bara. Fick dunka liv i eländet
    Lite vatten byte och diverse gottesaker gjorde susen, så idag har jag klart och fint vatten igen (Behövde inte "dammsugas"). Kunde nog legat några algtabletter där nere, kanske ett par, när jag kollade igenom karet.
    Fiskarna mår nu bra, och jag med, och de har fått aptiten tillbaka, tack o lov, var bra orolig ett tag.

    Lämna en kommentar:


  • lillfrasse
    svarade
    Tror det är random slamm bara suga upp vid nästa vattenbyte. Mal tableter ser ungefär ut så efter de legat i en stund.

    Lämna en kommentar:


  • Enola
    svarade
    Håller mad om att det inte ser ut som alger. och definetivt inte toffsalger, det har jag lite i min burk för tillfället.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Har du matat med mat/algtabletter?

    Lämna en kommentar:


  • Fuzzop
    svarade
    Ursprungligen postat av mi´mi
    http://i909.photobucket.com/albums/a...bum/grludd.jpg

    Ja, så här ser det ut, och det har kommit snabbt... inte från någon kruka, då jag inte har något
    ser inte riktigt ut som alger men inte riktigt som bajs heller, flyger det lätt runt om du viftar lite i närheten men handen? har karet varit igång länge och vad har du för pump? ett väl inkört kar med bra cirkulation brukar inte få sånna problem med skit på botten.

    Lämna en kommentar:


  • mi´mi
    svarade
    bild



    Ja, så här ser det ut, och det har kommit snabbt... inte från någon kruka, då jag inte har något

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av mi´mi
    och hur mycket får man punga ut för en hävert på Biltema, närmast ligger i jönköping, en timmes bilfärd, enkel väg??
    Haha.. Kanske lite överentusiastiskt att köra till biltema och handla en hävert för 14:- eller nåt då =D

    Finns säkert ungefär lika billiga i din närhet

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Ursprungligen postat av mi´mi
    Nej, det ligger lite här och var, och såg även att det hade flytit upp ett par klumpar, ligger bland löven där uppe.
    Får väl ta och plocka, och sen rengöra filter, och köra den hårt ett tag,
    och rengöra den igen,kanske de mesta åker ut då.....
    Rengör inte filtret!
    Filter ska inte rengöras mer än när det är så skitigt att flödet minskar...
    Alger kommer du inte undan... Plocka så fort du ser dem.
    Alger har inget med filtret att göra.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det är inte från någon växtkruka som luddet kommer från?

    Lämna en kommentar:


  • mi´mi
    svarade
    Ursprungligen postat av Nina82
    Apropå hur vi slamsuger våra akvarium då om vi ska gå tillbaka till topic

    I små akvarium kan man suga botten med en hävert (finns jättebilliga på biltema)

    I större kar kan man göra lite olika... tex. köpa en färdig slamsug eller tillverka en själv.
    Ta då en petflaska och kapa den och trä sen trädgårdslangen i det lilla hålet på flaskan. Vips en billig men bra variant av slamsug.
    Själv tar jag bara och kör trädgårsslangen utan något hjälpmedel över botten där jag ser att det ligger skit
    och hur mycket får man punga ut för en hävert på Biltema, närmast ligger i jönköping, en timmes bilfärd, enkel väg??

    Lämna en kommentar:


  • mi´mi
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Det ser inte ut att komma på någon rot?
    Bild?
    Nej, det ligger lite här och var, och såg även att det hade flytit upp ett par klumpar, ligger bland löven där uppe.
    Får väl ta och plocka, och sen rengöra filter, och köra den hårt ett tag,
    och rengöra den igen,kanske de mesta åker ut då.....

    Lämna en kommentar:


  • Grothras
    svarade
    Ursprungligen postat av vargunge
    skulle uppskatta bild!
    Tur att du kommer med upprepande eller helt meningslösa inlägg i varje tråd här på zoopet idag^^

    Lämna en kommentar:


  • vargunge
    svarade
    skulle uppskatta bild!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det ser inte ut att komma på någon rot?
    Bild?

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Apropå hur vi slamsuger våra akvarium då om vi ska gå tillbaka till topic

    I små akvarium kan man suga botten med en hävert (finns jättebilliga på biltema)

    I större kar kan man göra lite olika... tex. köpa en färdig slamsug eller tillverka en själv.
    Ta då en petflaska och kapa den och trä sen trädgårdslangen i det lilla hålet på flaskan. Vips en billig men bra variant av slamsug.
    Själv tar jag bara och kör trädgårsslangen utan något hjälpmedel över botten där jag ser att det ligger skit

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...