"kalkvatten" vs kolsyra medför dimma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    "kalkvatten" vs kolsyra medför dimma?

    Funderar på en sak, när man blåser i "kalkvatten" så bildas en vit dimma..
    medför då det att om man kör i kolsyra i vatten med mycket kalk så blir vattnet mjölkigt?
    om det nu är så, är det partiklar av kalk som bildas?
    och i så fall vilken storlek har de partiklarna?
    går de i så fall att filtrera bort?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Ursprungligen postat av flygrc
    Funderar på en sak, när man blåser i "kalkvatten" så bildas en vit dimma..
    medför då det att om man kör i kolsyra i vatten med mycket kalk så blir vattnet mjölkigt?
    om det nu är så, är det partiklar av kalk som bildas?
    och i så fall vilken storlek har de partiklarna?
    går de i så fall att filtrera bort?

    Kalciumet i vattnet kan komma ifrån många olika källor - i sötvatten är källan oftast kalciumkarbonat - dvs kalksten. Det kan vara kalciumsulfat också eller som i kalkvatten kalciumhydroxid eller kalciumoxid. Om kalciumet i första hand kommit från kalciumkarbonat så är det löst och i jämnvikt och du bör inte få någon extra utfällning om du tillför mer karbonat (koldioxid omvandlas till bikarbonat och karbonater när det kommer i vattnet - det är det som ger den pH sänkande effekten). Har dock ditt kalcium i första hand kommit från andra kalciumhaltiga mineraler (kalciumfosfat, kalciumklorid exempelvis) så kan införandet av koldioxid skapa en utfällning av kalksten (kalciumkarbonat) ocg du får en vit dimma. I kalkvatten så finns det mycket fri kalcium och blåser du koldioxid så får du just de mikroskopisa kalstensbitarna som ger dimman.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kalkvatten är en mättad lösning av kalciumhydroxid; det reagerar med karbonat, bikarbonat och koldioxid och bildar kalciumkarbonat, dvs kalksten.

      Får du vit utfällning av kalkvatten har du hällt i den för fort, och du har just sänkt vattnets KH kraftigt, något du definitivt inte vill göra. Kalkvatten ska tillsättas droppvis under omrörning.

      Man kan ha vatten som är mättat på kalcium (det är ju t.ex. precis vad kalkvatten är), och bubblar man koldioxid genom sånt vatten får man alltså utfällning av kalksten.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Anledningen till frågan är att kommunen pumpar upp vattnet från kalkberget och luftar den, redan då kommer ju co2 ner i vattnet, sedan kör jag i ännu mer co2.

        Eftersom jag aldrig får riktigt klart vatten så tänkte jag att detta kanske kunde vara orsaken till det.

        Någon som vet om det kan gå att filtrera bort det om det är kalkpartiklar?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        Arbetssätt...