Hej hej!
Om jag har ett ozonfilter kopplat till filteranläggningens utsug, för att hindra att sjukdommar sprids i dom olika akvarierna, finns det då någon risk att fisken blir mer mottaglig för sjukdommar om dom flyttas?
Mvh Fredrik
Ozon till sötvatten
Kollaps
X
-
Lasse Det finns massor med ozongenaratorer godkända för inomhusbruk.
Användningsområdena blir bara fler o fler http://www.girmek.se/produkter.php?sg=ozon Både IKEA o MAc Donald sätter in det i sina ventilationssystem.
Sedan finns ozongeneratorer i alla moderna duschkabiner, bubbelbad, étc.
Och vad jag hörde låg ett Eu förslag om att Ozonrengöring skall ersätt Klor i alla pooler o bassänger. http://www.hembad.se/default.aspx
Den jag har OZX-300AT för akvariebruk klarar gränsvärdena som är 0,01 ppm / 8 timmar eller 0,03 per 15 minuter som är takvärdet.
När Zoopet väst besökte Aqua hause i februari så gick deras dyra koi i en inom hustank med ozonfiltrering det kändes direkt på lukten.
Frågan är tror du alla dessa dyringar skulle gå där om det var skadligt för dem?Lämna en kommentar:
-
Det finns ganska stränga krav vad gäller arbetsmiljö i lokaler där ozon används. Kan du lukta ozon så har du överträtt gränsvärdena många gånger om. Ja Ozon är instabilt och vad som händer är att en syreatom blir frisläppt. En enskild syreatom är en sk aktiv radikal och som är mycket reaktiv. Det är slumpen som avgör var denna syreradikal kommer att hamna, är det på en annan syreatom, bra för då blir det syrgas, är det på en bakterie så kan det vara både bra och dåligt (beroende på vilken bakterie det är) . Bakterien blir oxiderad och dödad. Är det i en människas lungor så blir celler oxiderade (och förstörda). Syreradikaler uppstår lite här och var (inte bara från ozon) och många anser att just dessa radikaler är grunden för ökad cancerfrekvens. Marknära ozon är ett miljöproblem som blir större och större. Kring många städer bildas det ozon väldigt nära marken beroende på fotokemiska reaktioner mellan solljus och framförallt kolväten. En försiktig uppskattning talar om att det årliga skördebortfallet pga marknära ozon uppgår till ca 10 %.
Det är liksom inga leksaker ni sysslar med men rätt använd kan det bli en fördel i vissa akvarietillämpningar. Det viktiga är då att inte få ut något i luften innan sönderfallet skett (dvs ingen kännbar ozonlukt). Inget ozon i eventuella biofilter (bakterierna förstörs eller inhibiteras).
Ja jag skrev ju att UV ljus av viss våglängd skapar ozon (våglängden är 185 nm) fast i liten mängd. För industriell ozonframställning är denna metodik inte speciellt energieffektiv så där gäller urladdningsaggregat. Visst kan du använda denna typ av ozon men se till att du får in den effektivt i vattnet. Hade det varit saltvatten hade jag rekommenderat via skummaren men i sötvatten är en bra diffusor också en bra metod.
MVH LasseLämna en kommentar:
-
Är inte det en UV version du har? alltså - det ser ut som ett vanligt lysrör i en tub där du pumpar luft igenom? Normalt brukar man ha en urladdningsaggregat för ozonbildning men UV vid en viss våglängd ger faktiskt ozon också.
Sen vill jag gå emor Kaj lite - Ozon är faktiskt inte så trevligt om man får ut det i lokalen man är i. Om det luktar ny"blixtat" så har man för mycket ozon. Skall du ha det för att hindra bakteriesmitta så är det bäst att ha en "sump" till sin anläggning och exempelvis tillföra det där via en diffusor typ den som är till EHEIM:s tolvhundra kraftpaket.
MVH Lasse
I det här fallet spelar det ingen roll, med doften, kan t.o.m. va positivt att få ut det i lokalen, inte minst efter som det plockar bort dofter.
Jag har ingen erfarenhet av ozon i akvarium, men vi har en anläggning för att plocka bort dofter i en annan bit av lokalen.
Jag kan koppla den till sumpen, men min fråga är i sdanna fall, om man kan överdosera ozon.
Såg på en annan sida att det skulle gå att få bort om körde det genom ett uv filter? stämmer det?
Mvh FredrikLämna en kommentar:
-
Lasse Utvecklingen går framåt. Med dagens teknik är det inte så många problem med ozon. Ozon är mycket instabilt o omvandlas fort till syrgas. Vi akvarister har betydligt större problem med kloraminer.
Här är en lista på kommuner som man vill vara akvarist i.
Senast redigerad av kaj.p; 30 June 2009, 23:45.Lämna en kommentar:
-
Är inte det en UV version du har? alltså - det ser ut som ett vanligt lysrör i en tub där du pumpar luft igenom? Normalt brukar man ha en urladdningsaggregat för ozonbildning men UV vid en viss våglängd ger faktiskt ozon också.
Sen vill jag gå emor Kaj lite - Ozon är faktiskt inte så trevligt om man får ut det i lokalen man är i. Om det luktar ny"blixtat" så har man för mycket ozon. Skall du ha det för att hindra bakteriesmitta så är det bäst att ha en "sump" till sin anläggning och exempelvis tillföra det där via en diffusor typ den som är till EHEIM:s tolvhundra kraftpaket.
MVH LasseLämna en kommentar:
-
Men den är avsedd för akvarie/dammbruk? Finns det ingen instruktionsanvisning. Pm:a annars mig ett fax nr så skall jag faxa en, o förhoppningsvis är den till hjälp.
kollar även här ett vanligt märke i holland o England.
http://shop1.actinicexpress.co.uk/sh...?cat=Ozonisers
Tack!
Ha en go kväll,
-
Men den är avsedd för akvarie/dammbruk? Finns det ingen instruktionsanvisning. Pm:a annars mig ett fax nr så skall jag faxa en, o förhoppningsvis är den till hjälp.
kollar även här ett vanligt märke i holland o England.
Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
-
-
Nej Kör bara ner det med en sockerbit Ju mer finfördelat ozonet blir dessto bättre fungerar det.
Vad har du för Ozongenarator?Lämna en kommentar:
-
Tack för svaret!
Lämna en kommentar: