Lekablock i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    #16
    Vilka sköna bilder!!

    Det finns platta korkbarksbitar på guldfisken 30x30 eller 30x60. Det borde ju faktiskt bli väldigt bra. Kan man skruva i skruvar i dem oxå? Jag funderar på om man limmar nederkanten mot tegelstenen och sedan fäster två stag på övre kanten så att man lutar den mot akvarieväggen men samtidigt hänger stagen om kanten (akvariet har en ram). Då finns det ju ingen risk att den far iväg. Tror ni akvariet håller för det? Glaset är nog 6 ml. Akvariet ska oxå vara nästan fyllt med vatten.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av cillan
      Kan man skruva i skruvar i dem oxå?
      Om det är hyfsat tjock bark: ja. Tunn bark kan nog spricka.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #18
        Den ena är 2 cm och den andra 2,5 cm. Jag har kollat med butiken och de säger att den bör hålla. Det ska tydligen vara ganska sega barkbita och då hålla för att borra/såga i och för paddan att klättra på.

        Kommentar

        • Maffia666

          #19
          En ramp jag gjorde till mitt aquaterrarie, var gjord av plexiglas. Jag formade p.glaset med en varmluftpistol som jag ville den skulle se ut. Sen köpte jag en tub silicon avsed för akvarium, kletade på mycket silicon och sedan tryckte jag fast engelsk sjösten i siliconet. Den har funkar kanon.

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #20
            Så här säger man från Maxit som gör lecablock.

            Hej,
            Det finns inga giftiga tillsatser i våra Lecablock, så det finns förmodligen inga emissioner. Blocken är gjorda av lera och cementen är stabil när den har reagerat med vatten. Eftersom blocken är gjorda för husbyggnad har vi inte testat dem för att användas så som du beskriver.

            Med vänlig hälsning
            Jan Andersson
            Kundsupport
            maxit AB
            PO Box 60083 (Övägen 1)
            SE-216 10 Malmö
            Tel +46 (0)40 36 17 51 / +46(0)708 555 198
            Fax +46(0)40 15 26 36
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #21
              Så då skulle det alltså ha funkat med lecablocken. Nu har jag ju kommit på en annan lösning med korkbarken men det kan vara bra att veta om inte korkbarken skulle bli bra eller inte hålla.

              Tack för att du tog dig tid att kolla upp det.

              Kommentar

              • Midde
                • August 2008
                • 250

                #22
                Den platta korkbarken har jag silikonlimmat på en glasskiva. Jag vet inte hur länge den håller i vatten, den är ju limmad i olika skikt, det är ju lixom onaturligt med platt bark. Jag skulle gissa att rund naturlig korkbark håller bättre utan stöd, det borde hålla för din bjässe Som andra skrivit så verkar tegelstenar bra om det skulle behövas som stöd men jag tror inte det.

                Underbara sköldpaddsbilder, speciellt den första
                Det är fult att inte ha akvarium

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #23
                  Jag frågade i akvariebutiken där jag ska köpa korkbarken och han sa att han inte tror att silikonlimmet tar på korkbarken om jag behöver limma den mot tegelstenen så jag vet inte riktigt hur jag ska få fast den.

                  Jo men vi får se hur länge den håller i vattnet. Det får bli ett prov, borde ju ändå hålla ett tag. Jag vet nämligen inte hur jag ska kunna få fast den runda korkbarken.

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #24
                    Knyta fast korkbarken på en glasremsa vore kanske ett alternativ om de andra förslagen inte skulle funka?
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • cillan
                      • February 2007
                      • 562

                      #25
                      Nu är landdelen klar

                      Nu är landdelen klar och den blev verkligen super!! Tack för alla tips jag fått!! Paddan har redan varit på landdelen flera gånger och tycker att det är jättespännande.


                      Hela akvariet

                      Paddan på väg ner för rampen (blev en platt korkbark och en rundad)

                      Del av ramp uppifrån

                      Nu är det bara en mal som ska inhandlas i lämplig storlek, äppelsnäckor och körsbärsräkor. Tyvärr finns det risk att det blir mat till paddan men det får vi ta. Fnkar det så blir det ju lite mer liv i akvariet.

                      Kommentar

                      • Guest

                        #26
                        Tror nog att räkorna försvinner påengång ^^ Hur stort är karet?

                        Kommentar

                        • cillan
                          • February 2007
                          • 562

                          #27
                          Går ju att prova med några först. meningen är att hon ska kunna smaka några och meningen är att jag ska ha ett annat akvarie på en möbel men jag måste måttbesälla det till bokhyllan och det får bli ett senare projekt men där i har jag tänkt odla växter, räkor och äppelsnäckor.

                          375 liters är det. Jag vet att det är för litet men det var det bästa vi kunde göra just nu efter att ha läst på och lärt oss att hon ska ha grävbar landdel. Större akvarie får bli ett senare projekt.

                          Kommentar

                          • Guest

                            #28
                            Ne vet inte om de är för litet ^^ tkte d såg stort ut hehe

                            Kommentar

                            • cillan
                              • February 2007
                              • 562

                              #29
                              Ursprungligen postat av Narii
                              Ne vet inte om de är för litet ^^ tkte d såg stort ut hehe
                              Ok, jo det känns väldigt stort nu i alla fall när vi gjort om. Men något litet är det. Men som sagt bra mycket bättre än vad det var innan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...