Kadmiumfri slang = EJ antimögelbehandlad slang?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blindsillen
    • August 2005
    • 12

    Kadmiumfri slang = EJ antimögelbehandlad slang?

    Är på jakt efter en slang för att göra vattenbytena lite bekvämare.
    Har dock läst lite om att en del slangar är antimögelbehandlade och det vet jag är direkt giftigt för fiskarna, är ju samma med fel silicon.

    I ett annat inlägg här är det en person som rekomenderar slangen Primabel för att den skulle vara "giftfri" enligt en affär han pratat med. Den slangen finns på Clas Ohlson och på hemsidan står det att den är KADMIUM-fri. Är det kadmiumet som är antimögelbehandlingen? Eller är kadmium-fri någonting helt annat än detta?

    Jag vet att en del tycker att antimögelbehandlade slangar inte är något problem, bara att spola dem med hetvatten en stund, men jag är lat av naturen och vill helst inte chansa med en sån grej så om det finns en slang som ej är behandlad väljer jag så klart denna, så nog om detta :-)

    Så, är det någon här som vet om KADMIUM-fri är = EJ antimögelbehandlad?
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Nej, kadmium har inte med antimögel att göra.

    Kommentar

    • Blindsillen
      • August 2005
      • 12

      #3
      Häpp, undrar var man kan få tag på en antimögelfri slang då, förutom på akvarieaffären dvs, iofs behöver jag inte mer än ca 5-6 m. Kanske lika bra att köpa en 12/16 slang så slipper man fundera mera på det.

      Men bara av intresse, vad menas med KADMIUM-fri, vad är det bra för, vilka användningsområden kräver detta? Det jag menar är, varför ens informera om att den är det, genom att göra det antar jag att det finns någon som efterfrågar just detta.

      Kommentar

      • JaXxS
        • December 2003
        • 251

        #4
        jag kör med vanlig trädgårdslang.. modell 3/4" och de funkar fin fint
        Du e n00b

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Om man vill vara säker kan man fråga efter livsmedel godkänd slang, ibland finns det en gaffel och kniv på slangen.

          Är det godkänt för oss så är det nog ok för fiskarna också.

          Själv använder jag också trädgårdsslang för att fylla, än har jag inte hört talas om någon som blivit sjuk av vatten som passerat en "frisk" slang.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Blindsillen
            • August 2005
            • 12

            #6
            Livsmedel godkänd slang, nån som vet vart man kan köpa en sån då.
            Vilka affärer tillhandahåller dessa?

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Det är inte helt säkert att affärerna alltid vet att det är livsmedelgodkänd slang, jag har vid ett tillfälle handlat på Bauhaus.

              Kollade på en av mina slangar det är ett glas och en gaffel tryckt på.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                12/16 slang du kan köpa i akvarieaffären är mycket mjukare än trädgårdsslang, det gör det mycket lättare att rulla ut och ihop den inomhus, mindre risk att man välter ner något och mindre svordomar när den snurrar sig. Tror att jag betalade 15 kr/m i akvarieaffären för ett par år sedan, bara något dyrare än trädgårdsslang.

                Kadmium är en giftig tungmetall som förr förekom på alla möjliga ställen. Den följde ofta med som förorening i själva materialet eller färgen. Man försöker få bort den helt ur alla föremål vi använder eftersom den är väldigt giftig (förstör bl.a. njurarna). De föremål vi använder hamnar så småningom på tippen och därifrån lakas kadmium ut till vattendrag. En del hamnar även i avlopsslam. En av de största källorna till det kadmium vi får i oss idag är från konstgödsel. Jag har ingen aning om varför man skriver att en slang är kadmiumfri, men det måste den kanske vara för att få bli livsmedelsgodkänd. Tycker i och för sig att vi konsumenter kunde kräva att ALLA slangar var kadmiumfria.

                Kommentar

                Arbetssätt...