Varning för Deltec UVC!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SG91
    • March 2024
    • 1

    Varning för Deltec UVC!!

    Hej på er!
    Jag bryr mig om mina och andras djur. Måste gå ut med en varning här. Att INTE köpa Plast rören specifikt som Deltec säljer. Har prövat totalt 4st rör då med 39w. Köpt hos Korallfisken.se.
    Han var mycket otrevlig dessutom. Jag fick skriva fram och tillbaka med massa tjafs under en lång period.
    Han slutade svara efter jag fick 2 nya rör. Och jag hade visat han video bevis dessutom. Men som förväntat hade dom samma fabriksfel.. Jag gav nästan upp men lyckades ha bra kontakt med Deltec själva. Och kunde returnera sakerna till Tyskland sen få tillbaka mina 6000 med frakten inräknad.
    Tog över 3 månader från att jag handlade till att pengarna var tillbaka på kontot..

    Felet är att plasten som används är INTE gjorda för UV ljus konstigt nog! och jag förmodar att det är samma med all Svart plast som säljs bland dom "billiga" UVC produkterna på nätet.

    Vid första provstarten började vattnet lukta konstigt efter bara 30-60 min. Konstaterade kort efter att det va plasten som var orsaken.. Hade sett nåt liknande på youtube förut med annan produkt. Och lukt koncentrationen blir bara värre över tid.

    Tillägger att jag gjorde flertalet försök med rengöra rören och starta på nytt. Men med samma resultat.
    Det i ett nytt akvarium med färskt vatten på 25 grader UTAN fisk eller något.
    Plasten smälter från UV lampan.. Och späs ut i vattnet som gift.
    Jag kom fram till att lägre vatten flöde snabbar på nedbrytnings processen. Och högre gör det mindre märkbart. Oavsätt vad man har för watt på lampan så är erländet INTE byggt för detta ändamål..

    Det slutade faktiskt med att jag byggde en egen uvc av rostfritt rör. MEN då baserat på Eheim reflex konceptet. Då flyter vattnet genom Kvarts röret och har ingen kontakt med nåt ytter hölje.

    Det är garanterat många som köpt dessa produkter utan lagt märke till detta felet. Då det kan vara svårt upptäcka.

    Blir svart på insidan av rören.
    Video länk för den som vill se själv.


Arbetssätt...