Bygga större akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardN
    • April 2020
    • 83

    Bygga större akvarium

    Hej!
    Har planer på att bygga ett eget lite större akvarium med måtten 200x60x60.

    Naturligtvis kommer det upp några frågor!
    Har tittat mycket på youtube.
    Inte helt ovanligt att man har flera småbitar till botten, alltså skarvat ihop glasen.
    Jag gissar att det är av kostnadsskäl, man tager vad man haver?
    För och nackdelar med att göra så?

    Jag ogillar starkt när det hänger kablar och slangar bakom!
    Borra hål i botten.. hur riskabelt är det för framtida läckage?
    Vart hittar jag bra genomföringar och rör?

    En sak som jag stör mig på med standard akvarium är dessa stora lock.
    Lyfter man bort hela rinner det förvånansvärt mycket fukt..
    De små serviceluckorna som finns duger bara till matning.
    Därför funderar jag på 2 st i framkant som täcker ena långsidan, så varje lucka blir kanske 100x25cm.
    Vart hittar jag lämpliga gångjärn till detta?
    Vill gärna ha en inbyggd funktion så de låses i öppet läge.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Fundera på att köpa det färdigt. Just den storleken är en standardstorlek på 720 liter och det är svårt att bli av med så stora kar som begagnade. De brukar gå ganska billigt.
    Att man delar botten beror ofta på att man har så långt kar att det är opraktiskt med en bottenskiva. Tror aldrig jag sett det på kar som är 2 meter långa.

    Borra hål är inga bekymmer. Jag har gjort så på mina akvarium i mitt akvarierum. Det har bara läckt ett par gånger på 10 år. Inomhus utan kakel och golvbrunn hade det varit lite för ofta. Ska du gå på snyggt så köp ett Aquastabil 720 move där allt är förberett och gjort av proffs. Det har dessutom ett snyggt lock du inte kommer störa dig på.

    Så det dumma svaret blev bygg inte utan köp. 720 liter är mycket om det går fel.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • RickardN
      • April 2020
      • 83

      #3
      Du har en poäng, men halva nöjet är ju själva byggandet!

      Men en grej med att köpa begagnat är att man nästan måste anlita en flyttfirma.
      Har sätt några akvarium i närheten där säljaren absolut inte kan hjälpa till att bära och oftast är det några våningar upp i en lägenhet..
      Är ju lättare att bära hem rena glasskivor.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Hej!
        Har du varit inne på ciklid.org och kollat? Där finns några personer som bygger egna och stora akvarium, främst i playwood. Kika in i forumet/start och tryck de senaste 100 dagarna så får du några träffar som tex https://www.ciklid.org/forum/forum/a...d-kar-med-djup

        Kommentar

        Arbetssätt...