Varför skramlar pumpen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThomasX
    • September 2007
    • 39

    Varför skramlar pumpen

    Hejsan

    Jag har en Fluval FX5 som är några år gammal. Nu har pumpen börjat skramla, sådär som (jag fått för mig) att gamla pumpar kan göra.

    Vad kan det tänkas bero på, och vad gör man / vilken del byter man, för att lösa problemet?

  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Den enda rörliga delen är impellern, så kolla efter glapp och slitage på den!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Bullshark
      • December 2016
      • 30

      #3
      Håller med att magneten och tillhörande propeller är det som rör sig. Gamla pumpar brukar mycket riktigt också börja bröla och skramla i slutet av dess levnadstid. Dock brukar den vara mycket lång, mitt ena innerfilter höll i 15 år nonstop hos mig även fast den var flera år begagnad redan innan jag köpte den. Var bara de två sista åren den skramlade och till sist slutade pumpa då elektroniken dog. Tycker du ska gå till butiken och fråga. Den vanligaste orsaken till biljud är att pumpen ligger åt något föremål (glas/rot som vilar mot glas eller annan pump) och skapar resonans, är kraftiga motorer som får hela tingesten att vibrera. Även fast man rengör pump och filter noga kan ett enda sandkorn få hela magneten att sluta snurra. Mycket av mitt skrammel har berott på att någon del fortfarande är lite skitig, i synnerhet filtret. Kolla vad åheim säger i en butik, kanske finns reservdelar. Lycka till!

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        "Den enda rörliga delen är impellern, så kolla efter glapp och slitage på den!"

        Bullshark skrev: "Håller med att magneten och tillhörande propeller är det som rör sig. Gamla pumpar brukar mycket riktigt också börja bröla och skramla i slutet av dess levnadstid. Dock brukar den vara mycket lång, mitt ena innerfilter höll i 15 år nonstop hos mig även fast den var flera år begagnad redan innan jag köpte den. Var bara de två sista åren den skramlade och till sist slutade pumpa då elektroniken dog. Tycker du ska gå till butiken och fråga. Den vanligaste orsaken till biljud är att pumpen ligger åt något föremål (glas/rot som vilar mot glas eller annan pump) och skapar resonans, är kraftiga motorer som får hela tingesten att vibrera. Även fast man rengör pump och filter noga kan ett enda sandkorn få hela magneten att sluta snurra. Mycket av mitt skrammel har berott på att någon del fortfarande är lite skitig, i synnerhet filtret. Kolla vad åheim säger i en butik, kanske finns reservdelar. Lycka till!"
        Visst så är det!
        Reservdelar finns till de vanligaste modellerna, du behöver en impeller med tillhörande magnet, axel och bussningar brukar levereras tillsammans (iallafall när det gäller Eheim...)
        Det kan nämligen också vara bussningarna (=plupparna) i axelns ändar som stelnat och liksom ligger lösa inne i pumphuvudet eller i den yttre lagringsplattan.

        En annan anledning att sådana pumpar skramlar och för oväsen är om de kaviterar, alltså suger luft, så kolla det först innan du köper reservdelar.

        Kommentar

        Arbetssätt...