Lyse på timer? Hur många timmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Soffan74

    • March 2017
    • 158

    Lyse på timer? Hur många timmar

    Har ni lyset på era akvarium på timer eller knäpper ni av morgon och kväll? Hur många timmar ljust?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Timer är nog i princip ett måste. Blir jobbigt att hålla på att komma ihåg att tända och släcka, samtidigt som belysningstiden riskerar att bli väldigt olika från dag till dag. Man kan ju vara bortrest ett par dagar också. Jag har en belysningstid på 8tim med gryning och skymning inräknat i mitt växtakvarium.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Ja timer är ju absolut en viktig komponent! Fasta tider är A och O. Jag kör 10 timmar och man ska nog inte överstiga 12...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Ja timer är ju absolut en viktig komponent! Fasta tider är A och O. Jag kör 10 timmar och man ska nog inte överstiga 12...
        Tio timmar är optimalt. Växternas tillväxt-DNA är liksom programmerade för den tiden.
        Jag har tre timrar, två belysningsarmaturer, dessa har var sin timer som tänder och släcker med några minuters mellanrum, dessutom en timer kopplad till en liten blå LED-list som ger litet "månskensljus" kanske inte direkt nödvändigt, men ger litet mysbelysning på kvällen och natten. Eller så kanske det är därför mina yngel klarat sig från att bli uppätna... vem vet.

        Jag har digitala timers som är styrda av en radiosignal (på långvågsbandet) från världstidsuret, atomuret, inte heller det är nödvändigt, bara krångliga att programmera, billiga mekaniska timrar från Clas, Kjell, Jula eller Biltema går lika bra om inte bättre.

        (Tack Åheim, längre eller kortare belysningstider gynnar bara olika sorters alger).

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.

          Tio timmar är optimalt. Växternas tillväxt-DNA är liksom programmerade för den tiden.
          Jag har tre timrar, två belysningsarmaturer, dessa har var sin timer som tänder och släcker med några minuters mellanrum, dessutom en timer kopplad till en liten blå LED-list som ger litet "månskensljus" kanske inte direkt nödvändigt, men ger litet mysbelysning på kvällen och natten. Eller så kanske det är därför mina yngel klarat sig från att bli uppätna... vem vet.

          Jag har digitala timers som är styrda av en radiosignal (på långvågsbandet) från världstidsuret, atomuret, inte heller det är nödvändigt, bara krångliga att programmera, billiga mekaniska timrar från Clas, Kjell, Jula eller Biltema går lika bra om inte bättre.

          (Tack Åheim, längre eller kortare belysningstider gynnar bara olika sorters alger).
          Det verkar inte som växterna bryr sig eller har koll på vad som är inprogramerat i deras DNA. Kortare belysningstid ger normalt mindre problem med alger medans längre belysningstid ökar risken för alger. 6-8 timmar belysning per dag verkar funka bra med växter och deras tillväxt utan att gynna algbildning och det är nog det många kör med till t.ex. växtakvarium. Har även sett exempel på natur/växtakvarium där man bara kört belysning i 4tim/dag även dessa har har haft välmående växter utan alger. Så det där med DNA är nog inte speciellt intressant i detta samanhang, belysningen i naturen växlar också på ett sätt som inte den artificiella belysningen vi har till våra akvarier gör. Men det som är viktigt rätt styrka och kvalitet på ljuset, iaf. om vi pratar akvarier med växter.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper

            Det verkar inte som växterna bryr sig eller har koll på vad som är inprogramerat i deras DNA. Kortare belysningstid ger normalt mindre problem med alger medans längre belysningstid ökar risken för alger. 6-8 timmar belysning per dag verkar funka bra med växter och deras tillväxt utan att gynna algbildning och det är nog det många kör med till t.ex. växtakvarium. Har även sett exempel på natur/växtakvarium där man bara kört belysning i 4tim/dag även dessa har har haft välmående växter utan alger. Så det där med DNA är nog inte speciellt intressant i detta samanhang, belysningen i naturen växlar också på ett sätt som inte den artificiella belysningen vi har till våra akvarier gör. Men det som är viktigt rätt styrka och kvalitet på ljuset, iaf. om vi pratar akvarier med växter.
            Inom akvaristiken råder det ju delade meningar om de olika åsikterna.
            Jag avsåg de tropiska växterna vi vanligtvis har i våra akvarier. Men naturligtvis rent generellt finns det säkerligen olika ljusbehov även för dem, och ljusbehov under tid.
            Erfarenhetsmässigt vet jag att omkring tio timmar funkar bra hos mig, och har så gjort under många år. DNA teorin grundar jag på en föreläsning av en växtexpert vi hade bjudit in till GAF en gång, men referensen faller dessvärre platt då jag glömt hans namn, dessutom pratade han danska ungefär lika lätt att förstå som "100% bonde".

            Sedan drar ju all belysning en del energi, särskilt gamla lysrör, så även av den anledningen kan man ju tänka sig för.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Jag kör med 8 timmar i mina akvarier,det räcker för mig och växterna växer bra och det blir inte så mycket alger,men det är många parametrar som gäller för att få det optimalt,och det får man nog aldrig

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Jag tror på 10 h belysning men uppdelat på 5 + 5 h med siesta emellan för att dagen ska bli minst 12 h. En kortare dag signalerar till växterna att det är höst och de ska sluta växa. Allt enligt Walstad.

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Ursprungligen postat av stefant
                  Jag tror på 10 h belysning men uppdelat på 5 + 5 h med siesta emellan för att dagen ska bli minst 12 h. En kortare dag signalerar till växterna att det är höst och de ska sluta växa. Allt enligt Walstad.
                  Mina växter har inte fattat detta utan växer ändå

                  Kommentar

                  • Soffan74

                    • March 2017
                    • 158

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ja timer är ju absolut en viktig komponent! Fasta tider är A och O. Jag kör 10 timmar och man ska nog inte överstiga 12...
                    ok, kan bara ha timer till en ljusramp. De andra funkar inte med timer =(
                    Har tänt ca 9.00-20

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av Soffan74

                      ok, kan bara ha timer till en ljusramp. De andra funkar inte med timer =(
                      Har tänt ca 9.00-20
                      Jaså?? Vad är det då för ljusrmp som inte låter sig tändas av en timer?
                      Jag brukar ställa mina timrar på 10-22, nattbelysningen på 21.55-10.05. Och så kom jag nu på att jag inte ställt om till sommartid, mina radiokontrollerade timrar borde ju ha gjot det själva per automatik, men det verkar inte som om den där radiosignalen når fram till mitt akvarium, ej heller till den radiokontrollerade köksklockan, visst är det bra med en massa smart teknik och elektronik?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2893

                        #12
                        Konsekvensen av kort alternativ lång belysningstid blir också olika beroende på hur "bra" eller hur kraftigt belyst akvariet är. Med bra och intensiv belysning leder längre belysningstid lättare till algproblem. Har man däremot en klen belysning spelar detta kanske inte samma roll om man sträcker ut belysningstiden till t.ex. 12timmar, å andra sidan växer ju inte växterna speciellt bra då heller. Men om man utgår från att man har bra belysning med bra kvalitét på ljuset räcker absolut 6-8timmar/dygn, då är också risken för algproblem liten. Men det är ifs. bara att prova.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2893

                          #13
                          Ursprungligen postat av stefant
                          Jag tror på 10 h belysning men uppdelat på 5 + 5 h med siesta emellan för att dagen ska bli minst 12 h. En kortare dag signalerar till växterna att det är höst och de ska sluta växa. Allt enligt Walstad.
                          Har aldrig kunnat notera detta med att växterna skulle tro att det är höst, sommar eller någon annan årstid beroende på belysningstid eller något annat. Kanske för att de flesta växter kommer väl från tropiska områden där skillnaden på dag och natt är väldigt små eller obefintliga över året. Enligt t.ex. Tropica http://tropica.com/en/guide/algae-co...venting-algae/ så bör man aldrig överskrida 10tim/dygn för att undvika algproblem.

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2893

                            #14
                            En video
                            med
                            tankar kring akvariebelysning som kan vara intressant,
                            med bl.a.
                            George Farmer som man väl får betrakta som en "guru" när det gäller växtakvarier.
                            Ca. 3:30 in i videon berör man frågan om belysningstid.
                            Special guest George and Aquarium Gardens owner Dave have a chat about planted tank lighting at Aquarium Gardens.http://www.aquariumgardens.co.uk

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              En video
                              med
                              tankar kring akvariebelysning som kan vara intressant,
                              med bl.a.
                              George Farmer som man väl får betrakta som en "guru" när det gäller växtakvarier.
                              Ca. 3:30 in i videon berör man frågan om belysningstid.
                              Special guest George and Aquarium Gardens owner Dave have a chat about planted tank lighting at Aquarium Gardens.http://www.aquariumgardens.co.uk
                              Dom nämner 8 timmar precis som jag har.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...