Från T5 till led?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #16
    Sylvania Aquastar har jag i mina akvarium och det växer bra, finns i Juwels längder och ger ett trevligt ljus, dock är det lysrör

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #17
      Ursprungligen postat av Björn J.

      Man skulle ju kunna säga att firma Juwel har målat in sina kunder i sitt eget hörn, juwelhörnet. Agerar litet som narkotikaförsäljare, men blir beroende av JUWEL inget annat duger eller passar... Bara en sån sak som att skapa sin egen standrad då det gäller lysrör...
      Jag har just nu tre st juwel-akvarier igång och inte deras märke på något av rören. Så deras egen standard är det ju inte.

      Förstår vad du menar, men jag gillar även deras list i överkant som täcker vattenytan.

      Vill man kunna byta ramper hej vilt ska man nog tänka till vilket kar och mått man köper - håller med där.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #18
        Fast nu är det ju så att juwel har skapat egna längder på sina rör och att sen andra tillverkare OCKSÅ tillverkar i dessa mått eftersom det är en juwel era just nu och det som går mest nu.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          Fast nu är det ju så att juwel har skapat egna längder på sina rör och att sen andra tillverkare OCKSÅ tillverkar i dessa mått eftersom det är en juwel era just nu och det som går mest nu.
          Ok, du kanske har rätt. Man är oavsett inte låst till deras egna lysrör i alla fall, men kanske till ett mått med lite mindre utbud.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #20
            Ursprungligen postat av LoGeek

            Jag har just nu tre st juwel-akvarier igång och inte deras märke på något av rören. Så deras egen standard är det ju inte.

            Förstår vad du menar, men jag gillar även deras list i överkant som täcker vattenytan.

            Vill man kunna byta ramper hej vilt ska man nog tänka till vilket kar och mått man köper - håller med där.
            Vad bra, då skall jag kolla vad som finns fill mitt Lido.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #21
              Ursprungligen postat av åheim
              Fast nu är det ju så att juwel har skapat egna längder på sina rör och att sen andra tillverkare OCKSÅ tillverkar i dessa mått eftersom det är en juwel era just nu och det som går mest nu.
              Påminner mig litet om när man skulle enas om standrad med VCR eller VHS.... Systemet med sämsta egenskaperna vann, marknadskrafterna segrade.
              Men det blir ju bra då Firma Juwel sätter standard för världens ledande lysrörstillverkare. Det är väl så att Juwel har ingen egen lysrörsfabrik, utan det är nog så att det är en etablerad firma som tillverkar lysrör och sätter Juvels varumärke på dessa, nu kanske avtalet eller kontraktet löpt ut och denna lysrörstillverkare kan sälja rör med juwelmått under eget namn...

              Kommentar

              • jolindse
                • January 2018
                • 70

                #22
                Om du nu vill ha LED så finns det ju både Juwels egna Led-ramper (Juwel HeliaLux) som funkar med luckorna och Daytime ECO/Control med juwelfäste att köpa. Jag kör på dubbla HeliaLux i mitt Lido200 och det växer så det knakar så det kan absolut vara ett alternativ. Det är möjligt att ljusrör är bättre men det känns som man kan ha mer granulär kontroll på ledramper. Hade jag haft möjlighet att ha ett öppet kar så finns det ju knappt någon ände på hur många högkvalitativa alternativ det finns. Samtidigt som jag tror att den initiala investeringskostnaden på en bra ledramp får man igen i längden när man måste byta lysrör med jämna mellanrum.

                Kommentar

                Arbetssätt...