Juwels LED Ljusramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badpitt
    • December 2015
    • 53

    Juwels LED Ljusramp

    Nu har jag äntligen fått min LED Ljusram till mitt Juwel Rio 240, jag är jättenöjd såhär långt (1 dag) den passade klockrent, bara att ta bort lysrörsrampen och lägga i LED rampen, sidoskivorna passade också.
    Ljuset var lite kallare än originallysrören, en sak jag reagerade på var att själva ljusrampen blev smalare på gott och ont, själva lysrören ligger utanför själva armaturen, i LED varianten sitter ljusen rakt under, det var ingen större skillnad på ljusbilden, en fördel var att det blev större plats för arbete i akvariet.

    Den största skillnaden var själva timern, den har 4 olika punkter (se bilden) där du ställer in start och stopp tid och hur mycket ljus du vill ha vid sluttiden, man väljer både blått och vitt ljus. Mellan de olika punkterna dimmas ljuset linjärt. Själv valde jag tex 20% blått ljus som nattbelysning.
    Nu är det en enkel sak att ställa in ljuset för att hålla koll på alger mm, nu har jag 6 timmar fullt ljus övriga tider är ljuset antingen på väg upp eller ner, sammanlagt har jag 12 timmars belysning i akvariet plus nattljus.

    Belysningen är en smula dyrare än vad billigaste på nätet kostar men samtidigt får du en sak som passar exakt och den helt justerbara ljusstyrkan och ljustiderna gör att jag tycker det känns prisvärt.

    Michael Sellering



    Senast redigerad av badpitt; 21 December 2016, 06:53.
Arbetssätt...