effekt i sötvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RedPiranha
    • May 2012
    • 29

    effekt i sötvatten?

    Är sugen på ett Juwel Lido 200 akvarium, kör salt för övrigt men tänkte faktiskt starta upp sötvatten i detta men som inbiten saltnörd så vill man ha teknik så klurar på en Maxspect Razor armatur 8000k, frågan är hur mycket effekt som blir lagom 120W eller 160W?? I salt är 1W/liter rekommendation men vad är det i söt?? Det sitter två T5 rör 2x24W som original vet inte faktiskt vad det motsvarar i LED men

    Tankar och idéer
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Allt beror ju på vad du vill åstadkomma.
    Ett växtkar behöver mer än ett sällskapskar.

    Ska du hårdköra växter så är nog minst 1w/l att rekommendera.
    Själv kör jag bara enkla växter och rovfisk nuförtiden så jag har bara 0,2w/l.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Definitivt 160W, kompletterad med minst 2 st. 120gr. linser för att få mera spridning på ljuset. 120W kommer inte klara att sprida ljuset i hela karet. Effekten från 160W klarar lätt ett 200l hightec växtkar. 70% av full effekt kan nog vara lagom där, förutsatt CO2 osv.

      Kommentar

      • RedPiranha
        • May 2012
        • 29

        #4
        ah ok inte specifikt växtkar kanske men något mellanting, tror jag satsar på den 160W då, den går ju faktiskt att ställa effektkurvan på den så behöver inte köra 100% kom jag på

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Det är det som är det fina med Maxspect razor 8 000K. Går att ställa in ljusmängd, färgtemp, gryning och skymning. Jag kör kanske 15 000K på lägsta effekt som gryning för att sen gå mot 8 000K och 70% effekt efter en timma eller så.

          Kommentar

          • RedPiranha
            • May 2012
            • 29

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Det är det som är det fina med Maxspect razor 8 000K. Går att ställa in ljusmängd, färgtemp, gryning och skymning. Jag kör kanske 15 000K på lägsta effekt som gryning för att sen gå mot 8 000K och 70% effekt efter en timma eller så.
            riktigt nice blir nog 160W, var tveksam just för att den armaturen är längre än 120W, tror den är 690mm men lido 200 är 710 brett så det blir perfekt tror jag dessutom sitter dioderna en bit in så man får väl hoppas på att det inte blir för mycket spillljus ut från kanterna, hade tänkt att hänga den och på samma höjd som stativet ca 160mm

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Det kommer inte att bli speciellt mycket ljusspill ifall du hänger armaturen ca. 160-200mm över det karet.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Förresten så kan du glömma det där jag nämnde tidigare med 120gr. linser. Insåg inte från början måtten på det karet.

                Kommentar

                • RedPiranha
                  • May 2012
                  • 29

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Förresten så kan du glömma det där jag nämnde tidigare med 120gr. linser. Insåg inte från början måtten på det karet.
                  ok kommer bli grymt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...