Glastjocklek för akvarium utan ram och tvärstag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Glastjocklek för akvarium utan ram och tvärstag

    Öppna akvarium utan ram och tvärstag är verkligen snygga.

    Det är mycket populärt inom saltvattens och växtakvaristiken. Men det ställer naturligtvis andra krav på glastjocklek.

    Jag har ett 960 liters akvarium 200x80x60 (lxbxh) i helglas. Det har kraftiga längsgående stag i glas i ovankant på långsidorna, och två breda tvärstag däremellan. Glastjockleken tror jag är 12 mm, eller möjligtvis 10 mm. Jag är inte hemma så jag kan mäta just nu.

    Detta akvarium har jag som öppet akvaterrarium, där anubias och andra växter får växa upp. De breda tvärstagen är då såklart mycket störande.

    Frågan är, hur mycket måste jag sänka vattennivån för att jag ska kunna ta bort stagen och ändå känna mig säker? I dagsläget har jag en vattennivå på ca 45-48 cm. Jag antar att det är för mycket?

    Tabellerna på nätet tycks utgå från akvarium med tvärstag.

    Det är det här utseendet jag är ute efter:
    Celebrating 10 years of .xyz - over a decade of innovation! We are beginning the countdown to our decade-iversary! Over ten chapters, journey through a decade of innovation with .xyz. From its ambitious inception to quickly becoming a leader in the domain industry, each press release will unveil a year of .xyz’s history, challenges, and


    Snygga saltvattensakvarium utan ram och stag:


    För övrigt, man brukar säga att det är höjden enbart som bestämmer hur kraftigt vattentrycket blir på rutorna, och det stämmer. Men i praktiken blir det en sanning med modifikation, särskilt på akvarier utan tvärstag. Ju längre ruta, desto mer kommer den ge efter för samma tryck/konstant höjd.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    Det är också ett alternativ att behålla de längsgående stagen, men ta bort tvärstagen. Det är tvärstagen som är allra mest störande.

    Hittade en tråd på plantedtank.net där 12 mm sägs klara av 40-45 cm hög vattennivå på ett 200 cm akvarium, dock utan att ange några närmare källor:


    De extra 15 cm jag har upp till full höjd borde dessutom öka styrkan lite och ge mig extra säkerhetsmarginal?

    Någon som har några tankar kring detta?
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #3
      Hittade ett program som var gjort för att räkna ut glastjocklek för ramlösa akvarium.

      Enligt det skall 10 mm räcka till 50 cm hög vattennivå.

      Kom gärna med synpunkter...
      Bifogade filer
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        Hittade ett program som var gjort för att räkna ut glastjocklek för ramlösa akvarium.

        Enligt det skall 10 mm räcka till 50 cm hög vattennivå.

        Kom gärna med synpunkter...
        Jag har inte testat så jag vet inte - dock så hade jag inte haft högre än 45 cm med 10 mm glas - snarare några cm lägre. 50 tycker jag låter alldeles för mycket.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Jag håller med om att det låter mycket med 50 cm.

          Det lutar åt en kompromiss, jag tar bort tvärstagen men behåller de längsgående glaslisterna i ovankant på långsidorna. Då tror jag nog jag vågar ha 45 cm vattennivå.

          Det kommer bli mycket snyggare än idag i alla fall.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • ninethreesix
            • December 2009
            • 13

            #6
            Var hittade du det programmet?

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              #7
              Ursprungligen postat av ninethreesix
              Var hittade du det programmet?
              Oj, glömde länka! Det finns här:
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1103

                #8
                Jag mätte glastjockleken och den var som tur var 12 mm.

                Jag kommer att ta bort tvärstagen men behålla de längsgående listerna. Då känner jag mig helt trygg med ca 45 cm vattennivå.
                Malmö Akvarieförening
                no hope, no harm, just another false alarm

                Kommentar

                Arbetssätt...