Förstår att den renar vattnet men vad mer?
Vad gör exakt en akvariepump?
Kollaps
X
-
Det enda själva pumpen gör är att det cirkulerar och syresätter vattnet. Däremot har man ju ofta ett filter ihop med pumpen för att rena vattnet.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt. -
ok, ska alltså pumpen var precis ovanför vattenytan så att luft sugs in ett hål på ovansidan pumpen, så att luft kommer med i utblåset
har jag förståt rätt?I karet!
Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.Kommentar
-
Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 June 2009, 12:28.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Innerfilter och cirkulationspumpar placeras oftast nära vattenytan men ej ovanför denna (det låter så förbaskat mycketannars). Alternativt placeras de så att deras mynning sprutar lite uppåt. Om vattnet krusar sig lite vid ytan nära pumpen så har du alldeles tillräcklig syresättning för de flesta akvarier.
Kommentar
-
Åh, tackar!
Lycka till med hobbyn och hoppas du hittar hit igen!Kommentar
-
Nu tänker jag hårddra det lite här, en akvariepump är där för att sätta lite cirkulation på vattnet för att se till att vattnet blir syresatt antingen (eller och) genom ytan, via växter så att kolsyre/syrgas utbytet fungerar och till nästan 100 % (gäller ej salt) se till att vattnet strömmar genom ett filtermedia som till stor del tar hand om ammonium och nitrit.
Syresättning genom ytan och genom bubblor kommer att stabilisera syre och kolsyrehalterna men om du har växter kommer syrehalten att eventuellt sjunka då växterna behövde den utdriva koldioxiden.Kommentar
Kommentar