Vad gör exakt en akvariepump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xitele81
    • June 2009
    • 155

Vad gör exakt en akvariepump?

Förstår att den renar vattnet men vad mer?
    I karet!
    Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Det enda själva pumpen gör är att det cirkulerar och syresätter vattnet. Däremot har man ju ofta ett filter ihop med pumpen för att rena vattnet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• xitele81
      • June 2009
      • 155

ok, ska alltså pumpen var precis ovanför vattenytan så att luft sugs in ett hål på ovansidan pumpen, så att luft kommer med i utblåset

har jag förståt rätt?
      I karet!
      Dinghani, Saulosi, Chilumba red top, Golden labidochromis, Hongi, Rödzebra (speciell avelsform), cynotilapia afra.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Ursprungligen postat av xitele81
        ok, ska alltså pumpen var precis ovanför vattenytan så att luft sugs in ett hål på ovansidan pumpen, så att luft kommer med i utblåset

har jag förståt rätt?
        Nej det behöver inte komma in någon luft.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 June 2009, 12:28.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• xitele81
          • June 2009
          • 155

hur syresätter den då vattnet? jag har en pump med filter! så jag kan ha pumpen lägst ner i akvariet då?
          I karet!

Kommentar

• Keibo
            • November 2008
            • 468

Innerfilter och cirkulationspumpar placeras oftast nära vattenytan men ej ovanför denna (det låter så förbaskat mycketannars ). Alternativt placeras de så att deras mynning sprutar lite uppåt. Om vattnet krusar sig lite vid ytan nära pumpen så har du alldeles tillräcklig syresättning för de flesta akvarier.
            Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• xitele81
              • June 2009
              • 155

ok då vet jag, tack för svaren! jättebra sida zoopet! mycket kunnigt folk här
              I karet!

Kommentar

• Keibo
                • November 2008
                • 468

Åh, tackar!
                Lycka till med hobbyn och hoppas du hittar hit igen!
                Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• Xul
                  • January 2007
                  • 709

Nu tänker jag hårddra det lite här, en akvariepump är där för att sätta lite cirkulation på vattnet för att se till att vattnet blir syresatt antingen (eller och) genom ytan, via växter så att kolsyre/syrgas utbytet fungerar och till nästan 100 % (gäller ej salt) se till att vattnet strömmar genom ett filtermedia som till stor del tar hand om ammonium och nitrit.

Syresättning genom ytan och genom bubblor kommer att stabilisera syre och kolsyrehalterna men om du har växter kommer syrehalten att eventuellt sjunka då växterna behövde den utdriva koldioxiden.

Kommentar

Arbetssätt...