Doppvärmare, placering, termostat fel? Varmt vatten!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miller01
    • June 2009
    • 21

Doppvärmare, placering, termostat fel? Varmt vatten!

Har nyligen köpt ett begagnat 120L Aquael kar med en doppvärmare och pump som följde med. Har kopplat ihop allt och det har snart stått igång ungefär 24 timmar (inga fiskar å växter, bara grus, stenar och en rot).

Satte in termostaten på doppvärmaren till 25-26 grader igår när jag la mig... Imorse stog termometern på 27-28-29 grader! Jag såg att det fanns en minimumgräns för hur mkt man ska doppa värmaren. Har satt den ännu lägre nu, men den lyser fortfarande ibland fastän temperaturen ligger på 28 grader.

Är det vanligt att doppvärmaren går igång fastän temperaturen ligger några grader över vad termostaten är inställd på?

Har satt doppvärmaren en liten bit från insuget på pumpen för att öka spridningen av värmen.

Vad gör jag fel?! Vad ska jag testa innan jag köper en ny?

Tacksam för alla svar!
    Senast redigerad av Miller01; 09 June 2009, 13:59.
  • ibis
    • December 2008
    • 223

Min var sån med i början ( är egentligen fortfarande det) men ställer jag ner termostaten på 20- 21 grader värmer den till ca. 26.
    54 liter WTF

Kommentar

• Nina82
      • January 2008
      • 6610

Många doppvärmare är så därför är det viktigt att man ALLTID kollar om den stämmer innan man sätter ner den i ett kar med fiskar.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• DJ_Metal
        • September 2008
        • 72

Ursprungligen postat av Nina82
        Många doppvärmare är så därför är det viktigt att man ALLTID kollar om den stämmer innan man sätter ner den i ett kar med fiskar.

eller så sätter man den på minsta och ökar ca 1c var 3dje dag så blir det bra.

Kommentar

• Nubi
          • March 2009
          • 9026

Som Nina82 säger så är det bra att testa doppvärmaren ett par dagar innan man slänger ner fiskarna

Om man har ett kar som inte är försedd till odling, så ska det inte vara för varmt i karet.

Jag har en liten doppvärmare, en som ska vara till mitt 100l, jag hade en annan som skulle vara tillräckligt till 225l men den gjorde att mitt temp steg upp till 32-33 grader. Så jag bytte till en mindre och den är igång på natten. temp sjunker från 26 till 24 på nätterna. och tycker det är lagom. om an jämför med 33 tidigare.
          I de mindre akvarierna har jag ingen doppvärmare. Det räcker med lysrören som värmer upp.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

Kommentar

• Miller01
            • June 2009
            • 21

Tack alla för tipsen. Precis blivit medlem här och är mkt positivt överraskad av alla svar man får så snabbt. Grymt forum =)

Jag har nyligen lagt i växter och temperaturen ligger på runt 27 grader just nu. Det lär väl gå ner lite till hoppas jag innan fiskarna kommer i om några dagar.

Kommentar

• Don Kiwin
              • April 2007
              • 114

Å andra sidan kan du ta en funderare på om du verkligen behöver värmaren.
              Har ingen värmare i något av mina kar och det ena håller ca 27 grader och det andra ca 25 grader.
              Vissa fisksorter bör ha viss värme men min (ringa) erfarenhet säger att de flesta vanliga klarar sig värmen som belysningen avger.

Annars håller jag med om ideèn att höja en gra var 3e dag.

Kommentar

• Miller01
                • June 2009
                • 21

Visst. Jag kan ju plocka ur värmaren nu (14:40) och se hur temperaturen sjunker över natten sen när lyset är släckt?

Har för mig lyset "ska" vara igång 12 timmar åt gången? Frågan är hur mycket temperaturen sjunker efter 12 timmar utan lyse.

Jag är nybörjare och hade egentligen inte någon aning om hur temperaturen sjunker eller vilken temperatur det kommer ligga på.

Ska skaffa dessa fiskar till akvariet:

1st Hästnosalgätare, 1st Ancitrus, 1 st Öronål, 3 st Glasabborre, 3st Bilbuk, och kanske några Regnbågsfisk.

Vad tror ni om detta i ett 120L kar (om jag går lite OT).
                Och vilken temp borde vattnet ligga på ungefär?

Kommentar

• Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

Du måste absolut inte ha doppvärmare utan har du bara en normal rumstemperatur på runt 20grader så kommer tempen i akvariet ligga runt 24-25grader. Det är lagom för de flesta fiskar.

Lyset bör vara tänt MAX 12h/dygn men 8-10h är det optimala.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Don Kiwin
                    • April 2007
                    • 114

Om vi ska vara riktigt petiga så håller inte vattnet i naturen samma temperatur på dagen som på natten.
                    Så att det blir kallare på natten för att ljuset gör ingen större skada på fisken.

Fast nu ska jag försöka hålla mig till ämnet
                    Senast redigerad av Don Kiwin; 10 June 2009, 06:04.

Kommentar

• Miller01
                      • June 2009
                      • 21

Don Kiwin.. Det är ju fiskarna det handlar om i slutändan, så du håller dig till ämnet om du frågar mig =)

Så länge det är ok för fiskarna att det kanske går ner till 23-24 grader under dom timmarna lampan är släckt så är det ok för mig. Jag kan jju låta doppvärmaren ligga i karet och sätta igång det om jag märker att det skulle sjunka för mkt.

Tack för tipsen alla =) Nu har jag massor av andra frågetecken, men det hör hemma i andra trådar!

Jag har testat att ta ut värmaren och det fungerar bra. Ligger på 24-25 grader just nu med lampan tänd några timmar. Glömde dock kolla hur många grader vattnet var i morse efter lampan varit släckt.
                      Senast redigerad av Miller01; 10 June 2009, 14:04.

Kommentar

• Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

låter som du lär klara dig utmärkt utan värmare, faktiskt en ganska stor risk att ha värmare i karet ifall du inte visste, det är tyvärr ganska vanligt att termostaten på dom ger upp så värmaren aldrig slår av och om man missar att se detta så kokar fiskarna snabbt i karet.

Kommentar

• Silvertejp
                          • March 2009
                          • 73

Har du samma temp i rummet dygnet runt där karet står så är det inga problem att skippa värmaren, vilket redan några har påpekat...

Att det blir lite kallare på nätter gör ju det hela mer realistiskt för firrarna
                          Gör om gör rätt!

Kommentar

Arbetssätt...