Ytterfilter med fäst som skall över 7 cm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

Ursprungligen postat av TinaM
    Nu börjar vi komma någonvart!

Punkt 1 hängde jag med på, fast det lär ju inte bli speciellt snyggare än det jag har nu men kommer sannolikt att funka.

Punkt två hängde jag inte med alls. Elrör och rörböjare? Vad kostar sådana underverk och var hittar man dem?

Är det bara jag som har 7 cm lister i större kar?
    Elrör finns i dom flesta bygghandel för ca 10-15kr för 2-3meter och en rörböjare är i princip en tät stålfjäder som passar i elrören (kostar ca 50-70kr) och som man använder för att när man värmer upp röret kunna böja det utan det deformeras, personligen tycker jag nog då inte elrör är så snygga men man kanske kan måla dom.
    att modda karet kanske jag inte skulle föreslagit om jag sett bilderna som tydligt visar en glaskant men annars inte helt omöjligt att borra ett hål i listen med en diamantborr, fast sånt görs bäst på ett tomt kar där man i värsta fall kan byta ut listen sen.
    din nuvarande lösning kanske skulle kunna göras lite snyggare annars om du bara limmade fast rörstumpen lite snyggt på listen istället

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Ursprungligen postat av Narii

Fast om man kollar på sida 10 i åheims länk så man ju se hur du kan göra med 305 hållaren.
      Nej det går inte med 305.s hållare! Du måste använda Fx5.ans hållare!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Guest

Har inte 305 samma hållare fast mindre? Jaja, Iaf köp en fx5 hållare

Kommentar

• TinaM
          • February 2008
          • 1040

Tackar ödmjukast för alla era tips!

Jag har dock inte funnit den lösning jag i dagsläget är villig att använda. Jo, jag kollade FX5 pdf filen och det verkar vara lite omständigt, om jag får säga min mening. Ju enklare desto bättre är mitt motto. Ett uppochnervänt U för 16mm slang med 7 cm mellan skaklarna är vad jag vill ha.

Jag tog upp problemet med den lokala akvarieaffären idag efter att förgäves letat på Bauhaus, Beijers, Plantagen och Jula idag. Jag köper ju inte något ytterfilter innan jag löst detta problem.

Eheim hade i princip en sådan lösning jag letar efter, men den når inte runt 7 cm, bara 5.

Jag fick tipset av akvarieaffären att kontakta Slangservice här i Uppsala och det skall jag göra i morgon. Jag berättar hur det gick efter besöket där.
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

• Guest

Hur kunde du inte hitta elrör?

Kommentar

• TinaM
              • February 2008
              • 1040

Ursprungligen postat av Narii
              Hur kunde du inte hitta elrör?
              Kanske för att personalen på de diverse ställen jag besökte och där jag beskrev mitt problem inte kunde hjälpa mig.

Ok, så ett elrör är lösningen på mitt problem, eller?
              Var hittar jag dessa elrör?
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

• Guest

... Du hittar dom på jula, bauhaus, silvanbygg... Du får böja dom så mycker som du vill och voila.

Kom och tänka på att tetratecs anslutningar är väl ganska långa? Borde inte en sån funka?

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Tina: Dessa grejer är det som du behöver: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=102435

måste finnas på bauhaus...

Nari: du kan ju inte få fast tetratecs fäste på ett par fluvalslangar
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

Här man sitter mitt i natten och hjälper Fluval-folket!

Sist jag var på Hornbach och köpte ett PV-rör(elkabelrör)till att fungera som "svanhals" i änden på min vattenslang vid delvattenbyte fanns en "bock-fjäder" hängandes till varje aktuell storlek av PV-rör, det var bara att plocka ett rör för en 20:- kapa till valfri längd och stoppa i fjädern och bocka, kom ihåg att PV-rörets innerdiameter måste överstiga ytterfilterslangens ytterdiameter.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

Kommentar

• cirs
                      • May 2009
                      • 48

Köp en vatten lås som man har till disk/tvättmaskin. Tyvärr saknar den fästen för akvarie kanten (finns oftast ett skruv hål om du vill silikona dit en fästanordning), men lite DIY borde gå bra, eller ett par sug koppar som sitter på slangen ner i tanken.
                      [IMG]http://www.siba.se/Archive/SE/2/SE98978.jpg[/IMG]

Kommentar

• Per/Haninge
                        • January 2007
                        • 285

Såna har jag använt och dom funkar klockrent, inga veck på slangen heller.
                        Per/Haninge

Kommentar

Arbetssätt...