Udda mått på akvarium - funkar det?
Kollaps
X
-
-
2cm antar jag att du menar, men jag blir inte riktigt klok på om detta bara gäller bottenglaset eller om det gäller sidorutorna också. De har ju trycket i sidled (och visst, till viss mån från ovan) på sig så de borde väl inte behöva vara lika tjocka då akvariet är av minivariant på de andra måtten. Eller?Jag hittar förövrigt inte min tabell som jag en gång hade på vad glaset behöver vara beroende på akvariets mått... :'(
Hehe, jo jag har redan förstått att det skulle bli knepigt, men vad är annars små kusiner eller tänger till för?
Men vad skulle man kunna tänka sig ha för fisk i ett sådant kar? Och tror ni att det skulle funka att bygga ett fungerande filter till det på något vis?
Det hydrostatiska tryckets påverkan är som störst där akvariet är som djupast.Senast redigerad av Gaffel; 17 April 2009, 16:28.Kommentar
-
Annars har man ju en jävligt stabil botten om den är 20cm :PKommentar
-
Guest
Bygg ett kar me 20cm glas o sänk ner de i sjön, eller vid nåt korallrev så haru ju de perfekta karet, sen sitter du bara där inne me solstol o kollar på den e.v. vackra utsikten.Kommentar
-
Kraftig cirkulation och lite spännande malar kanske.. Borde ju inte kräva så mycket i höjd tycker man..
Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...Kommentar
-
Ursprungligen postat av Sleaper;Hur får man till belysningen i ett "sånt kar". Får väl satsa på näckros med flytbladKommentar
-
Ang. höga kar så va jag inne på akvarielagret för några månader sedan och tog reda på vad dom skulle ha för ett kar på 110*50*120 cm (Längd*Djup*Höjd). Det skulle bli dyrt... och anledningen var att glaset som behövdes va 2 gånger 12mm laminat på sidorna.. altså 24mm tjockt... (kan ha varit 2 * 11mm också...) i vilket fall så va det mycket/tjockt glas.Kommentar
-
Jo, fast ta en vanligt ruta på 15mm istället så är det hur lungt som helst, och gavelrutorna behöver bara vara strax över 10mm. Om du tar floatglas dvs. Mitt 30*30*130 behöver ca. 8mm och då ska jag ju bara ha vatten till dryga metern, vilket gör att 6mm i princip räcker.
Vidare gjorde jag lite research på härdat glas, det visar sig att den största risken för att sådant glas skall gå sönder i ett akvarium är när akvariet är tomt. Vidare skadas härdat glas svårare än just floatglas, men om det skadas så exploderar hela rutan, precis som busshållplatsernas glas. Vidare är en av de vanligaste anledningarna till att härdat glas går sönder att den som limmar ihop dem inte tar hänsyn till lokalens kontra akvariets framtida temperatur, floatglas är där mindre känsligt än härdat glas för expansioner gentemot sina egna rutor. Så ett tips för akvarier av härdat glas är att limma dem i max 5grader under den temperatur ni skall hålla dem i och att se till att de transporteras under någorlunda liknande och framför allt konstanta temperaturer.Kommentar
Kommentar