Udda mått på akvarium - funkar det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

Udda mått på akvarium - funkar det?

Kom på att jag hade några rutor på 130*30*0,5 (cm) liggandes här hemma och tänkte att jag kanske kunde göra 1-3 akvarium på högkant av dessa (har tjockare glas till botten om det behövs). Måtten på akvariet blir alltså 130*30*30 (H*B*D).
    Så frågan är finns det någon fisk som skulle trivas i ett sådant akvarium alls eller är detta "oetiskt" och opraktiskt?
    Alternativt får jag väl tippa konstuktionen och göra dem 30*130*30 (H*B*D) istället men det är jag dessto mindre taggad på.
    Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

Allt går men glastjockleken med ett 130 cm högt akvarium skulle säkert få uppgå till minst 20 cm eftersom det hydrostatiska trycket ökar i takt med djupet.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

...och ett sådant kar är även väldigt opraktiskt att greja med, du får inte ner armen så speciellt långt med alla problem det innebär. Skulle vara kul att se dig som Emil i Lönneberga med soppskålen!
      Annars är idén kul!
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Keibo
        • November 2008
        • 468

Ursprungligen postat av Gaffel
        Allt går men glastjockleken med ett 130 cm högt akvarium skulle säkert få uppgå till minst 20 cm eftersom det hydrostatiska trycket ökar i takt med djupet.
        2cm antar jag att du menar, men jag blir inte riktigt klok på om detta bara gäller bottenglaset eller om det gäller sidorutorna också. De har ju trycket i sidled (och visst, till viss mån från ovan) på sig så de borde väl inte behöva vara lika tjocka då akvariet är av minivariant på de andra måtten. Eller? Jag hittar förövrigt inte min tabell som jag en gång hade på vad glaset behöver vara beroende på akvariets mått... :'(

Ursprungligen postat av ansjo
        ...och ett sådant kar är även väldigt opraktiskt att greja med, du får inte ner armen så speciellt långt med alla problem det innebär. Skulle vara kul att se dig som Emil i Lönneberga med soppskålen!
        Annars är idén kul!
        Hehe, jo jag har redan förstått att det skulle bli knepigt, men vad är annars små kusiner eller tänger till för?
        Men vad skulle man kunna tänka sig ha för fisk i ett sådant kar? Och tror ni att det skulle funka att bygga ett fungerande filter till det på något vis?
        Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

Ursprungligen postat av Keibo
          2cm antar jag att du menar, men jag blir inte riktigt klok på om detta bara gäller bottenglaset eller om det gäller sidorutorna också. De har ju trycket i sidled (och visst, till viss mån från ovan) på sig så de borde väl inte behöva vara lika tjocka då akvariet är av minivariant på de andra måtten. Eller? Jag hittar förövrigt inte min tabell som jag en gång hade på vad glaset behöver vara beroende på akvariets mått... :'(

Hehe, jo jag har redan förstått att det skulle bli knepigt, men vad är annars små kusiner eller tänger till för?
          Men vad skulle man kunna tänka sig ha för fisk i ett sådant kar? Och tror ni att det skulle funka att bygga ett fungerande filter till det på något vis?

Jo, Gaffel har rätt med tjockleken på glaset.
          Även om jag skulle kunna tycka att det är liiiite snålt med 20mm.

Se gärna denna artikel här på zoopet. där går man iofs inte
          längre än till 70 i höjd, men redan där är man uppe på 12mm.

Det kommer inte att funka med ett 130 cm högt kar och 5mm glas.

Geht nicht.....funkar inte....will not work.....

Om du inte tror på oss, så ring gärna någon glasmästare
          som kan limma kar och kolla med honom.

sedan håller jag med Ansjo, det är extremt opraktiskt att ha
          kar med dom måtten.

Jag själv har ett kar som har måtten 50x50x60 (BxDxH).
          Det är inte helt enkelt att få ner handen längst ner om man
          skall röja det minsta.

.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

en annan länk som "bevisar" att det inte går.

.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• Keibo
              • November 2008
              • 468

Ursprungligen postat av Kensa
              Om du inte tror på oss, så ring gärna någon glasmästare som kan limma kar och kolla med honom.
              Inte det att jag misstror er, undrade bara om måtten på botten var samma som på sidorna. Vidare angående det opraktiska med akvariet borde inte vara några större problem för mig, rör sällan mina kar och har redan nu tillgång till en mycket bra planteringstång på strax över en meter i längd.

Av den senare länken du gav läser jag ut att ett 130*30*30 akvarium borde ha 7,5 mm (egentligen 16 pixlar nedanför 7,5mm) glas, men jag antar att jag läser av den grafen fel på något sätt...

Vill bara tillägga att jag inte menar att låta som en besserwisser, utan snarare vill veta hur jag skall läsa av grafen då måtten är 130*30*30 (H*B*D)
              Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

Inte det att jag misstror er, undrade bara om måtten på botten var samma som på sidorna. Vidare angående det opraktiska med akvariet borde inte vara några större problem för mig, rör sällan mina kar och har redan nu tillgång till en mycket bra planteringstång på strax över en meter i längd.

Av den senare länken du gav ( läser jag ut att ett 130*30*30 akvarium borde ha 6 mm (16 pixlar nedanför 7,5mm ^^) glas, men jag antar att jag läser av den grafen fel på något sätt...
                Vill bara tillägga att jag inte menar att låta arrogant, utan snarare vill veta hur jag skall läsa av grafen då måtten är 130*30*30 (H*B*D)

OK, kan vara svår att utläsa.

testa denna länk.

Visserligen går djupet enbart upp till 90cm, men ger ändå en bra fingervisning på hur tjockt glas man behöver.

sedan måste man nog vara en duktig expert när man silikonar eländet.
                minsta fel på så djupa kar så går det ofelbart åt h-e.

säger bara en sak.....have fun med försäkringsbolaget när du
                har 100 liter vatten på golvet.......

.

Kommentar

• Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

sedan kan man ju titta på vad riktiga akvarietillverkare har i sina kar.
                  se länken till Zooline, där ser man att exempelvis 12mm på sina kar
                  som är 70 djupa. (Visst 10mm på sidorna, men det ramkar)

titta gärna på andra tillverkare oxå. du kommer att se att de har
                  väldigt tjocka glas 12-15mm när man är uppe på 60-70 cm i höjd.
                  då kan man ju fundera på varför de har det...de är ju extrema experter
                  på att tillverka kar....finns anledningar till tjockleken om man säger så.

hade det gått med tunnare glas så hade de kört med det eftersom det
                  är klart billigare....

.

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Jag själv har ett kar som har måtten 50x50x60 (BxDxH).
                    Det är inte helt enkelt att få ner handen längst ner om man
                    skall röja det minsta.

.
                    Då skulle du komma hem och testa min 70-kub...
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Keibo
                      • November 2008
                      • 468

sedan kan man ju titta på vad riktiga akvarietillverkare har i sina kar.
                      se länken till Zooline, där ser man att exempelvis 12mm på sina kar
                      som är 70 djupa. (Visst 10mm på sidorna, men det ramkar)

titta gärna på andra tillverkare oxå. du kommer att se att de har
                      väldigt tjocka glas 12-15mm när man är uppe på 60-70 cm i höjd.
                      då kan man ju fundera på varför de har det...de är ju extrema experter
                      på att tillverka kar....finns anledningar till tjockleken om man säger så.

hade det gått med tunnare glas så hade de kört med det eftersom det
                      är klart billigare....

.
                      Tycker den andra grafen verkar vara mer anpassad för akvarier av ovanliga mått.

Hade tänkt bygga med ram ändå, och jag kommer inte sköta limmandet själv, det låter jag en ägare till en akvariebutik göra (han har byggt förut så det borde bli bra). Bottenglas på 30*45*2 har jag sedan tidigare så det får jag bara kapa till. Vidare ur fysisk synpunkt så är det lite skillnad på volymen kontra begränsningsytan i normalformade kar = zooline etc etc. Belastningen på varje kvadratcentimeter glas minskar därmed drastiskt i "mitt" kar och därmed även belastningen i kanterna.

Jag ska prova i alla fall, om jag ställer det i mitt badrum så är det värsta som händer är att det svämmar ned i avloppet och att jag skriker som en liten flicka om jag är i närheten.
                      Kör på 2cm i botten och 0,6cm (mätte glasskivorna igen) på sidorna så får vi se hur det funkar, har ju gott om glas. Det kan ju inte gå mer än åt helvete.

Vore i alla fall kul att få lite tips på fisk och växter som kan tänkas trivas i ett sådant akvarium. Alltså fiskar som inte vantrivs för att höjden i ett kar är större än basmåtten. UV-filter kanske en bra grej med tanke på den mängd alger som annars komemr uppstå med tanke på allt ljus som kommer komma in från sidorna, eller?

Edit: mätte lite där karet får stå sen då det är klart och jag kör det nog en meter i höjd bara, då får lampor och dylikt plats de med.
                      Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

Tja alla tycks vara inne på malawiciklider nu för tiden så det kanske vore ett kar för dem =).
                        Annars skulle jag kunna tänka mig att det skulle vara kul med några Guramis av blandade färger ett så högt kar och några kuhliålar på boten. Med lite moss bollar och vatten pest i bakre hörnen.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• Guest

Varför kan du inte ha karet liggandes?

Kommentar

• Keibo
                            • November 2008
                            • 468

Ursprungligen postat av Narii
                            Varför kan du inte ha karet liggandes?
                            För då rinner ju vattnet ut!

Nej, allvarligt talat så skall jag nog bygga ett sådant med men tyckte bara det vore ballt med ett kar som är lite mer som en pelare.

Jag har 12 glasskivor med måtten 130*30*0,6. 36st med måtten 65*25*0,6 och kanske 4st med måtten 65*20*0,6 liggandes pga att vi monterade bort lite glashyllor på jobb. Så förutom detta kar har jag nog mina lite yngelkar att limma vid behov.

Mmm, guramis vore kanske något, men bygger inte de skumbon? Blir det inte krig om den lilla "ytplatsen" då? Malawi har jag i och för sig en del som i och för sig är aningen för tuffa för malawikaret... kanske slänger i dem där då, de har ju ändå revir på höjden så det borde gå. Inget annat kul som skule funka? Typ knivfisk kanske, de har väl ändå inget "normalt håll" att simma på?

Vad föreslår ni i det "liggande" karet då? Jag har som bara en Bleheri som jag kan tänka mig skulle vilja bo där just nu, och det är bara i ett par månader med tanke på hur snabbt den växer.
                            Mvh. Peter

500L - Pelarakvarium

1500L - Under förändring

Kommentar

• Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

För då rinner ju vattnet ut!

Nej, allvarligt talat så skall jag nog bygga ett sådant med men tyckte bara det vore ballt med ett kar som är lite mer som en pelare.

Jag har 12 glasskivor med måtten 130*30*0,6. 36st med måtten 65*25*0,6 och kanske 4st med måtten 65*20*0,6 liggandes pga att vi monterade bort lite glashyllor på jobb. Så förutom detta kar har jag nog mina lite yngelkar att limma vid behov.

Mmm, guramis vore kanske något, men bygger inte de skumbon? Blir det inte krig om den lilla "ytplatsen" då? Malawi har jag i och för sig en del som i och för sig är aningen för tuffa för malawikaret... kanske slänger i dem där då, de har ju ändå revir på höjden så det borde gå. Inget annat kul som skule funka? Typ knivfisk kanske, de har väl ändå inget "normalt håll" att simma på?

Vad föreslår ni i det "liggande" karet då? Jag har som bara en Bleheri som jag kan tänka mig skulle vilja bo där just nu, och det är bara i ett par månader med tanke på hur snabbt den växer.

vet du vad det är för sorts glas ?
                              väldigt ofta används inte den bästa kvalitén till hyllor.
                              ofta är det "härdat" glas....som inte tål så mycket...
                              mycket sämre än floatglas som normalt används till kar.

.

Kommentar

Arbetssätt...