starkare pump till juwelakvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

starkare pump till juwelakvarium?

Finns det pumpar som cirkulerar vattnet mer som passar i juwels "pumphus"? eller om man ska ha mer fart på vattnet måste man köpa en pump och ha i andra änden?

tänkte jag ska försöka ha mer fart på vattnet till mina malawisar.

hur är bäst att göra?

har ett 240L kar, men vet inte hur stark pumpen jag har nu är.
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

brukar det inte gå att byta impeller på juwel pumparna för att få mer cirkulation?
    Men ska du ha malawisar kanske en extra cirkulationspump på 2-3000l/h går att stoppa in brevid, dom tar inte så mycket extra plats.

Kommentar

• Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

Går att byta upp till en kraftigare Juwel, sedan kanske det är impellern som är avgörande? Någon som vet? Annars kan man ju skrivs ovan komplettera med en annan också, skall göra det i 260l där jag skall köra diskus.

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

man kan byta impeller inbördes på 600, 1000 ,1500 modellen och jag tror att du har 600.an i ditt 240L alltså kan du bara köpa 1500 impellern för att öka cirkulationen om du vill så får du 1500L/tim
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Jessi_86
          • November 2007
          • 232

om jag ska stoppa i en brevid inne i huset, vart ska den pumpa ut cirkulationen?
          för de finns ju bar ett hål ut till vattnet o där sitter ju pumpen nu.

står de på pumpen hur mkt man har eller?

Kommentar

• Bowman
            • December 2008
            • 1318

Ursprungligen postat av Jessi_86
            om jag ska stoppa i en brevid inne i huset, vart ska den pumpa ut cirkulationen?

Impeller är en "invärtes" propeller, dvs. den som suger/pumpar vattnet.
            Det dom menar, är att man byter en del inne i själva pumpen som du redan har (impellern), verkar det som..

Rätta mig om jag har fel.

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

Ursprungligen postat av åheim
              man kan byta impeller inbördes på 600, 1000 ,1500 modellen och jag tror att du har 600.an i ditt 240L alltså kan du bara köpa 1500 impellern för att öka cirkulationen om du vill så får du 1500L/tim
              Korrigering: man kan byta impeller inbördes mellan 400, 600, och 1000, alltså inte 1500.an

taget från juwels hemsida: The impeller 1000 is designed for the pump Juwel 1000 and can be also used in the pumps 400 and 600.

precis som bowman säger så är det "propellern" man byter!
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

Ursprungligen postat av Jessi_86

Om du ska komplettera med nån extra pump så blir det väl att sätta den utanför huset eller om den får plats i huset borra ett extra utblås, en större impeller är som sagts den rörliga delen i pumpen som går att byta och kräver inga modifikationer alls.
                pumpen du har är säkert standard efter karets storlek så sök lite på nätet hittar du säkert svar på vilken storlek du har.

Kommentar

• Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

Nån som vet om impeller är "stapelvara" i vanliga affärer?
                  Kollar runt lite och hittar inga svenska webbshoppar som har juwelimpeller på lager?

Att ha lite mer flås i pumpen är väl knappast till nackdel, virvlar det för mycket är det väl bara att ha ett strilrör och endå ha bibehållen L/h?

Kommentar

• Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

kanske nåt sånt du letar efter?
                    1000l/h för ett sånt kar känns väldigt lite så du lär inte behöva fundera över att det skulle virvla för mycket (jag kör 2000l/h i ett 160liters kar).

Kommentar

• Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

Ursprungligen postat av Fuzzop
                      http://www.guldfisken.se/beta/catalo...bee6b622dd8dbd

kanske nåt sånt du letar efter?
                      1000l/h för ett sånt kar känns väldigt lite så du lär inte behöva fundera över att det skulle virvla för mycket (jag kör 2000l/h i ett 160liters kar).
                      Ja kanske, inte säker dock.
                      Mitt kar har enligt denna sida: http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm?cat=10
                      En "Bioflow 600".
                      Jag skall således kunna sätta i 400 eller 1000 härifrån http://www.juwel-aquarium.de/en/impeller_sets235.htm

Men det ser ut att vara samma.

Väldigt lite kan det väl inte vara? Eftersom det sitter ett 600 i från start?
                      Men bra att man inte behöver oroa sig för att det blir på tok för mycket i alla fall!

Kommentar

• Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

Ja inte vet jag hur bra det funkar men 600l/h för ett så stort kar känns väldigt lite då man för ett väl fungerande kar vill ha 6-7 ggr akvarievolymen i cirkulation per timme.
                        650l/h är cirkulationen i mitt 100liters kar och jag hade en mindre pump innan som cirkulerade 400l/h och jag hade massa problem med skit som blev liggandes på botten vattnet blev aldrig riktigt klart och massa andra problem med vattenkvaliteten så idag skulle jag aldrig gå under 6-7ggr volymen i cirkulation och det finns inte riktigt nån anledning då det i det karet går fiskar som vill ha lugna vatten och när dom trivs så är det fortfarande ett lugnt kar.

Kommentar

• Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

1000 L/h i ett 180 liters akvarium är inte alls för lite cirkulation. Visserligen beror det lite på vad man har för fiskar och antalet fiskar. Vad jag vet tänker Bowman inte ha Malawi- eller Tanganyikaciklider som vill ha mer snurr på vattnet.
                          När min 600 l/h pump la av i mitt Juwel Trigon 190 L uppgraderade jag till 1000 l/h och det är fullt tillräkligt.
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

du har en poäng men det är inte cirkulationen som bestämmer hur mycket "snurr" man får på vattnet utan mera hur utblåset på pumpen ser ut, har man ett stort och brett utblås blir det inte så mycket snurr på vattnet även vid en ganska hög cirkulation, som i mitt fall med 650l/h är det från en aquael fan3+ pump som har ett relativt stort utblås och mina scalarer står ofta framför utblåset.
                            Juwel har kanske lite mindre utblås så 1000l/h räcker för lagom snurr men med mera cirkulation skulle vattenkvaliteten bli bättre, som jag sa för mitt 160liters kar sitter en pump på 2000l/h och till den blev det ett litet strilrör för att sprida strålen så det kan gå fiskar som vill ha lite lugnare vatten men sen blir det troligen malawi så bara att plocka bort strilröret då

Kommentar

• Bowman
                              • December 2008
                              • 1318

Ursprungligen postat av Guy Palm
                              1000 L/h i ett 180 liters akvarium är inte alls för lite cirkulation. Visserligen beror det lite på vad man har för fiskar och antalet fiskar. Vad jag vet tänker Bowman inte ha Malawi- eller Tanganyikaciklider som vill ha mer snurr på vattnet.
                              När min 600 l/h pump la av i mitt Juwel Trigon 190 L uppgraderade jag till 1000 l/h och det är fullt tillräkligt.
                              Nej inga malawi eller tanganyika för mig just nu. helt rätt
                              Men då är det i alla fall helt ok med att byta upp sig lite i alla fall.
                              Således kommer jag nog uppgradera mig till den andra impellern.

Ursprungligen postat av Fuzzop
                              du har en poäng men det är inte cirkulationen som bestämmer hur mycket "snurr" man får på vattnet utan mera hur utblåset på pumpen ser ut, har man ett stort och brett utblås blir det inte så mycket snurr på vattnet även vid en ganska hög cirkulation, som i mitt fall med 650l/h är det från en aquael fan3+ pump som har ett relativt stort utblås och mina scalarer står ofta framför utblåset.
                              Juwel har kanske lite mindre utblås så 1000l/h räcker för lagom snurr men med mera cirkulation skulle vattenkvaliteten bli bättre, som jag sa för mitt 160liters kar sitter en pump på 2000l/h och till den blev det ett litet strilrör för att sprida strålen så det kan gå fiskar som vill ha lite lugnare vatten men sen blir det troligen malawi så bara att plocka bort strilröret då
                              Japp det är lite det jag är ute efter, bättre/mer filtrereing/vattenutbyte, så det kommer bli en uppdatering till andra impellern.

Tack för hjälpen båda två.

Kommentar

Arbetssätt...