Fluval 205 ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

Fluval 205 ytterfilter

Nu vill jag ha beskrivning om hur ett ytterfilter fästes fast så inte "slangarna" åker ur eller så att det inte händer något annat hemskt.

Hur ser ett ytterfilter ut egentligen?
    Något man bör tänka på?

Funderar allvarligt på att skaffa en Fluval 205 för min nuvarande Fluval 3+ (innerfilter) håller på att ge upp.
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

Ytterfilter är väl oftast typ en låda med 2 slangar som går in i det som fästs ofta med någon sorts spännmekanism som gör att det blir mer säkert än att bara trycka fast slangen. Hej gickan! :P

Kommentar

• gickan_87
      • November 2003
      • 1873

Haha hej hej

Okej, ska man ha ner båda slangarna på samma ställe, eller blir det en i varje hörn?

Har ju sådan där heltäckande ramp, så blir lite svårt då det bara finns ett "hål" avsett för ytterfilter.

Kommentar

• Mobster
        • June 2008
        • 506

Det kan du välja lite själv, jag har mina på samma ställe med ett strilrör som rör vattnet över ytan så går det ner på andra kortsidan och runt tillbaka till insuget som jag har nära botten under utblåset

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

om du stänger av ljudet så kan du kika på den här instruktionen http://www.youtube.com/watch?v=x5Dm6HCXCO4
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• gickan_87
            • November 2003
            • 1873

Mobster: Och allt ingår när man köper ytterfiltret? eller måste man köpa till filter och strilrör själv?

åheim: Tack ska kolla där

Kommentar

• gickan_87
              • November 2003
              • 1873

Tycker fortfarande att den ser svår ut att montera

Är samtidigt rädd för läckage.
              Funderar på om en 105:a skulle räcka till 120 l. Vill inte att det ska bli för strömt för firrarna.

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

ingen risk att en 205.a ger för strömmt vatten i ditt 120 liters kar, med motståndet från slangarna och höjden som filtret måste lyfta vattnet till karet gör att den inte ger mer än 350-450L/tim! jag har använt flera fluvalfilter under flera år och aldrig varit med om läckage överhuvudtaget, de är väldigt bra konstruerade
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Hawkmoon
                  • February 2005
                  • 268

Ursprungligen postat av gickan_87
                  Funderar på om en 105:a skulle räcka till 120 l. Vill inte att det ska bli för strömt för firrarna.
                  Jag kör med fluval 305 till mitt 112 liters utan problem, 105:an använder jag till mitt 54L, Insug i ena hörnet och Utblås i andra hörnet, jag kör med originalutblås och det blir inte för strömt för firrarna och räkorna, om du vill kan du ju strypa flödet med ventilen om du tycker att det skulle behövas.

Busenkelt att montera slangarna och ingen risk för läckage, jag har kört med fluval ytterfilter från minsta till största och har aldrig haft några problem.
                  190L Trigon SA Powered by Co2
                  112L Snäcklekare
                  Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

Kommentar

• gickan_87
                    • November 2003
                    • 1873

Okej, ni skriver så övertygande så jag får väl ta mig i kragen och skaffa ett då!

Men jag har ett problem kvar.

Mitt akvarium består av en heltäckande ramp, på baksidan finns ett "hål" cirka 10 cm långt. Där borde väl slangarna få plats?

Men det är ju någon slags slangklämma man ska sätta på glaset, och efter 5 cm så kommer det en glasbit som sitter på långsidorna och är 1-2 cm bred. Min undran är om slangklämmorna kommer runt den...

Vill ju inte lägga ut 1000 kr och så kan man inte använda den..

Kommentar

• Guest

Jävlar va dyrt de filtret va! Själv kunde man köpa ett nytt för 700kr i butik.
                      Senast redigerad av Gäst; 14 February 2009, 20:33.

Kommentar

• gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

995:- kostar 205 i "min" butik

Kommentar

• gickan_87
                          • November 2003
                          • 1873

Ursprungligen postat av gickan_87
                          Men jag har ett problem kvar.

Mitt akvarium består av en heltäckande ramp, på baksidan finns ett "hål" cirka 10 cm långt. Där borde väl slangarna få plats?

Men det är ju någon slags slangklämma man ska sätta på glaset, och efter 5 cm så kommer det en glasbit som sitter på långsidorna och är 1-2 cm bred. Min undran är om slangklämmorna kommer runt den...

Vill ju inte lägga ut 1000 kr och så kan man inte använda den..

Puttar upp denna fråga

Kommentar

• TutenStain
                            • October 2008
                            • 47

Förstår inte riktigt frågan men slangarna är ca 3 cm breda för mitt Fluval 405, borde vara samma för de andra modellerna.

Kommentar

• gickan_87
                              • November 2003
                              • 1873

Ska försöka fixa en bild så blir det nog lättare att förstå

Kommentar

Arbetssätt...