Läckande Juwel Vision 180

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Polis_ttt
    • December 2005
    • 11

Jag kom hem igår eftermiddag efter att ha varit hemifrån i 5 nätter och möts av en stank. Stankens källa blir sen uppenbar när jag kollar in i vardagsrummet och ser mitt Juwel Vision 180, tomt. Hela akvariet är tomt och fiskarna ligger och luktar och hela golvet i rummet är torrt, men 180 liter vatten har påverkat mitt laminatgolv till den delen att i princip hela golvet har rest sig i skarvar etc. Läckaget bör ha hänt minst någon dag innan, för golvet var torrt på ytan båda bredvid akvariet och i övriga rummet.

Efter att ha tagit hand om de förlidna invånarna i akvariet så börjat jag leta efter felorsaken som gjort att ca 180 liter vatten har läckt från mitt Juwel Vision 180. Jag hittar inga synliga sprickor på någon av glasrutorna, utan allt är till synes intakt. Däremot så ser jag att pumpen ser något konstig ut, lyfter upp den och ser att plasten på den är deformerad av värme, dvs. pumphusets ytterskal har smält. Efter vidare kontroll så visar det sig att min doppvärmare som sitter bredvid i samma ”filtersystemhållare” har bränt hål på både ”ytterväggen” till ”filtersystemhållaren” samt på den lösa skiljeväggen i detta.

Hela akvariet är monterat i enlighet med de anvisningar som medföljer och alla delar i akvariet är original och medföljande i paketet för Juwel Vision 180 som inhandlades i september 2008 och togs i bruk i oktober samma år.

Akvariet har således varit i bruk i ca 3 månader när detta händer och problemet är felorsaken, eller felorsakerna. Hur har vatten runnit ut ur akvariet och varför har pump och doppvärmare från Juwel inte slagit ifrån i samband med att vattnet har sinat i akvariet och finns det någon koppling mellan brännmärken från Juwels doppvärmare och vattenförlusten?

Jag söker därför teorier på vad som kan hända med akvarier, vart de kan läcka, hur de kan läcka och vad som kan vara orsaken till att doppvärmaren var på väg att börja brinna och hur detta kan ha påverkat akvariet och på vilka vis detta kan ha påverkat. Än så länge så har jag ännu inte kollat botten-glaset på akvariet visuellt underifrån då grus/sten/rötter etc. fortfarande finns kvar i akvariet, men försäkringsbolaget kommer under dagen idag för att göra en besiktning och då får de kolla på akvariet också.

Är det någon som vet några kända fel på Juwel Vision 180 eller vad som kan vara orsaken till något av mina problem?
    Senast redigerad av Polis_ttt; 20 January 2009, 11:34. Anledning: EDIT: ändrat årtalet, från 2009 till 2008, dvs. rätt årtal
  • Karlsson1
    • October 2008
    • 179

Lider med dig, värsta mardrömmen!
    Funderar lite på vad som kan ha hänt.Kan det vara pumpen som har pumpat ut vattnet,att plasten har smällt och ändrat riktningen på pumphuvudet?Detta borde inte hända om det är vatten i karet,då det krävs mycket hög värme innan plasten deformeras.Troligen en läcka någonstans.Kanske lite svårt att fatta vad jag skriver,men det jag menar är att vattnet har runnit ut innan,och värmaren har smällt plasten i pumpen
    Senast redigerad av Karlsson1; 20 January 2009, 23:00.

Kommentar

• MattiasL
      • September 2006
      • 1479

Vilken mardröm! Detta måste ju Juwel stå för! Garantin borde ju gälla för detta! Jag antar att du menar att du köpte karet 2008?
      Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• Polis_ttt
        • December 2005
        • 11

Ja, var ju ingen rolig syn när jag kom hem och sen allt bestyr som blir runt om. Jag har pratat med försäkringsbolaget som kommer besiktiga skadorna under dagen idag och sedan så pratade jag med djuraffären som aldrig har varit med om liknande tidigare men som skulle kontakta grossisten och Juwel för att reda ut hur de ska göra.

Karlsson1: röret som leder ut vattnet från pumpen till karet satt på plats och inga synliga hål på pumpen, jag tror mer det sådana fall är värmen från doppvärmaren som kan ha orsakat silikon-smältning eller liknande. Ska försöka få upp lite bilder under eftermiddagen/kvällen, så de som vill får se vad som hänt med mitt Juwel Vision 180

MattiasL: Ja, ber om ursäkt, var 2008 det köptes, jag lever inte i framtiden. Ändrat det ovan också, tack för din uppmärksamhet

Kommentar

• hlafk
          • August 2007
          • 202

tråkigt tråkigt...hoppas aldrig något sånt här händer mig.

pumpen kan inte ha gjort någonting eftersom den är i akvariet och får slut på vatten att pumpa när vattennivån sjunker med 10-15 cm, annan sak ifall du hade ett ytterfilter så kan ju dom ifall dom gå sönder tömma akvarium som en hävert.

antagligen har din värmare bränt sönder plasten när det blivit tomt på vatten och inte innan, så tror inte att den är boven i dramat.

det måste ju nästan vara nån läcka i själva akvariet typ bottenglaset eller nånting eftersom akvariet var helt tomt. jag har för mig att juwels garanti är rätt så bra den täcker inte spruckna glas men täcker fogarna och tekniken...
          Vad vet jag...

Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

Kommentar

• Gaffel
            • December 2007
            • 6200

När du skottat bort bottensubstratet så kommer du åt att besiktiga bottenglaset vilket jag skulle sätta en femma på att det har spruckit tvärs över, speciellt eftersom inget vatten alls finns kvar, efter 3 veckors sprängningar i området jag bor i har jag gått och fruktat samma sak, lycka till i allt elände.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

Kommentar

• Bowman
              • December 2008
              • 1318

Usch jag har ju ett vision 180. Hoppas det inte är en modellrelaterad skada typ.

Kommentar

• Guest

Ursprungligen postat av Polis_ttt
                Hela akvariet är monterat i enlighet med de anvisningar som medföljer och alla delar i akvariet är original och medföljande i paketet för Juwel Vision 180 som inhandlades i september 2008 och togs i bruk i oktober samma år.
                Med tanke på vad du skrivet och ålder på akvariet så kommer du säkert att få ut ett nytt på garantin. (Juwel är bra att reklammera till)
                I ditt fall hade jag även försökt få ut ersättning för ev växter och fisk med. (om du inte väljer att ta det på din hemförsäkring)

Ang pump och doppvärmare så stämmer hlafks info.
                Din pump och doppvärmare har bränt sönder för att pumpen gått torr, och värmaren blivet för varm.

Hoppas att ditt golv/övrig inredning inte tagit för stor skada.
                Fan så trist att komma hem efter 5 dagar och upptäcka nåt sånt.

Kommentar

• Grave
                  • June 2008
                  • 14

Tycker synd om dig. hoppas allt ordnar sig.. nu blir man sj lite räd har ett 450 liters från juwel

Kommentar

• ToNo
                    • December 2007
                    • 18

Tråkigt....
                    Jag har varit med om samma sak, fast jag hade ett 375l kar.
                    När jag kom hem efter jobbet och öppnade ytterdörren märkte jag direkt att något var fel (Ett annorlunda brummande från pumpen). Botten på karet hade spruckit efter ca 6 månaders drift. Felorsaken var troligtvis sättning i golvet.

Hur som helst, det var jobbigt till en början i och med att golv behövdes brytas upp, avfuktare behövde gå i några veckor osv. Dock löser allt sig till det bättre i slutändan.
                    Försäkringsbolaget var proffsiga och löste det mesta och slutresultatet blev ett renoverat rum vilket var trevligt (till kostnaden av självrisken, vilket var billigt).
                    Mitt försäkringsbolag ersatte i stort sätt allt, fisk, växter, pump akvarie, golv osv.

En reflektion över fiskar: Jag räknade ut att akvariet hade stått tomt på vatten i åtminstånde 3-4 timmar. Trots detta överlevde mina malar bl.a Royal pleco. Det var bara att plocka upp malarna från golvet och i med dom i en hink och köra hem dom till en kompis kar ......

Lycka till!
                    /// TN

Kommentar

Arbetssätt...