Syresten??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeroS
    • January 2009
    • 285

Syresten??

Vad gör en syresten? En sådan som denna
    Är det något som tar slut eller kan det användas för "alltid"?!
    Jag har ju en pump som jag inte ska ha så mycke "fart" på pga. kampfisken. Men vet ju att ancistrusen vill ha syrerikt vatten. Så då undrar jag om jag kan ha en syresten som kompenserar upp syret som ska komma från pumpen??
    Använder ni syresten? Varför?
    Tack
    96 Liter
    54 Liter
    /Sandra
  • Guest

Beror på. Men de flesta syrestenar håller i massor me år. Har själv en som är 15år gammal o den funkar fortfarande.
    Jag använder inte syrestenar, riktar mitt filterutblås mot ytan bara. (har själv ancistrus) o den verkar må bra.

Kommentar

• Gaffel
      • December 2007
      • 6200

Artikeln på bilden är en bubbelslang.

Använder själv en knapp meter co2 slang som jag pickat hål i samt silikonat fast i ett par slingor över botten på räkburken, bubblorna kommer att i sin väg upp mot ytan att skapa viss cirkulation, i övrigt löser sig obefintliga mängder syre från luftbubblorna.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

Kommentar

• Guest

Dvs; de räcker att rikta filtrets utblås mot ytan så "vattnet blir vågigt".
        Senast redigerad av Gäst; 15 January 2009, 23:20.

Kommentar

• JojjeN
          • June 2008
          • 3567

Har hört att bubblorna driver ut CO2 ur vattnet, så växterna trivs inte? Nån annan som hört detta och kan bekräfta?
          Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Flaxss
            • November 2008
            • 1718

Ursprungligen postat av Narii
            Dvs; de räcker att rikta filtrets utblås mot ytan så "vattnet blir vågigt".
            fast nu hade hon en kampfisk, ska den bygga bo så kommer det ''vågas i sönder'' av allt för mycket vågor. ja annars så räcker det att rikta så att ytan rör sig.

Kommentar

• Flaxss
              • November 2008
              • 1718

Ursprungligen postat av HeroS
              Vad gör en syresten? En sådan som denna
              Är det något som tar slut eller kan det användas för "alltid"?!
              Jag har ju en pump som jag inte ska ha så mycke "fart" på pga. kampfisken. Men vet ju att ancistrusen vill ha syrerikt vatten. Så då undrar jag om jag kan ha en syresten som kompenserar upp syret som ska komma från pumpen??
              Använder ni syresten? Varför?
              Tack
              ska du ha kampfisk odling eller är det bara kamfisken i sig du tänker på?

ska du ha kampfisk odling så är det enklare att ha det i ett eget odlingskar med en liten syreslang eller syresten (om du vill,det skadar inte skumboet) annars klara sig dom utan syre då dom hämtra själv.

ska du bara ha kampfisken, för att du vill ha en och inte bryr dig om att få yngel så kvittar det. då kan du ha pumpen som vanligt dvs rikta det mot ytan så det bölir vågigt. har du en väldigt starkpump så riktar du strömmen så att där finns lugna områden för kampfiksenb att vara på.

Kommentar

• Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

Ursprungligen postat av JojjeN
                Har hört att bubblorna driver ut CO2 ur vattnet, så växterna trivs inte? Nån annan som hört detta och kan bekräfta?
                som jag förstått är detta en sån där myt som cirkulerar, vart själv säker på att det va så förut efter att ha läst det överallt på flera olika forum, men nån påvisade att luften innehåller högre halt av co2 än vattnet i ett vanligt akvarium så det borde funka så att cirkulationen drar med sig co2 ner i karet istället, själv börjar jag nog dra mig åt att det inte gör nån skildnad åt nåt håll så länge man inte tillför co2 på nåt vis som från tub eller mäsk utan bara kör på det fiskarna producerar, tillsätter man co2 bör man nog undvika bubbelstenar men dom lär nog inte göra nån gigantisk påverkan iaf dock.

Kommentar

• Sleaper
                  • September 2008
                  • 2894

Ursprungligen postat av Fuzzop
                  som jag förstått är detta en sån där myt som cirkulerar, vart själv säker på att det va så förut efter att ha läst det överallt på flera olika forum, men nån påvisade att luften innehåller högre halt av co2 än vattnet i ett vanligt akvarium så det borde funka så att cirkulationen drar med sig co2 ner i karet istället, själv börjar jag nog dra mig åt att det inte gör nån skildnad åt nåt håll så länge man inte tillför co2 på nåt vis som från tub eller mäsk utan bara kör på det fiskarna producerar, tillsätter man co2 bör man nog undvika bubbelstenar men dom lär nog inte göra nån gigantisk påverkan iaf dock.
                  Stämmer nog att en luftsten (syresten är en missvisande benämning) effektivt driver co2 ur vattnet. En del av idén med luftpump och sten är väl just att skapa cirkulation på vattnet för att bli av med oönskad co2, för den tillför knappast syre. Har man ett växtkar så är det alltså ingen bra idé att lufta vattnet med luftsten. Man kan ju testa med att tillsätta co2 i en burk vatten och mäta pH för att sen låta en luftsten bubbla på i burken en stund och mäta pH igen.

Kommentar

• Sleaper
                    • September 2008
                    • 2894

Testa med att hälla upp två glas med kolsyrat mineralvatten. Vispa runt i ett av glasen en stund med en sked eller liknande. Drick och jämför halten kolsyra i de bägge glasen. Svaret är väl givet?

Kommentar

• JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

Fast är det inte skillnad på kolsyra och koldioxid då?
                      Tillbaks efter paus.

Kommentar

• Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

En syresten gör så att Koldioxiden försvinner lättare ifrån vattnet och det kan vara bägge på gott och ont för min sida som inte innehaver några växter och vill inte ha en massa onödiga alger Etc så vill jag att Koldioxiden ska lättare ur karet så inte algerna tar upp det som näring.Så använder jag mig av en syresten för att det skall försvinna lättare,och än så länge så har jag inte haft problem med alger så det verkar fungera min ide jag fick för mig.
                        Mvh.Patrik

Kommentar

• Sleaper
                          • September 2008
                          • 2894

Fast är det inte skillnad på kolsyra och koldioxid då?
                          Koldioxid löst i vatten blir kolsyra om jag inte är helt fel ute. Tänk på Sodastreamer...

Kommentar

• Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

Ursprungligen postat av Sleaper
                            Testa med att hälla upp två glas med kolsyrat mineralvatten. Vispa runt i ett av glasen en stund med en sked eller liknande. Drick och jämför halten kolsyra i de bägge glasen. Svaret är väl givet?
                            ja men nu pratar vi inte mineralvatten, för att du ska få en korrekt liknelse så häll upp 2 glas med kranvatten och vispa runt i det ena och jämför sen kolsyran i dom bägge glasen (annars är det lägre halt kolsyra i ett akvarie där växterna tar hand om det än kranvatten men vem vill dricka akvarievatten , såvida man inte tillför en massa co2 innan i sitt akvarie för då är liknelsen mera riktig

Kommentar

• Sleaper
                              • September 2008
                              • 2894

Ursprungligen postat av Fuzzop
                              ja men nu pratar vi inte mineralvatten, för att du ska få en korrekt liknelse så häll upp 2 glas med kranvatten och vispa runt i det ena och jämför sen kolsyran i dom bägge glasen (annars är det lägre halt kolsyra i ett akvarie där växterna tar hand om det än kranvatten men vem vill dricka akvarievatten , såvida man inte tillför en massa co2 innan i sitt akvarie för då är liknelsen mera riktig
                              Vilka processer som tillför co2 i vattnet spelar ju ingen roll, men att det bildas co2 naturligt i akvariet genom fiskarnas andning och andra processer är väl elementär akvariekemi och nåt som beskrivs i all akvarielitteratur. Och precis som du säger så tar växterna upp co2 om det nu finns någon. Har man tillräckligt med växter och belysning kan nivån av co2 bli så låg att man får "roliga" pH-värden (typ pH 8,5-9.0). Testet med mineralvattnet var bara ett sätt att tydligt åskådliggöra vad som händer. Men principen är detsamma med akvarievattnet.

Kommentar

Arbetssätt...