Litet innerfilter till 54 liter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salsa
    • November 2008
    • 10

Litet innerfilter till 54 liter

Jag har startat upp mitt 54 l kar precis, och upptäckte att pumpen/filtret som hör till blåser på alldeles för mycket. Det går inte att minska ner det mer, och det är som storm i det lilla karet.

Har ni några tips på små innerfilter med svag pump så att det inte blir så strömt i vattnet?
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

Ett tips är AquaFan +1 där du kan ställa in flödet från 0 till max.

· Effekt: 4,7 W
    · Flöde: 320 l/h
    · Akvariestorlek: 60-100 liter

Du får säkert fler tips, men av egen erfarenhet vill jag avråda från de små Fluval innerfiltren då flödet i dessa försämras väldigt fort. Det beror sannolikt på de finkorniga filtermattorna som dessa pumpar är försedda med.

32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Ursprungligen postat av TinaM
      Ett tips är AquaFan +1 där du kan ställa in flödet från 0 till max.

· Effekt: 4,7 W
      · Flöde: 320 l/h
      · Akvariestorlek: 60-100 liter

Du får säkert fler tips, men av egen erfarenhet vill jag avråda från de små Fluval innerfiltren då flödet i dessa försämras väldigt fort. Det beror sannolikt på de finkorniga filtermattorna som dessa pumpar är försedda med.
      Håller med om aquael fan 1 är en bra pump och att fluval 1+ inte är nå vidare pga att det har en annan konstruktion än de större Fluval 2+, 3+, 4+ de större är dock väldigt bra filter och pumpar långa tider utan rengöring enligt min erfarenhet! Jag rekommederar fluval 2+ som man drar ner flödet på om man tycker det är för strömmt, jag har själv en 2+ i ett 54L och det funkar väldigt bra!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• ATIX
        • September 2006
        • 96

Ja, det känns som även mitt nystartade 54-liters-akvarium leker "hela havet stormar" just nu faktiskt. Funderar på om det går att sänka styrkan i pumpen alltså. Eller får jag hoppas den lugnar ner sig i natt :P

Kommentar

• Salsa
          • November 2008
          • 10

Tack för era svar. Brukar dessa Aquafan + 1 och Fluval 2+ finnas i akvarieaffärer/djuraffärer? eller är det nätet som gäller?

vad ligger de på i pris ungefär?

...

såg nu att mitt lilla innerfilter är just ett Aquael fan 1.. och även om jag har det på det minsta flödet så är det hysteriskt.. kan ju tänkas att det vredet har gått sönder och den står på max.. men tror jag satsar på ett Fluval iaf.

jag vill alltså ha tämligen stilla vatten...
          Senast redigerad av Salsa; 20 November 2008, 09:40.

Kommentar

• Salsa
            • November 2008
            • 10

Alltså.. min aquael fan 1 pumpar 300 l/h.. går inte att reglera och blåser på hysteriskt.

den ni tipsar om, Fluval 2+, pumpar ju 360 l/h.. blir det inte mer blås då oavsett inställning??

vad tror ni om Eheim 2208 Aquaball.. ska passa för 30 - 60 liter. Pumpar 150-300 l/h. Går även att fylla med olika sorters filtermedier som i ett ytterfilter (har ett eheim ytter till det stora karet som vi är nöjda med)
            Senast redigerad av Salsa; 20 November 2008, 10:11.

Kommentar

• moi
              • November 2008
              • 213

Ursprungligen postat av Salsa
              Alltså.. min aquael fan 1 pumpar 300 l/h.. går inte att reglera och blåser på hysteriskt.

den ni tipsar om, Fluval 2+, pumpar ju 360 l/h.. blir det inte mer blås då oavsett inställning??

vad tror ni om Eheim 2208 Aquaball.. ska passa för 30 - 60 liter. Pumpar 150-300 l/h. Går även att fylla med olika sorters filtermedier som i ett ytterfilter (har ett eheim ytter till det stora karet som vi är nöjda med)
              man bruka räkna med att den ska pumpa dubbelt volumens akvarie allså i din fall du ska ha en som pumpar 110 lit per h ungefär lite mer lite mindre gör inget.
              du kan besöka din närmaste zoo affär och kolla vad de har i deras kar paket för de bruka ha rätt pump storlek så du kan köpa likadant och du kan froga de säkert de kan hjälpa dig,lycka till!

Kommentar

• Jens A.
                • March 2007
                • 5026

AquaEl Fan 1 går justera...det finns en grå kran ovanpå pumpen som gör det. Jag har den pumpen i mina två 63-liters och de fungerar alldeles utmärkt. Ett extra plus är de magnetfästen man kan köpa till.

Pumpen: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...2ea22f352032f9

Magnetfästet: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...2ea22f352032f9
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Salsa
                  • November 2008
                  • 10

Ursprungligen postat av Jens A.
                  AquaEl Fan 1 går justera...det finns en grå kran ovanpå pumpen som gör det. Jag har den pumpen i mina två 63-liters och de fungerar alldeles utmärkt. Ett extra plus är de magnetfästen man kan köpa till.

Pumpen: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...2ea22f352032f9

Magnetfästet: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...2ea22f352032f9
                  Tack!!! du har just sparat oss ett par hundralappar

Min aquael fan 1 är ett par år, och har ingen grå kran..men däremot en svart knopp som gick att vrida på (hände inget med blåset), men däremot gick den att ta bort, och då minskade blåset med kanske en tredjedel.. riktade mot glaset också, så nu ska det nog fungera.. får se vad fiskarna tycker om ett par dagar..annars får jag hitta en anan lösning då.

Perfekt! (att jag kunde missa det...)

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Den gamla modellen av fan 1 har ju ett vred eller hjul kanske man kan kalla det som sitter på framsidan på pumphuvudet där man justerar flödet! ...annars tycker jag fluval 2+ är ett bra mycket bättre filter och ställer man den på minimum så ligger den på 200L tim och det ger ingen storm
                    Senast redigerad av åheim; 20 November 2008, 16:04.
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Salsa
                      • November 2008
                      • 10

Ursprungligen postat av åheim
                      Den gamla modellen av fan 1 har ju ett vred eller hjul kanske man kan kalla det som sitter på framsidan på pumphuvudet där man justerar flödet! ...annars tycker jag fluval 2+ är ett bra mycket bättre filter och ställer man den på minimum så ligger den på 200L tim och det ger ingen storm
                      jajemen.. det vredet har jag inte missat ... bara det att det händer inget när jag vrider på det.. gissar att det har fasnat i högsta läget på något vis.. men som sagt. när jag tog bort den där lilla pluppen uppepå (som kanske inte ska tas bort egentligen) ordnade det sig. På sikt blir det kanske ett Fluval 2 + iallafall.

Kommentar

• Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

Plocka ur filtret och demontera det, kolla över så ingenting är trasigt eller slitet och och sätt ihop det igen, köp en ppi10 filtermatta på ex Hornbach om du har det tillgängligt och ersätt tidigare filtermedium med.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...