bra silicon?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nile
    • March 2008
    • 85

bra silicon?

Jag ska silicona om mitt 150 liters akvarium idag och undrar nu om siliconet jag tänkte använda. Det är av märket bostic och det står att det är lämpligt för tätning och montering av akvarier. Siliconet är köpt i en målarbutik. Är det någon som har erfarenhet av det märket?
    Tuben är på 0,3 l, kommer det att räcka eller behöver jag en till tub?

Tacksam för svar?
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

Om det står att det är lämpligt för akvarier så kan du nog lugnt använda det, just det märket har jag använt för industriell montering så det håller normalt hög kvalitet på sina produkter och en tub borde räcka till ditt akvarie

Kommentar

• nile
      • March 2008
      • 85

Det låter bra. Har försökt hitta mera info om siliconet, men det enda jag har hittat är att det är ättiksbaserat och det är väll bra?

Kommentar

• addo
        • January 2007
        • 609

Ättiksbaserat är bra

Kommentar

• Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

Ja kan väl inte säga att ättiksbaserat är bättre men det stinker fint när du limmar så ventilera väl och så vet du ju att det är torrt sen när det är luktfritt.
          dom flesta akvariesilikon är väl ättiksbaserade så inget att oroa sig över iaf

Kommentar

• ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

Bostic är bra silikon och kostar hälften av vad exempelvis parasilico kostar.
            Har själv använt Bostic silikon till mitt nyaste bytte på 200l.

Jag upplevde det som att bostic härdade lite fortare än akvastabil iallafall.
            Hållbarheten är bra o likaså flexet.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

Kommentar

• nile
              • March 2008
              • 85

Tack så mycket för alla snabba bra svar. Har nu tvättat av med t-röd och ska tvätta av en gång till innan jag lägger på siliconet. Finns det några andra bra tips man bör tänka på? Hur tjockt lager bör jag ha? Har läst att man ska ta vatten med diskmedel i på fingret och jämna till med, fungerar detta bra?

Kommentar

• ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

Nile- generellt gäller större kar tjockare fog.

För att få fina fogar så använder jag fogskrapa som jag köpte på krauta, bara dra ut och låta härda, de små resterna skär man bort med fönsterskrapa senare.
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

Kommentar

• moi
                  • November 2008
                  • 213

Ursprungligen postat av nile
                  Jag ska silicona om mitt 150 liters akvarium idag och undrar nu om siliconet jag tänkte använda. Det är av märket bostic och det står att det är lämpligt för tätning och montering av akvarier. Siliconet är köpt i en målarbutik. Är det någon som har erfarenhet av det märket?
                  Tuben är på 0,3 l, kommer det att räcka eller behöver jag en till tub?

Tacksam för svar?
                  det fins också hos clas ohlson den va billigt och bra köpte den för runt 50 kr tror jag

Kommentar

• ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

ClasOhlsons silikon rekommenderas ej för större kar än max 90liter.

Iallafall inte enligt DanaLim som tillverkar dem.

Casco funkar, likaså bostic, parasilico, akvastabil, sika.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

Kommentar

• moi
                      • November 2008
                      • 213

Ursprungligen postat av ciklidcollector
                      ClasOhlsons silikon rekommenderas ej för större kar än max 90liter.

Iallafall inte enligt DanaLim som tillverkar dem.

Casco funkar, likaså bostic, parasilico, akvastabil, sika.
                      ok ska fixa min 45 lit kar men det är väl ok med silikonet fron clas ohlson?

Kommentar

Arbetssätt...