Finns det "daylight" lågenergilampor som är bättre för växterna (och inte bara "varmvita" ) ? Jag funderar på att ha lite vattenväxter i en glasvas och vill då ha en liten lampa till. Var kan man i så fall köpa sådana?
Lågenergilampor
Kollaps
X
-
Vad jag kommer ihåg så finns varmvita och vita lågenergilampor.
Dock så skulle jag nästan rekommendera powerled eller led då det gäller belysning till växter.
Som dessutom är mera strömsnåla än lågenergi samt att hållbarheten är längre.
Vill man piffa upp det så kan man ju ha två olika färger med en vit ovan och en röd eller blå bakom.
Powerled el. led finns dessutom med standard sockel e14 el. e27.
Man får utgå att växtodlare ovan jordrekommenderar 6500k för sina växter och att man måste upp på något liknande eller mera för att få vissa växter att trivas.
Själv sket jag fullständigt i ljuskrävande växter o har bara 2lysrör varmvita till mitt 310liter.-=Amatörbiologen=-
Amerikanska Ciklider -
Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
Ibland är jag :Ibland är jag:
Men oftast är jag:
Kommentar
-
-
har LE lampor på 6-6500K.
enligt uppgift från dom så har de samma färgspektra som ett Plillips TLD rör.
enligt en privatkund jag har mailat med så är det lite mer grönt spektra än TLD rören...men ganska OK....Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
Ibland är jag :Ibland är jag:
Men oftast är jag:
Kommentar
-
Här finns powerleds: http://www.optoga.se/general_newsdet...000000000000tC
Här har du mera utförlig info om powerleds: http://sv.wikipedia.org/wiki/Powerled
Att tänka på är RA värde, Lumen/watt, Kelvin.
Såg en lösning med pwrled där de hade använt 3w pwrled som ger 2980lux i flera uppsättningar och riktat dessa pwrleds lite olika o fick en grymt snygg belysning.-=Amatörbiologen=-
Amerikanska CikliderKommentar
Kommentar