Tjena , dags o köpa större kar sitter o funderar på att skaffa ett special mått me ungfär storlek på 160-170cm Långt / 80cm brett / 60-70 cm högt . någon som några tips på glasmästare ? och vad för tjocklek ska jag ha på glaset?
Billiga glasmästare för special mått akvarie?
Kollaps
X
-
kul med sådana här byggen om de realiseras.
De flesta glasmästare kan leverera glas till ett sådant bygge.
Då det gäller tjockleken så välj de säkra före det osäkra.
Jag skulle nog valt minimum 10mm runt om, tyvärr så föreslår ibland glasmästare att det går med 8mm men då hänger det på en tråd när det gäller hållbarhet(olyckor inträffar ju ibland).-=Amatörbiologen=-
Amerikanska Ciklider -
Zoopetartikel om detta
Glastjockleken är oerhört viktig för styrkan i akvariet. Vilken glastjocklek man skall välja är främst beroende på vilken höjd akvariet har. Längd och bredd på akvariet är inte så viktigt under förutsättning att man limmat tillräckligt med stag.
Följande glastjocklekar rekommenderas:
höjd 30 cm - min. 4 mm,
höjd 40 cm - min. 6 mm,
höjd 50 cm - min. 8 mm,
höjd 60 cm - min. 10 mm
höjd 70 cm - min. 12 mm
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Ahh, nu börjar vi komma någon vart, nämligen lite lättare att hjälpa dig om man vet var du bor på ett ungefär eftersom en glasmästare som bor i din närmiljö drar ner transportkostnader vilket naturligtvis påverkar totalkostnaden.
Bor du i Göteborg vet jag en som bla hjälpt universeum med glas och fogning, sen är resten naturligtvis en förhandlingssak.Kommentar
-
.
/Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Mitt 980l 200*70*70 kostade dryga 8000kr med 12mm på samtliga sidor och laminat 8mm härdat+8mm vanligt i botten.
Längsgående stag vid långsidorna o tvärstag i mitten.
8mm täckglas.-=Amatörbiologen=-
Amerikanska CikliderKommentar
-
Kommentar