Akvariemöbel från IKEA, 95x50 cm?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

Akvariemöbel från IKEA, 95x50 cm?

Hej

Någon som vet om det finns något passande hos IKEA?
    Längd 95 cm, djup 50 cm, men jag kan lägga en skiva på som är något större.
    Akvariehandlaren sa att tre st 16 mm spånskiva stående ska räcka och sedan en plywoodskiva ovanpå.
    Vore ju enkelt om det fanns något färdigt.

Mvh UB
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Så cirka 200 liter, dvs i storleksordningen 250 kilo?

Jag använder en Leksvik TV-bänk till mitt 160 liters (vikt en bit under 200 kilo), och den har precis de mått du vill ha, men jag har förstärkt den med en inre ram av fyrkantslist och satt hjul på den:

Tror inte hjul är nån bra idé till ett kar som är så stort som ditt, och jag tror inte Leksvik håller för den vikten utan förstärkning, men att förstärka lite är inte så svårt.

Annars har du den här:
    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

Den borde hålla, särskilt om du kompletterar med ett kryss-stag för att öka hållfastheten i sidled. Obehandlat trä, så den går bra att betsa/olja/lacka som du vill ha det.

Det finns även en större variant som inte finns inte med i katalogen eller på nätet, men finns om du besöker ett IKEA-varuhus. Den större varianten är gjord i decimetertjockt massivt trä, så med ett kryss-stag och några vinkeljärn för att öka hållfastheten i sidled borde det bära nästan hur mycket som helst; jag funderade på en sån till ett 450-liters.
    Senast redigerad av Azur; 10 November 2008, 14:56.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• fesoj
      • November 2007
      • 250

ledsen vet inget med de måtten men ring dem!
      ikea har iallafall en byro (snygg) som är 80X48 cm en sådan står mitt kar på, min brors akvarium står på en likadan fast dubbelt så lång, båda passar exakt. fins i olika färger och höjder.
      112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

Kommentar

• Linapina
        • July 2008
        • 595

Jag skulle vilja att Azur kom hem till mig och förstärkte lite möbler
        Jättesnyggt gjort måste jag säga, riktigt impad av enkelheten och att det ändå ser så snyggt ut.

Har ett nytt 112 L som jag ska fixa möbel åt... Just nu har jag 2 pallar som den står på... Men det är platta pallar, och tål de min vikt så tål de akvariets vikt fördelat på 2
        Så var det en ram runt karet tack och lov, då det är en liten bit i mitten som hänger i luften.

Kommentar

Arbetssätt...