Prylar till vattenbyten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

Prylar till vattenbyten

Hej

Vad ska man ha för prylar för att förenkla vattenbyten?
    Nu använder jag en slamsug och tömmer i en vanlig hink men man borde ju kunna dra en lång slang (ca 10 meter) till badrummets golvbrunn.
    Hur ska slangen se ut och hur fäster man den i akvariet?

Påfyllande verkar enklare, bara skaffa en snabbkoppling och skruva på kökskranen och en lagom lång slang.

Mvh UB
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

Jag har en vanlig trädgårdsslang (sådan där grön, kanske 1 cm i diameter) direkt till badkaret med en yngelkasse i änden (så att inget stackars yngel eller småsten el.dyl åker ner och täpper till). Funkar jättebra, men funderar på att köpa likadana klämmor som jag har till ytterfiltret för att fästa slangen i. Nu står jag och håller den i akvariet, vilket ju iochförsig är bra då jag kan suga upp växtdelar och eventuellt slam samtidigt. Skruvar sedan på slangen på kranen och fyller på. Smidigt!

Kommentar

• JonasN
      • September 2008
      • 357

Ja du.
      Själv så har jag löst det ganska precis som du föreslagit dvs genom en 12m trädgårdsslang med en snabbkoppling från jula.
      Vid fyllning så är snabbkoppling fastskruvad på kökskranen.
      Vid tömning ligger den i badkaret.

För att fästa slangen i akvariet använder jag en byxgalge (se bild) som klämmer fast slangen runt mittstaget.
      I brist på byxgalgar föreslår jag en limklämma eller liknande.

Slangen är orange med svarta ränder
      Bifogade filer

Kommentar

• Jens A.
        • March 2007
        • 5026

Jodå, det funkar. Köp en trädgårdsslang med snabbkopplingar utan backventiler, plus en adapter som passar till din kran. Extra snitsigt blir det om du köper ett sådant där "duschmunstycke" också. Då kan du ösa i vatten utan att grumla för mycket.

Fäster slangen - tjaa....kläm fast den under rampen? Det brukar jag göra.

Du kan faktiskt även tömma akvariet lätt med slangen. Du får först fylla på slangen så det kommer vatten i hela slangen. Sedan kopplar du av den från kranen och lägger den i golvbrunnen. Sedan gör häverteffekten att vattnet rinner ut.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

Ursprungligen postat av JonasN
          Ja du.
          Själv så har jag löst det ganska precis som du föreslagit dvs genom en 12m trädgårdsslang med en snabbkoppling från jula.
          Vid fyllning så är snabbkoppling fastskruvad på kökskranen.
          Vid tömning ligger den i badkaret.

För att fästa slangen i akvariet använder jag en byxgalge (se bild) som klämmer fast slangen runt mittstaget.
          I brist på byxgalgar föreslår jag en limklämma eller liknande.

Slangen är orange med svarta ränder
          Är det någon sånhär du använder ? Snabbkoppling, mellan kran och slang 1/2"(Artnr: 052617) . För den var ifrån Jula.
          54L ---------
          222L

Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

Kommentar

• Hogan1
            • August 2008
            • 323

Skaffa en slang som inte veckar sig så slipper man bli förbannad vid vattenbyten.
            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

Kommentar

• JonasN
              • September 2008
              • 357

Nej. Fanns ej i julasinternetwebshopsortiment. Men skulle beskriva den som en kombination av dessa 2 (se bilder).
              Bifogade filer

Kommentar

• Olivin
                • July 2006
                • 573

Förut när jag hade ett större akvarium så fyllde jag på vatten genom ett bockat VP-rör (el-rör) som satt ihop med vattenslangen med en snabbkoppling. VP-röret är bockat till en S-form vilket gör att man kan hänga den över kanten och att vattnet inte spolar ned i botten och rör om. Funkade jättebra och jag slapp stå och hålla i slangen hela tiden.

Där jag bor nu har jag, hur konstigt det än låter, inte tillräcklig höjdskillnad mellan badkaret och akvarierna, så hävertslang funkar inte. Jag använder istället en "pump" man kopplar till vattenkranen vilket är väldigt bekvämt, men inte lika effektivt som en vanlig hävert var.
                Medlem i VAAF www.vaaf.se

Kommentar

• heeke
                  • April 2003
                  • 5033

För att få slangen att inte åka ut ur akvariet så använder jag en sån där, hm, pryl som man drar avloppslangen till tvättmaskinen igenom. Ger en mjuk 180 graders böj som inte viker slangen allt för mycket.

Annars är ju ett "bockat" VP-rör väldigt smidigt (jag har faktiskt det också, men inte över kar-kanten)
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

Kör också med ett 180 graders VP rör över kanten, längden är avpassad för att tömma ut 30% ur 300 baljan, när det är färdigtömmt kopplar jag på änden på slangen till badkarsblandaren med snabbkoppling och fyller karet, delvattenbytet tar cirkus 20 minuter,
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

Kommentar

• Olivin
                      • July 2006
                      • 573

Det är lite svårt att beskriva (ska se om jag kan fixa en bild sen) men finessen med ett S-format rör, med två st 180°-böjar, är att då kan man hänga den över kanten i första böjen, den del som sticker ned böjer upp igen så mynningen pekar uppåt. När man slår på vattnet så åker vattenstrålen upp mot vattenytan. Man kan spola med ganska högt tryck (i ett tillräckligt stort akvarium) men det är ändå inget problem med att botten grumsas upp.

Att använda samma munstycke till både tömning och påfyllning är förstås ännu bättre.
                      Medlem i VAAF www.vaaf.se

Kommentar

• Don Kiwin
                        • April 2007
                        • 114

Använder en vanlig limklämma. Ser ut som en förvuxen klädnypa och brukar finnas i de flesta 10:- lådor.

Vid tömmning kopplar jag ena "ennen" av slanden till badkarsblandaren och den andra "ennan" doppar jag ner i karet. Vrider på vattnet, väntar på att det ska sluta bubbla i karet. Sen är det bara att lossa från blandaren och vattnet strömmar så fint ut i badkaret.

Kommentar

Arbetssätt...