Måla insidan på akvarieramp...?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

Måla insidan på akvarieramp...?

Hej, har beslutat mig för att måla insidan på akvarierampen men undrar då över lite olika saker...
    Har redan köpt två färg burkar en flygger häftgrund och en emalje färg som personalen på färgaffären så skulle gå bra till rampen. Men när jag kom hem så sa min alltid lika optimistiska pappa att det inte skulle gå med denna färg eftersom den måste vara fri från farliga ämnen (Kommer inte riktigt ihåg hur han uttryckte det).
    Men är inte färgen det då? Har personalen lurat på mig en farlig färg?

Häftfärgen : Vattenspädbar akrylatbaserad häft grund för användning inomhus i torra utrymmen, där normalt har dålig vidhäftning bla, bla bla...max luftfuktighet 80% bla bla bla flytande färgrester skall inte hällas ut i avloppet utan lämmnas till en miljöstation.

Emaljefärgen: Vattenburen halvblank färg, slitstark och snabbvärkande bla bla bla (sen står det inte så mkt mer)

Tack på förhand!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Har du täckglas mellan karet och rampen är det bara att klabba på. Men låt färgen torka ordentligt innan du använder rampen.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• alg_oa1
      • May 2007
      • 473

Men det har jag inte... det är en heltäckande ramp
      Ska jag skippa grundfärgen isof? Tror att den är ohälsosammast för fiskarna, har jag rätt?
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Då skulle jag nog skippa färgen helt. Varför ska du måla insidan av rampen?
        Är det för att reflektera ljuset bättre så är det bättre att lämna tillbaka färgen och få pengarna tillbaka och investera dessa i reflektorer istället.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

Som Ansjo säger,lägg pengarna på ett par justa reflektorer,att måla med fel färg kan bli ett dyrt misstag (förgiftning av fisk och växter).
          Eller så kanske någon som vet vad man skall måla med för färg postar i den här tråden,och ger dig ett bra tips...
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

Kommentar

• Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

Jag har målat mina ramper med vanlig vit vattenbaserad väggfärg och kör utan täckglas på heltäckande ramp, det värsta du kan ha är nog färg som ska funka i våta utrymmen för dom är oftast antimögelbehandlade och det är det som tar död på fiskar, se bara till att rengöra ytan med T-sprit och rugga gärna ytan med lite fint sandpapper så brukar det få fäste med vanlig billig väggfärg på dom flesta ytor

Kommentar

• Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

Men som redan sagts så om du inte har så mycket emot att lägga lite pengar som jag kan anta från att du köper ett par (som det låter dyra) burkar så kan du lika gärna köpa reflektorer för samma pengar.
              Min lösning kom då jag redan hade en halvfulla färgburk hemma.

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Heltäckande ramp, då misstänker jag att det är en svart hårdplastramp. Fäster färgen bra på den med?
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

Ursprungligen postat av ansjo
                  Heltäckande ramp, då misstänker jag att det är en svart hårdplastramp. Fäster färgen bra på den med?
                  Om du menar min ramp så är den ett hemmabygge i tunn plyfa men jag tror nog att vanlig väggfärg funkar även på hårdplast om man bara är noga med att rugga ytan först.

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Jag menar trådskaparens ramp. Tveksamt om färgen sitter på sådant material som dels blir fuktigt och dels böjer sig så fort man gör något med rampen.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

Finns väl bara ett sätt att få veta säkert antar jag

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Ursprungligen postat av Fuzzop
                        Men som redan sagts så om du inte har så mycket emot att lägga lite pengar som jag kan anta från att du köper ett par (som det låter dyra) burkar så kan du lika gärna köpa reflektorer för samma pengar.
                        Min lösning kom då jag redan hade en halvfulla färgburk hemma.
                        använd den färgen till att måla om grannens ytterdörr istället och köp reflektorer till din lysramp
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

Ursprungligen postat av åheim
                          använd den färgen till att måla om grannens ytterdörr istället och köp reflektorer till din lysramp
                          tror du citerade fel nu, jag har ju redan målat upp mina ramper med färgen och det har funkat fint i ett år nu

Kommentar

• alg_oa1
                            • May 2007
                            • 473

Jag lämnar nog tillbaka färgen vid närmare eftertanke.
                            Men hur skulle det bli om man har ljusreflektorer och vitmålad ramp? Det borde ju bli lite ljusare iallafall...?

Kommentar

• j@nne
                              • September 2008
                              • 71

skippa färgen, det räcker mycket väl med bra reflektorer
                              There be shrimp!
                              www.shrimpzone.com

Kommentar

Arbetssätt...