Ojämt golv!

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lisahakansson
    • September 2003
    • 13

Ojämt golv!

Har flyttat till ett gammalt hus med ojämna trägolv. Har ett nytt möbelakvarium på ca 110 liter. Hur gör jag för att möbeln ska stå plant, det går inte att reglera möbelns "fötter" för att korrigera. Har provat att lägga kartong under en av "fötterna" men det hjälper inte då golvet lutar "snett" in mot golvets mitt. Svårt att förklara...

Vidare undrar jag om man måste kolla upp om golvet håller för akvariumet även fast det bara är 110 liter? Hur gör man det? Kom på det ni i skrivandets stund. Men 110 liter borde väl vilket golv som helst klara?

Synpunkter önskas!
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

Jag hade hyvlat ner fötterna så akvariet stått i våg, ett golv som inte håller för en normalbyggd kar är inget golv, sviktar det?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

Kommentar

• lisahakansson
      • September 2003
      • 13

Gaffel: Var för skulle det bli bättre utan fötter på möbeln? :-)

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Inte utan, jag skrev hyvla ner dom så att akvariet kommer i våg, dvs så mycket i bakkant att det uppväger golvets nivåskillnad..
        Skriv på!

Kommentar

• lisahakansson
          • September 2003
          • 13

Känns dessvärre omöjligt att få det plant genom att hyvla av fötterna, golvet lutar verkligen kors och tvärs. Vi provade som sagt att lägga kartong under fötterna för att få det plant, men icke. Kan man inte lägga ngn skiva på golvet innan man ställer möbeln uppepå så att skivan liksom ger med sig på rätta ställena och det blir plant?

Kommentar

• Gaffel
            • December 2007
            • 6200

Då får det vara en helt statisk skiva med resultatet att skivan kommer att ligga och glappa, varför den sen skulle vara lättare att väga in än möbeln förstår jag inte...

Väg in möbeln med ett vattenpass(helst ingen julaskräp) och justera fötternas höjd.
            Skriv på!

Kommentar

• lisahakansson
              • September 2003
              • 13

Hur jämnt måste det vara? Millimeterprecision?

Kommentar

• Fanbyalperna
                • September 2005
                • 752

Ju jämnare ju bättre, men du avgör ju själv det är ditt golv
                Och du som får torka om det händer nåt
                Har inte alltid rätt, men fel ibland

Kommentar

• lisahakansson
                  • September 2003
                  • 13

Här på forumet tycks många svänga sig med termer som "få akvariumet i våg", "loda in" och "väga in akvariumet"? Känner mig rätt trög och trött för tillfället för jag fattar inte vad som menas riktigt. Att jag är ny på akvarium och ny på att hänga på forum gör inte saken bättre. Ngn som kan förklara?

Kommentar

• Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

Att "väga in" och "i våg" är precis som utrycken "i lod" eller "loda in" facktermer som behandlar ett objekts positionering av x, y och z axel i förhållande till en fast fixpunkt(origo).

"I lod" eller lodrät bygger på z axeln som behandlar höjd kurvan, medans y axeln behandlar djupet och x axeln objektets längd, x och y rör sig i det vågräta planet.

Ett akvarium kan förklaras som x=längd, y=djup, z=höjd med axlarnas centrum=origo i akvariets främre nedre vänstra hörn.

Om ex ett golv inte är "i våg" så betyder det att alla objekt som placeras på denna yta kommer att påverkas varför ex akvariemöbeln kommer att behövas "vägas in" så att "alla hörn väga lika." Dvs om ett bord placerad på ett ojämnt golv sakta lyfts upp i luften och hålls helt i "våg" framstår utrycket som självklart eftersom avstånden mellan golv och bordets ben då blir olika.

Samma vid inlodning av ett högt skåp, en lodlina som fästs i ett av skåpets övre hörn indikerar om skåpet lutar och hur mycket som måste åtgärdas i förhållande till hur högt skåpet är.

Vid invägning av ett akvarium tar man ett vattenpass och lägger uppe på akvariet, libellen indikerar hur många grader som skiljer, skimmsa och väg in igen tills luftblåsan ligger mitt i libellen hur ni än flyttar runt vattenpasset.

Nu mäter ni upp hur mycket varje ben har skimmsats och differansen på varje ben är det mått som ska hyvlas/sågas bort.
                    Skriv på!

Kommentar

• lisahakansson
                      • September 2003
                      • 13

Tack för förklaringen! Har haft akvarium då jag var yngre men inte sjutton kollade jag med vattenpass då. Jag fyllde bara på dem med vatten på den möbel jag tyckte passade. Inte visste jag att det var så noga...

Kommentar

• hambli
                        • December 2004
                        • 508

tycker inte hyvlingen är någon vidare idé. den dagen han flyttar akvariumet ska han då börja hyvla in benen för det golvet? till slut så har man då inga ben kvar

Har själv funderat på vad man ska använda utan att komma på någon optimal lösning. Det lutade ganska lite hos mej så jag satte på bara "tassar" på en sida så blev det bra.
                        Sen ska väl tilläggas att om det är lite skevt så går (i normala fall) inte ett akvariumet sönder, det sämsta är om det lutar åt något hörn dvs både lodrätt och vågrätt.

Kommentar

• LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

Mitt gamla trägolv lutar kopiöst i olika riktningar. Jag har använt mig av "möbeltassar". De går att köpa som stora kvadrater som man kan klippa till i önskad form.

Man kan först fästa tex utklippta bitar från en mjölkkartong, som man placerar där akvariefötterna glappar mot golvet. Sedan placerar man en tjock bit "möbeltass" utanpå detta.

Efter en halv dag med sax och vattenpass så brukar det vara avklarat.

Det har fungerat utmärkt för mig i alla fall.
                          Senast redigerad av LoGeek; 16 October 2008, 15:52.

Kommentar

• hambli
                            • December 2004
                            • 508

Ursprungligen postat av LoGeek
                            Mitt gamla trägolv lutar kopiöst i olika riktningar. Jag har använt mig av "möbeltassar". De går att köpa som stora kvadrater som man kan klippa till i önskad form. Efter en halv dag med sax och vattenpass så brukar det vara avklarat.

Det har fungerat utmärkt för mig i alla fall.
                            Inte bara jag som kör med den gamla hederliga "tassmetoden" ser jag

Kommentar

• janne dansk
                              • June 2004
                              • 1740

skulle man inte kunne göra en "ram" av nogot mjukt material , typ tätningslist , i samma storlek som bänken , fylla den med blästersand , väga in ytan , lägga en stabil skiva på sanden, sedan ställa möblen på den skivan , då måste dett väl bliva stabilt o rakt
                              //janne
                              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

Arbetssätt...