Lekablock i akvariet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

Lekablock i akvariet

Jag håller på att bygga en extern landdel till sköldpaddan och funderar på hur jag ska göra rampen. Jag funderar på om man kan bygga en ramp med lekablock. Kan man ha det i akvariet eller innehåller det något som är fel att ha där i? Ska man i så fall ha något under blocken (t ex liggunderlag eller nåt som avlastar)? Vad i så fall? Eller finns det något bättre att ha som ramp?
  • cillan
    • February 2007
    • 562

Ingen som vet om man kan ha lekablock i akvariumet????

Kommentar

• ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

Du kan nog inte ha lecablock i akvariet, det fäller ut farliga ämnen.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

Kommentar

• cillan
        • February 2007
        • 562

Å nej vad dumt. Jag som trodde jag hade kommit på en perfekt ramp från akvariet till den externa landdelen.

Något förslag på annat material jag kan använda till ramp? Fördelen med lecablocken är ju att de är lätta men ändå stabila och byggbara.

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

Hittar inga data på vilka ämnen som skulle lakas ur Leca.
          Jag antar det rör sig om metaller, men jag hittar inga uppgifter. Nån som har nån info?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• patdah
            • November 2007
            • 659

Ursprungligen postat av Azur
            Hittar inga data på vilka ämnen som skulle lakas ur Leca.
            Jag antar det rör sig om metaller, men jag hittar inga uppgifter. Nån som har nån info?
            Jag kollar det med en kontakt hos Maxit just nu.
            /Patrik

I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

Kommentar

• ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

Lecablock framställs via formar o korn och man gjuter sålunda i form.

Lecablock kan motsvara typ, gjutning eller betongblock.

Enligt en person som byggt ett gigantiskt akvarium så isolerade han dels mot fukt och dels mot kalkutfällningen.

Då det gäller ramp så skulle jag föreslå en skifferplatta eller plan kolsten.

Sen så tror jag att din sköldpadda mer än gärna skulle knapra på lecablocket och det är nog inte så bra.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

Kommentar

• cillan
                • February 2007
                • 562

Det skulle hon säkert provsmaka på. Är det så lätt att det lossnar från blocken?

Grejen är den att det får inte vara halt om hon ska kunna klättra över kanten på att akvariet till landdelen. Egentligen behöver inte själva rampen vara från botten av akvariet men då måste jag ändå ha någon form av byggbar sten som kan vara pelare/fot för själva rampen. Blir det inte för tungt för akvarieväggen att lägga en skifferplatta på den?

Hur är det med tegelsten då kan man använda det som stöd för rampen?
                Jag kommer nog aldrig att lösa det här med ramp, för just nu är det bara det som är problemet.

Kommentar

• Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

under en kort tid hade jag lecablock i ett av mina kar.

jag gjorde som så att jag smetade på ganska mycket husfix, och sedan lackade jag alltihop med Sadolin golvlack.

jag hade blocken i karet i ungefär 1 månad, och såg inga problem.

sedan en dag så såg jag att mina malar tuggade på dom, och jag tyckte mig
                  kunna se att de tuggade igenom lacken.

då åkte blocken ur karet
                  ..

..

..
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Skifferplatta och kolsten kan nog vara i halaste laget för en sköldpadda, förstås beroende på design. Några strängar svart silikon kan nog också bättra på greppet.

Korkbark var vad jag själv använde när jag hade rödöronsköldpaddor, funkade bra.

EDIT: Tegelsten borde fungera också, ja.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• cillan
                      • February 2007
                      • 562

Det här med korkbark är fler som sagt. Vart hittar man det och hur förankrar jag det? Vet knappt hur det ser ut måste jag erkänna .

Kommentar

• cillan
                        • February 2007
                        • 562

Jag sökte på google på korkbark och hittade platt korkbark på guldfiskens hemsida http://www.guldfisken.se/beta/catalo...0adcc9f80742a5. Skulle det fungera att ha den som ramp. Är det tillräckligt hållbart att klättra på för paddan eller behöver man förankra den med något på baksidan? Finns sådana flak att köpa i Gbg? Kan man limma fast korkbark på tegelsten med något lim som funkar i akvariet?

Kommentar

• heeke
                          • April 2003
                          • 5033

Där borde du kunna få en hel del tips på hur du kan lösa det.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• cillan
                            • February 2007
                            • 562

Ursprungligen postat av heeke
                            http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/

Där borde du kunna få en hel del tips på hur du kan lösa det.
                            Jo, jag är redan medlem där. Ibland är det lättare att få svar här på vad man kan stoppa i akvariet.

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Korkbark är nästan som en planka, det håller.
                              Förankra det kan du behöva göra, beroende på hur korkbarksbiten du hittar ser ut och hur akvariet är arrangerat. Silikonlim borde fästa både på kork och tegelsten (och på glaset om du vill det), och silikonlim för akvariebruk är säkert.

Du kan annars köra med en rund korkbarkbit också, bara de får grepp för klorna är de bättre på att klättra än man tror. I naturen ligger de ofta på stockar.
                              Senast redigerad av Azur; 14 October 2008, 13:24.

Kommentar

Arbetssätt...