Hållfasthet på glassilikon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

Hållfasthet på glassilikon

Jag har letat utan att finna vilka hållfasthetsvärden det är på glassilikon.
    Någon som vet ?
    draghållfasthet
    skjuvhållfasthet
    vidhäftning mot glas,också både drag och skjuv.

Jag limmade om karet jag köpte (540l) och på silikontuben stod det bara att man skulle limma med för karet rätt dimensioner, häpp, det var ju en bra ledtråd, på Cascos hemsida står det inget om hållfasthet, endast elasticitet.

/ Ola
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

Och inget på Danalims hemsida heller ...........

Kommentar

• Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

Vad är det du vill veta?
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Kontaktade Sika Sverige AB i samband med att jag limmade mitt ena kar så jag rekommenderar att du antingen läser produktbladet eller kontaktar casco.

Senast redigerad av Gaffel; 27 September 2008, 11:09.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• flygrc
          • June 2006
          • 2755

Jo det jag vill veta är hur man kan beräkna fogens hållfasthet. Jag vet vilken last fogen ska hålla för men jag har ingen data för brottgräns på limmet.
          Hittade för ett sikalim 1,1 N/mm2 så det är en ledtråd.

Jag har letat på olika märken och i produktbladen men där står inte draghållfasthet eller skjuvvärden, jag har inte letat i säkerhetsdatablad eller miljöbladen för där står aldrig sådan info.

Om ingen vet får jag ringa Casco på måndag annars blir det läge
          för att jag får göra några riktiga dragprov.

Kommentar

• Gaffel
            • December 2007
            • 6200

Faktum är att skjuvningen av fogen kommer att vara under ett par promille i ett vällimmat akvarium och risken för ett brott lika med noll med en 25% elasticitet då kraften för att töja ut en normalstor fog till brottgräns många gånger om kommer att spräcka glaset i akvariet innan fogen ger sig.

Informationen du söker är inte hur starkt och vilka egenskaper silikonet har utan hur du ska gå till väga för att få fullgod vidhäftning och att limma på ett fackmannamässigt vis.
            Skriv på!

Kommentar

• flygrc
              • June 2006
              • 2755

Ursprungligen postat av Gaffel
              Faktum är att skjuvningen av fogen kommer att vara under ett par promille i ett vällimmat akvarium och risken för ett brott lika med noll med en 25% elasticitet då kraften för att töja ut en normalstor fog till brottgräns många gånger om kommer att spräcka glaset i akvariet innan fogen ger sig.

Informationen du söker är inte hur starkt och vilka egenskaper silikonet har utan hur du ska gå till väga för att få fullgod vidhäftning och att limma på ett fackmannamässigt vis.
              Under ett par promille?, under vadå?

Elasticitet och brottgränser är två olika saker, om du tex dubblar ytan på fogen halverar du hur mycket den rör sig.
              Fast du gav mig en ledtråd, jag har ju faktiskt både E-modul och max sträckning, ska se om jag kommer ihåg hur/om man räknar baklänges på det

Givetvis är vidhäftningen viktig osv, men jag behöver en ledtråd vad man kan förvänta sig i avseende brottgräns osv, så min huvudfråga kvarstår och det är det svaret jag letar efter.

Kommentar

• Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

Varför vill du veta allt detta? Känns väldigt onödigt. Hur stort är karet, 5000 liter och 1,5 m högt? För "normala" kar så räcker det med vanligt akvariesilikon.
                /Robin Hedström

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Sikasil-E uppges ha en töjbarhet av 25% av sin volym, efter att dessa 25% är förbrukade återstår avslitningstöjningen som är fullständigt irrelevant eftersom det är i detta stadie som fogen brister, om du inte håller på att räkna på olika modeller och följdverkningar vid höga vindhastigheter för glasrutor fastsatta med glassilikon i skyskrapor eller en ny stor tank till Universeum så är det ointressant hur stor draghållfasthet silikon till ett akvariebygge har.

Under ett par promAille(möjligheten för en silikonfog i ett limmat vanligt standard akvarium(rektangulärt) ätt skjuva är mindre än ett par tusendelar)
                  Skriv på!

Kommentar

• flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                    Varför vill du veta allt detta? Känns väldigt onödigt. Hur stort är karet, 5000 liter och 1,5 m högt? För "normala" kar så räcker det med vanligt akvariesilikon.
                    Det är konstruktören i mig som vill veta, jag gillar att förstå sambanden.

Det handlar inte om karets storlek utan bara om ren nyfikenhet.

Nu i mitt fall, ett 540 kar, ja standard 150*60*60, kör jag på rent empiriskt, och silikonade om "som det sett ut" men om jag kan luska ut varför det ser ut som det gör, gör jag det för att jag kan.

Kommentar

• flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

Sikasil-E uppges ha en töjbarhet av 25% av sin volym, efter att dessa 25% är förbrukade återstår avslitningstöjningen som är fullständigt irrelevant eftersom det är i detta stadie som fogen brister, om du inte håller på att räkna på olika modeller och följdverkningar vid höga vindhastigheter för glasrutor fastsatta med glassilikon i skyskrapor eller en ny stor tank till Universeum så är det ointressant hur stor draghållfasthet silikon till ett akvariebygge har.

Under ett par promAille(möjligheten för en silikonfog i ett limmat vanligt standard akvarium(rektangulärt) ätt skjuva är mindre än ett par tusendelar)
                      Ja du, frågan, hur ointressant det kan vara, för mig är det intressant.
                      Man kan gissa, och så kan man veta.
                      Dom där 25 % är beroende på vilka areor som skjuvas i samma lastfall vilket är beroende på tex karets storlek, så är det.

Man räknar inte skjuvning i promille eller tusendelar utan i N/mm2.
                      Det viktiga för hållfastheten är normalt inte hur mycket det rör sig utan vad det tål i belastning.

Jag hoppas fortfarande på att någon kan hjälpa mig med min fråga,
                      Vad tål silikonet för laster, och jag är intresserad av N/mm2
                      drag/sträck/långtids/skjuv

Kommentar

• Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

Jag är betongare och vet mycket väl hur man beräknar teoretisk last, tryck som skjuv och till en börja med måste du inse att reglerna för skjuvning på silikon både går under fluid och solid materia.

Eftersom silikonet inte är en solid måste du tillämpa en elasticitetsmodul, dessutom bör du veta om det är en korttidslast, om påkänningen är konstant samt jämnt fördelade över hela fogen.

Men allt detta kan du läsa i BKR.
                        Skriv på!

Kommentar

• Robin_Hedstrom
                          • January 2005
                          • 1818

Ursprungligen postat av flygrc
                          Jag hoppas fortfarande på att någon kan hjälpa mig med min fråga,
                          Vad tål silikonet för laster, och jag är intresserad av N/mm2
                          drag/sträck/långtids/skjuv
                          Testa på KTH.
                          För mig som akvarist känns det som väldigt onödigt vetande.. men det är ju jag.
                          /Robin Hedström

Kommentar

• flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                            Testa på KTH.
                            För mig som akvarist känns det som väldigt onödigt vetande.. men det är ju jag.
                            Klart en 180 poängare

Kommentar

• flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

Jag är betongare och vet mycket väl hur man beräknar teoretisk last, tryck som skjuv och till en börja med måste du inse att reglerna för skjuvning på silikon både går under fluid och solid materia.

Eftersom silikonet inte är en solid måste du tillämpa en elasticitetsmodul, dessutom bör du veta om det är en korttidslast, om påkänningen är konstant samt jämnt fördelade över hela fogen.

Men allt detta kan du läsa i BKR.
                              Hmm det med fluid är jag inte på det klara med, inget jag känner igen från hållfasthetsläran men jag har funderat på hur det påverkar med ett så pass mjukt material som silikon är.
                              När det belastas rakt i en "rektangulär fog" är det lättare räknandet men om man tänker på "hålkälsfogen" man lägger i akvariet händer det ju lite med tänket var krafterna går in och ut.

Lastfallet är ju självklart långtidslast...

I BKR hittar jag inget om det du beskriver.. har du koll på var det står?

Kommentar

Arbetssätt...