Digital pH-mätare
Kollaps
X
-
Det som är viktigt är snarare att man skall kalibrera dem. Utan en kalibrering är inte de värden man läser av mycket värda.Earth first! We´ll screw up the other planets later!
Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597 -
Länken ovan funkade inte så jag kunde inte kolla på den.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Jag har provat bägge sorter, tycker att den med sladd är till för att installeras för att mäta i ett akvarium under en längre tid, tycker att om man använder den för att mäta många olika akvarium blir sladden glapp rätt så lätt speciellt på billiga modellerna.
Som mätinstrument till många akvarium tycker jag att penn modellen är bättre lämpad. då det är mindre grejer som kan bli glappa.
så jag tycker att utan sladd är bättre, den visade även mest exakt när jag provade bägge med kalibreringsvätskor..
men det är ju vad jag tycker...men jag har iaf provat bägge.www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
Mina Malar:
L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.mKommentar
-
Kanske ska tillägga att jag inte provat sladd modellen som en fast mätare, Men jag tror att dom är mest lämpade till det.www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
Mina Malar:
L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.mKommentar
-
Sladdmodell??
Menar ni en pH-mätare med extern probe?
Fördelen med den är ju att man kan byta probe om den blir dålig (resterande del av mätaren är bara en volt-meter egentligen)Kommentar
-
Digital pH-mätare PH-100 ATC http://www.conrad.se
Edit: Eftersom länken inte funkar så inför jag bild. 649:- kostar den + frakt.
Tack för era svar, jag får se om jag blir nöjd med den.
Heeke, är det en modell med extern probe? Betyder probe avkännare eller?Senast redigerad av Midde; 29 September 2008, 17:25.Det är fult att inte ha akvarium
Kommentar
-
Ja, precis. Proben går att byta ut då den är ansluten via en BNC-kobntakt (syns på bilden)
Det är ju proben som går sönder, eller blir dålig, på en pH mätare, inte resten av elekteroniken.Kommentar
-
Vad braTackar. Längtar tills jag får hem den. Jag har ingen aning vad pH:t ligger på. Har kalkrikt brunnsvatten, men mycket rötter i - ska bli spännande att se vad det ligger på. Sköldpaddan och ancistrusarna verkar iaf må bra och växterna också.
Det är fult att inte ha akvarium
Kommentar
-
Nu har jag packat upp pHmätaren. Om man vill ha mätvärde med en decimal så ska man kalibrera i vätska med pH 7. Kan jag köpa destillerat vatten och anta att pH:t är 7, jag har inga tillförlitliga tester för att mäta pH, förutom pH-mätarenDet är fult att inte ha akvarium
Kommentar
-
Det finns kalibrerings vätskor att köpa. Troligtvis behöver du, förutom en på pH 7.00 också en på pH 4.01 för att kalibrera ordentligt.
Kalibrerar du inte ordentligt kan du lika gärna köra med lakmuspapperKommentar
-
https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.Kommentar
-
Den verkar ju prisvärd.
Tack heeke, nu har jag letat efter kalibreringsvätskor o har hittat ett ställe där man kan beställa ph 4,01 o 7
Det är fult att inte ha akvarium
Kommentar
Kommentar