Filtrering till 300x50x50 akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

jag har själv varit väldigt nära att köra sump, hade det till karet när det var saltvatten och tänkte behålla när jag konverterade till sötvatten, tyvärr lyckades jag sabba sumpen så jag lade den idé på hyllan och kör nu med ytterfilter istället.
    Sump kan vara en ypperlig lösning, men låter i regel lite mer än ex ytterfilter. Fast om du placerar sumpen i ett rum så blir du av med mycket av ljudet. Ljudet från ytavrinningen kan du minimera genom att helt enkelt höja nivån i ytavrinningsboxen så att vattnet inte faller mer än någon cm. Risken är dock att det uppstår en del ljud i rören på väg till sumpen, men det går också att åtgärda. Jag rekommenderar en durso-standpipe, går att få i stort sett ljudlös, men kan vara väldigt meckig att justera in rätt.
    Jag har dock svårt att förstå varför du förkastar vanliga ytterfilter, som jag förstår det kommer inte karet vara så värst hårt belastat, frågan är då om du verkligen behöver den stora filtervolymen som är sumpens stora fördel? Ytterfilter är ju annars enklare och tystare.

Kommentar

• jegt
      • March 2006
      • 173

Jag förkastar väl inte ytterfilter, en del av min ursprungliga fråga var hur stor ytterfilter jag i så fall skulle behöva. Valet av sump har nog ganska lite med filterkapacitet att göra utan mer med att få undan all teknik. Slippa ha en väldig massa slangar och rör som hänger över kanten av akvariet (som kommer vara öppet och med hängande belysning, så allt syns). Men som det ser ut just nu så står det nog mellan sump eller att bygga en filterkammare inne i karet. Fördelen med sumpen är att jag blir av med alla teknik och jag kan enkelt göra vattenbyten utan att vara ute i vardagsrummet och slabba. Kör jag på filterkammaren så måste jag dra upp slangar i karet för gödning, mm. Med sumpen kan allt sånt skötas där.

Kommentar

• jegt
        • March 2006
        • 173

Det som talar mot sumpen är nog främst eventuellt ljud och co2-förlust. Båda verkar dock gå att minimera.

Kommentar

• Matnil
          • October 2003
          • 464

Men med sump får du ytavrinningsbox och retur i karet, inte så stor skillnad mot ytterfilter.
          Sump ger en del möjligheter som inte finns annars, helt klart, men också en del att tänka på.
          Har du tänkt borra karet eller skaffa en påhängsbox? Borrning är enligt min erfarenhet att föredra.
          När det gäller vattenbyte i sumpen så beror det på hur stor sump du har och hur mycket vatten du vill byta, men du kan ju bara byta det du har sumpen + det som rinner ner när du stannar returpumpen. Så det beror på vattenståndet i sumpen.
          Tänk också på att ha en del säkerhetsmarginal i sumpen, den ska klara att svälja det som rinner ner när returpumpen stannar (om du stänger av den eller vid strömavbrott). Hur mycket det blir är lite svårt att veta på förhand, beror bl a på hur stark returpump du har och hur lång ytavrinningen är.
          Sen kan det vara bra att inte göra sista facket i sumpen för litet, i det facket kommer vattenståndet att sjunka i takt med karets avdunstning, så det kan vara bra med automatisk vattenpåfyllning för att hålla nivån konstant, även om det inte dunstar mängder med vattenfrån karet. Risken om det dunstar för mycket är att returpumpen går torr och bränner.....
          För- och nackdelar, men sump är klart intressant! Hade jag inte klantat mig hade jag också haft sump till mitt kar, min tanke var att köra ett droppfilter i sumpen för att klara hög belastning i karet och att få stor filtervolym, min sump var ett 240l kar, men när den användes till saltkaret var den fylld ungefär till hälften.

Kommentar

• jegt
            • March 2006
            • 173

Jag kommer beställa ett helt nytt kar och borra det. 1-2 hål för avrinning och 1 hål för retur tror jag. Siktar på en sump på runt 100l. Eftersom det inte är själv filtreringen jag är ute efter så funderar jag på att ha bara en kammare avdelad med filtermatta bara. För säkerheten så kan jag ju inte ha hela sumpen full normalt men min tanke är att kunna göra (små) automatiska vattenbyten ett par gånger i veckan eller varje dag genom att köra en pump en viss tid och/eller styrd av nivåvakt för att pumpa ur vatten ur pumpen och sen motsvarande för att pumpa i. Kommer nog montera ytavrinning på själva sumpen också som leder till avloppet, för säkerhets skull.

Kommentar

• ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

Med sump så öppnas en hel del dörrar med andra filtermaterial också.
              Själv kör jag med kaldnes k1, momotaros filtermedia samt japansfiltermatta.

http://www.mamut.net/dammastaren/shop/ filtermedia/biologiska

Funkar super bra för mig, kostar mera men sen har jag oandra sidan inget problem med vattenvärden, rening.
              Har inte rengjort sumpen eller filtermediat på snart 2år.

När jag ska byta vatten så kör påfyllning i sumpen och hävertprincip för att tappa vatten i stora akvariet.
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av jegt
                Jag kommer beställa ett helt nytt kar och borra det. 1-2 hål för avrinning och 1 hål för retur tror jag. Siktar på en sump på runt 100l. Eftersom det inte är själv filtreringen jag är ute efter så funderar jag på att ha bara en kammare avdelad med filtermatta bara. För säkerheten så kan jag ju inte ha hela sumpen full normalt men min tanke är att kunna göra (små) automatiska vattenbyten ett par gånger i veckan eller varje dag genom att köra en pump en viss tid och/eller styrd av nivåvakt för att pumpa ur vatten ur pumpen och sen motsvarande för att pumpa i. Kommer nog montera ytavrinning på själva sumpen också som leder till avloppet, för säkerhets skull.
                Om du bygger ett hamburgerfilter i varje hörn med en 50x30cm matta som är 5cm tjock och sätter en pump som ger 1000L/tim bakom varje matta så får du ett av de bästa och billigaste biologiska filter du kan ha Då kommer vattnet passera filtret (velocitet) med en hastighet av ca. 11,11 cm/minut (mellan 5-15 cm/minut är det optimala för att nitrifikationen ska fungera till 100%)! Det finns en formel man kan använda för att räkna ut storlek på matta (cm2) vs pumpkapacitet för att få rätt filtrering (50L/min x 1000 / 1500 = 11,11cm/min)

50L/min=1000L/tim
                50x30cm=1500cm2
                Senast redigerad av åheim; 01 September 2008, 02:47.
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• jegt
                  • March 2006
                  • 173

Ursprungligen postat av åheim
                  Om du bygger ett hamburgerfilter i varje hörn med en 50x30cm matta som är 5cm tjock och sätter en pump som ger 1000L/tim bakom varje matta så får du ett av de bästa och billigaste biologiska filter du kan ha Då kommer vattnet passera filtret (velocitet) med en hastighet av ca. 11,11 cm/minut (mellan 5-15 cm/minut är det optimala för att nitrifikationen ska fungera till 100%)! Det finns en formel man kan använda för att räkna ut storlek på matta (cm2) vs pumpkapacitet för att få rätt filtrering (50L/min x 1000 / 1500 = 11,11cm/min)

50L/min=1000L/tim
                  50x30cm=1500cm2
                  Ja jag hittade nån webbsida där jag läste om det där. Klart intressant. Ska försöka anpassa hastigheten på vattnet genom sumpen så det blir optimalt. Dock är inte optimal nitrifikation högst på min prioriteringslista eftersom karet kommer vara ganska lätt belastat och med väldigt mycket växter.

Funderar faktiskt på att sätta en filtermatta på längden i sumpen istället för på tvären så jag får större yta i förhållande till vattenmängden som passerar.

Kommentar

• TheRoblin
                    • July 2007
                    • 310

Har två tetra tec1200 till mitt 540l och är helnöjd!! Tysta och billiga mm!!!!

Kommentar

Arbetssätt...