Bästa filtrerna, både damm/akvarie!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

Bästa filtrerna, både damm/akvarie!

Nu undrar jag om alla ni med filter skulle kunna ange modell samt motivera varför era filter är så bra som ni upplever dem.

Sen har jag en fråga och det är varför dammfilter enbart används till damm och inte till akvarium, menar att de tryckfilter som finns i dag för damm borde ju fungera till akvarium också.
    Ex. Biopress, Cyklon, PowerBead, BioClear(trycksatta)
    ex. Bioground, BioStep, PondFriend(utlopp ovan akvariekant)Ej tryckfilter.

Då det är många som har bakgrunder i sina akvarier så borde ju de filtrerna för dammar funka hur bra som helst(iallafall om plats finns för pumpen i bakgrunden eller pumpen kan döljas i akvariet).

Själv tycker jag Biopress 7500 med en bra pump vore ett alternativ om man vill ha filtret ståendes under akvariet.
    Eller varför inte ha ett PondFriend F10000 brevid akvariet.
    Eller ett Jebo 980B på 43liter för under 2000kr?

Förresten, varför använder ingen kaldnes k1, k3 filtermedia i akvariefilter?
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Ursprungligen postat av ciklidcollector
    Nu undrar jag om alla ni med filter skulle kunna ange modell samt motivera varför era filter är så bra som ni upplever dem.

Sen har jag en fråga och det är varför dammfilter enbart används till damm och inte till akvarium, menar att de tryckfilter som finns i dag för damm borde ju fungera till akvarium också.
    Ex. Biopress, Cyklon, PowerBead, BioClear(trycksatta)
    ex. Bioground, BioStep, PondFriend(utlopp ovan akvariekant)Ej tryckfilter.

Då det är många som har bakgrunder i sina akvarier så borde ju de filtrerna för dammar funka hur bra som helst(iallafall om plats finns för pumpen i bakgrunden eller pumpen kan döljas i akvariet).

Själv tycker jag Biopress 7500 med en bra pump vore ett alternativ om man vill ha filtret ståendes under akvariet.
    Eller varför inte ha ett PondFriend F10000 brevid akvariet.
    Eller ett Jebo 980B på 43liter för under 2000kr?

Förresten, varför använder ingen kaldnes k1, k3 filtermedia i akvariefilter?
    Det borde funka,men sen har vi slangen det är lite grövre en hel del grövre men det kan man fixa lätt.
    Mvh.Patrik

Kommentar

• ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

Men varför använder inte någon damm filter istället för ytterfilter exempelvis?
      Menar man får bra filter som ska stoppa för stora vattenvolymer o hög cirkulation men fortfarande ge rent o bra vatten tillbax.

Visst slangen är väl en hålhake men hallå några mm här eller där extra kan väl inte vara så fel med tanke vad man får ut?

Om nu slangen är grövre så borde det väl vara smidigare att kapa lite mera i kåpan eller täckglaset.
      Senast redigerad av ciklidcollector; 13 August 2008, 22:45. Anledning: Missa
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Ursprungligen postat av ciklidcollector
        Men varför använder inte någon damm filter istället för ytterfilter exempelvis?
        Menar man får bra filter som ska stoppa för stora vattenvolymer o hög cirkulation men fortfarande ge rent o bra vatten tillbax.

Visst slangen är väl en hålhake men hallå några mm här eller där extra kan väl inte vara så fel med tanke vad man får ut?
        Men den är väldigt mycket störreutblåset
        Mvh.Patrik

Kommentar

• ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

Jo det kan jag hålla med om.
          Jag köpte nyligen ett jebo 980b och när jag mätte utblåset var det ungefär 43mm
          Men någonstans borde man ju kunna ta upp ett sådant hål så man kan få ner utblås slangen.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

Kommentar

• Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

På mitt dammfilter hade jag inte kunnat köra med mindre jag har 50 mm har jag för mig annars så hade det runnit över,men i ett tryckfilter så kan man göra det mindre med att sätta nåt på det som det redan är eller täppa igen och göra ett nytt hål kanske och köra med en mindre slang.För det är det som är kruxet tror jag med dessa slangar att dem är större.
            Mvh.Patrik

Kommentar

• ciklidcollector
              • April 2008
              • 1111

Jepps.
              Finns ju slangadaptrar
              -=Amatörbiologen=-
              Amerikanska Ciklider

Kommentar

• Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

Sen många gånger så har inte dessa dyra Dammfilterna en sån mängd filtermassa för man betalar för,det får man om man gör ett själva kanske,för man får inte vad man betalar för.Så många gånger har nog ett vanligt ytterfilter i en högre prisklass mer filtermassa än vad ett Dammfilter har.
                Mvh.Patrik

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

det bör vara väldigt mycket större risk för läkage på ett tryckfilter och står det ute vid dammen skulle inte det inte oroa mig men stod det i vardagsrummet skulle det bli många sömlösa nätter och eventuellt en blöt
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

Ursprungligen postat av åheim
                    det bör vara väldigt mycket större risk för läkage på ett tryckfilter och står det ute vid dammen skulle inte det inte oroa mig men stod det i vardagsrummet skulle det bli många sömlösa nätter och eventuellt en blöt
                    Det är jag för mina filter här inne också var nattdå mitt dammfilter inte har sprunget läck än,men mitt ytterfilter har gjort det en gång så säkert var det
                    Mvh.Patrik

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Ursprungligen postat av Patrik Steen
                      Det är jag för mina filter här inne också var nattdå mitt dammfilter inte har sprunget läck än,men mitt ytterfilter har gjort det en gång så säkert var det
                      ja mitt ytterfilter gjorde det i går kväll och vet ej varför men ca 20L hann rinna ut och nu kommer jag fortsättningsvis köra endast köra filterkammarea och ytterfiltret ska jag kasta åt h****te just nu har jag proppat det karet fullt med innerfilter
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

Ursprungligen postat av åheim
                        ja mitt ytterfilter gjorde det i går kväll och vet ej varför men ca 20L hann rinna ut och nu kommer jag fortsättningsvis köra endast köra filterkammarea och ytterfiltret ska jag kasta åt h****te just nu har jag proppat det karet fullt med innerfilter
                        Filtermannens filter sprack

Vem går nu säker?!

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

Ursprungligen postat av Johanski
                          Filtermannens filter sprack

Vem går nu säker?!
                          du kör väl fluval johanski och jag har 3st och ingen av dem har någonsin läckt en droppe detta var en tetratec (nu gnuggar nog gaffel sina händer muuaha ha ha...)
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

(Uppläst av brandchef Greger Hawkwind på Nilecity 105,6)

Ja, om du vill så har jag ett riktig välskött filter från en känd tysk tillverkare som du kan få låna några dagar medans du själv tittar runt efter ett riktigt stort och grovt ytterfilter, ett sådant där dyrt som barnbarnen kan ärva om 30 år när dom vill sätta lite fart på swimingpoolen full av arapaima, men du får lova att vara rädd om det serru, inga såna där hyss som du håller på med när du leker med dammsugaren eller dina andra filter..

EHEIM, det är bra grejor det ska du veta, går inte av för hackor inte, tyska ingenjörer, men smakar det så kostar det, du vet det är inte gratis att ligga på topp, jag kan berätta för dig serru att lira med dom stora pojkarna, det kan kosta på det, men det är det värd förstår du, startar i alla väder, och inga olustiga vibrationer och bara går och går gör dom..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...