Leca-hjälp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • El_Maco
    • August 2007
    • 11

Leca-hjälp

Hej allesammans!

Har ett nytt akvarie beställt (150x50x50) som kommer snart, och har tänkt ha en "bänk" av lecablock (ca 20x20x60) med plywoodskivor över och under. Det jag skulle vilja ha hjälp med är placeringen av dessa block! Har kommit fram till att 8 stycken blir bra, men om jag ska ha de liggandes så kommer karet så lågt (ca 40 cm) ovan golv.

Det jag tänkte då för att få det lite högre var att ställa blocken upp som pelare, men är rädd att det blir lite rangligt..? Har sett ett par av dessa byggen förut (inte ståendes dock...) men tänkte höra om någon här har någon erfarenhet att dela med sig av. Det känns ju som att det skulle mycket till för att de ska vicka, men man vet ju aldrig...

//M
    "If it wasn't for bad luck, I wouldn't have any luck at all."

http://diary.marcus-olsson.se/
  • Ibanez
    • July 2006
    • 853

skulle nog rekomendera att INTE slälla dem upp o låta karet vila på dem.. blir en fin liten tsunami om det hela välter.. ställ leka blocken så stadigt du bara kan.. försök inte at kompromissa med stenar för att göra det billigare utan kosta va som behövs.. det kan bli mkt dyrare längre fram..

personligen tycker ja att lekablock inte e så fina, använder hellre gårdssten från byggmax.. (kolla bild)
    Bifogade filer
    Era fiskar ger jag mina till frukost..

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

det är nog inga problem att ha dem stående, de är ju ändå 20cm breda! sen när tyngden kommer på så blir det nog orubbligt, om du målar dem så blir det kanonsnyggt!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• El_Maco
        • August 2007
        • 11

Ah meh.... måste ni svara HELT olika??

Jag tänkte ju också att de är faktiskt 20 cm breda, det ska ju mycket till för att det ska tippa..!

De ska bli vitmålade har jag tänkt för övrigt!

Kommentar

• Ibanez
          • July 2006
          • 853

hmm.. se det som ett experiment då.. tippar det.. tippar det inte.. har väldig taskig erfarenhet av stående pelare som INTE är sammankopplade med varandra för att bli stabila som en enhet..

Kommentar

• Guest

Varför vill man ha ett högt akvarium? Tkr personligen de är snyggare me kar som är nära golvet ^^

Kommentar

• Ibanez
              • July 2006
              • 853

Ursprungligen postat av Narii
              Varför vill man ha ett högt akvarium? Tkr personligen de är snyggare me kar som är nära golvet ^^
              smaken är som baken.. tycker själv att låga kar och ställningar är "snyggare" men tex ett väggkar är inte helt fel.. o de är rätt högt upp ifs..

Kommentar

• El_Maco
                • August 2007
                • 11

Hm, ja, jag är ju ganska tveksam.. därav tråden. Men den där gårdsstenen du har använt, hur bred är den? Problemet borde ju vara samma där, du har ju tre rader. Eller ser jag fel på bilden? Risken borde ju vara lika stor att det välter åt sidan som framåt

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Ursprungligen postat av El_Maco
                  Ah meh.... måste ni svara HELT olika??

Jag tänkte ju också att de är faktiskt 20 cm breda, det ska ju mycket till för att det ska tippa..!

De ska bli vitmålade har jag tänkt för övrigt!
                  du skulle ju ha 8st och då kommer de stå tätt under karet men är du ändå osäker får du ställa upp grejerna och känna på stabiliteten (personligen skulle jag inte va ett dugg orolig)
                  Senast redigerad av åheim; 12 August 2008, 13:18.
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Ibanez
                    • July 2006
                    • 853

använde en sådan variant: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-02640.aspx och placerade dem som 3 rader, inte som pelare vid varje hörn och i mitten..

jag glyvde vissa stenar och la dem omlott, samtidigt som det blir mkt stabilt (väger en del), så blev det otroligt snyggt med.. hadde glas skivor som hylla och vissa av stenarna var röda.. dekorativt.. man kanske ser det på min bild??

Kommentar

• MeKaL
                      • August 2008
                      • 128

Personligen så skulle jag inte ställa dom upp kan jag ju säga. De kanske ska mycket till för att de ska välta men chansen är betydligt mycket större om dom står upp de säger ju sig självt. Bättre att skaffa några extra då istället så man får önskad höjd.
                      Frågar man inget, får man ingenting veta.

Kommentar

• El_Maco
                        • August 2007
                        • 11

Jag har varit lite kluven till att ha lecablocken ståendes, men snubblade över denna länk precis: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=116171 och det verkar ju onekligen vara stabilt. Så det kanske inte är så tokigt ändå.

Kommentar

• Ibanez
                          • July 2006
                          • 853

Ursprungligen postat av El_Maco
                          Jag har varit lite kluven till att ha lecablocken ståendes, men snubblade över denna länk precis: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=116171 och det verkar ju onekligen vara stabilt. Så det kanske inte är så tokigt ändå.
                          skit snyggt!! men ja hade aldrig vågat ta hem en kotte eller sova gott på natten.. jag blir nervös bara av att titta på bilden.. så länge det funkar? visst, men jag skulle inte våga försöka..

Kommentar

• ciklidcollector
                            • April 2008
                            • 1111

Köp leca 10st 19*19*59.
                            Fyra ståendes sen bygger du med liggande mellan dessa.
                            Du kan kapa dessa lecablock med vanlig fogsvans på mitten.
                            Sen lägger du en på de block som akvariet ska stå på lägger du liten tillklippt bit med byggplast o sen en plywoodskiva ovan på, ner till gör du samma sak fast har byggplast närmastgolvet innan plywoodskivan mot golvet o sen lecablocken på den skivan.

Även om man kan tycka att det är rangligt med fyra eller flera ståendes leca så med den beskrivning jag ger får du stabilare underlag.
                            -=Amatörbiologen=-
                            Amerikanska Ciklider

Kommentar

• Ibanez
                              • July 2006
                              • 853

fast så länge som lekablocken inte är "sammanfogade" med varandra så kommer de vara hyfsat enkla att tippa, lecablock väger knappt någonting jämfört med tex gårdssten..

en alu.benställning är otroligt tunn MEN är sammankopplad i varanda så att det blir en slags "armering"

e ni me hur ja menar?

Kommentar

Arbetssätt...