Så mycket kunde man lita på en ställning..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

Så mycket kunde man lita på en ställning..

Jag skrev en fråga för ett tag sen om man verkligen kunde lita på dessa aluminumställningar på ben..

Jo visst kunde man det enligt Zoopet..

Nu mitt under min semester så ringer min fiskvakt och säger att mitt nya 375L läcker..
    Bara under natten hade det runnit ut minst 100L vatten rakt på parkettgolvet.
    Skitkul.. INTE!
    Det hade spruckigt från ena sidan till den andra rakt över.

Trots att jag stått i flera timmar och lodat in akvariet med vattenpass..
    Tack för den din förbannade jävla skitbenställning!

Hädanefter blir det en skiva, frigolit och lecablock...
    Det kan man iaf lita på!
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

Nej vad tråkigt...
    Min zoon

Kommentar

• oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

behöver väl inte vara ställningens fel? aluställningar är extremt hållbara för vertikalt tryck , är dock inte lika stabila vid horisontala svängingar...
      om du har lodat in karet så borde allt gå på hemförsäkringen ifall inte karet är hemmagjort förstås.
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Nu vill jag inte måla fan på väggen, men jag är tveksam till att det är ställningens fel att karet sprack, utan det beror kanske på att karet inte stod i våg på den diagonala ledden...
        Jag har ett 900 liters på aluställning som jag litar på till 100%, sedan om jag får ångra den kommentaren får framtiden utvisa.

I vilket fall som helst var det tråkigt det som hänt och det blir en massa arbete för dig som kanske inte är så kul i alla lägen.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Ahlqvist
          • January 2008
          • 661

Man kan lita på en aluställning i 'normala' fall.

"
          So Long, and Thanks for All the Fish
          "
          Douglas Adams
          Spana in NVSA's Webbsida!

Kommentar

• eriahl
            • April 2004
            • 5681

Skittråkigt. Kanske har ett parkettgolv som sviktar onormalt mycket? Vi har ett sånt märkte vi efter att ha frågat runt lite efter våran spricka. Hade ett 500L som var bara vattenfyllt men ändå. Hade kollat ordentligt så det var bra i lod innan påfyllt. Frugan och en bekant gick förbi ut på terassen då gick man nära ett av hörnen. När dom satt sig hördes ett "ping" ljud och hon tittade på akvariet som tur var. Det hade spruckit över hörnet man fick gå nära. Droppade bara så slang ut men inget akvarium i vårat vardagsrum med det här golvet iaf. Tja möjligen ett litet kanske. Man vet aldrig
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Ahlqvist
              • January 2008
              • 661

Ursprungligen postat av Jenny054
              Du måste ju förstå att här svarar alla ifrån sin egen erfarenhet. Och visst, du kan ha varit med om något 'unikt' och det är bara att beklaga.

"
              So Long, and Thanks for All the Fish
              "
              Douglas Adams
              Spana in NVSA's Webbsida!

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av Jenny054
                Jag skrev en fråga för ett tag sen om man verkligen kunde lita på dessa aluminumställningar på ben..

Nu mitt under min semester så ringer min fiskvakt och säger att mitt nya 375L läcker..
                Bara under natten hade det runnit ut minst 100L vatten rakt på parkettgolvet.
                Skitkul.. INTE!
                Det hade spruckigt från ena sidan till den andra rakt över.

Trots att jag stått i flera timmar och lodat in akvariet med vattenpass..
                Tack för den din förbannade jävla skitbenställning!

Hädanefter blir det en skiva, frigolit och lecablock...
                Det kan man iaf lita på!
                usch det där är en mardröm... Har man ett golv som inte är 100% stabilt som tex mitt så MÅSTE man ställa ställningen på en skiva annars kan golvet ge med sig lite med tiden och då får du spänningar i karet och karet kan spricka! håller med dig om lecablocken och skiva och dessutom är det myyycket snyggare är dessa asfula aluminiumställnigar
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

Gammalt parkettgolv kan säkert ge vika och det blir spänningar i karet, precis som Åheim säger. Men ställningarna ger inte vika.

Jag hoppas dock på det bästa, har relativt nytt och fräscht parkettgolv i min lägenhet O,o
                  Senast redigerad av Johanski; 04 August 2008, 00:40.

Kommentar

• mojle
                    • August 2006
                    • 26

nytt eller gammalt parket golv kan nog kvitta men bor man som jag i ett av husen från det härliga miljonprojektet så har man ofta sand under sitt trägolv och sanden packas

Kommentar

• C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

Tänkas bör är väll att ställer man akvarium på ett levande material så kan allt hända. Beroende på årstid så sväller/minskar trät. Spiller man vatten på det är det inte heller en höjdare. Parkett i sig är ingen bra kombination med akvarium tyvärr.
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• dezplay
                        • January 2008
                        • 161

usch va trist! enligt egen erfarenhet av aluställning så tycker jag det är rene skiten så att säga. Inte för min ställning eller akvarium sprack men det var vinglit som satan. Inte ska väl dryga 400 kg gunga om man bara nuddar akvariet lite? Jag hade nog tur att inget hände när jag hade aluställning. Så jag köpte en stabil och möe snyggare möbel!

dra räva i môs, TIAHÔLM!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Ursprungligen postat av dezplay
                          usch va trist! enligt egen erfarenhet av aluställning så tycker jag det är rene skiten så att säga. Inte för min ställning eller akvarium sprack men det var vinglit som satan. Inte ska väl dryga 400 kg gunga om man bara nuddar akvariet lite? Jag hade nog tur att inget hände när jag hade aluställning. Så jag köpte en stabil och möe snyggare möbel!

Alla alumniumställningar tål väldigt mycket när det gäller tryck uppifrån - däremot är de "skrangliga" i sidled. Så står akvariet på ett utsatt ställe och man har en alumimumställning så rekommenderar jag definitivt att man skruvar fast spånskivor längs sidorna för då låser de rejält.

Varför aluminiumställningen i just detta fall skulle ha orsakat läckaget det framgår dock inte av Jennys inlägg.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

...ja akvariet stod tydligen lite utsatt också, så fiskvakten kanske inte vågade säga hela sannigen
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Lilla Damen
                              • February 2008
                              • 2649

Huga, för vatten på golvet !
                              Har inte märkt att mina aluminiumställningar är skrangliga på något sätt. De är ca 20 år gamla (så havererar något av akvariumen - peppar, peppar ta i trä! - så tror jag knappast att det beror på ställningarna)...
                              Kommer utan att tveka att ha aluminiumställning på eventuella nya akvarium oxå...

Kommentar

Arbetssätt...