Vatten kylare eller liknande

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

Vatten kylare eller liknande

Hej! Jag är ny här så jag hoppas ni har tålamod med mig. Det var många år sen nu man hade akvarium och jag håller på att färska upp minnet inför ett kommande köp.

Då till min fråga! Det finns ju termostat som värmer vattnet om det är för kallt, men om man har fiskar som gillar svalare vatten säg 20 gradigt, så blir det helt klart för varmt i hemmet nu under sommare, vad finns det då att köpa på marknaden?

Någon som kan rekommendera ett märke eller en makapär, erfarenhet kanske?

Tacksam för svar.

/Lina
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

Tror de är lite dyrare då ett "kylskåp" innehåller lite mer avancerade saker för att öka trycket etc. Värmare är ju bara en lagom last för nätutaget + en termostat. Är detta nåt du vill skaffa får du vänta på annat svar.

Går det inte att släcka lite lyse tex och ha ljuset längre från vattenytan? 20 grader blir ju ändå svårt att hålla men många fiskar klarar ju 25 iaf. Vid extrema värmeböljor kan man ju stoppa ned PET-med is om man har tid att skifta.

Vill du kyla lite jämnare och långsammare kan man ha en mindre del av en stor flaska i vattnet istället för att sänka hela flaskan. Testa kombinera detta med mindre ljus etc om du skulle tycka att det kanske räcker. Tror det funkar om akvariumet inte är FÖR stort
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

Kommentar

• Linapina
      • July 2008
      • 595

Ok, ja men det ska nog funka med petflaskorna för varma dagar.
      Jag kommer ha ett 120 L akvarie med slöjisar, de är dem som vill ha det svalt men det står så olika om temp på olika sajter. Fast den bör klara upp till 25 grader, tänkte mer att det kunde vara skönt om man kunde köra stadigt på en temp.

Tack för hjälpen!

Mer ideér mottages gärna.

Kommentar

• annatzk
        • January 2008
        • 165

Att lyfta på täckplattor för att släppa ut kondensen kan också få ner temperaturen en grad eller två.
        Sedan finns det här en tråd där någon på forumet fixat med en PC fläkt över vattenytan, det verkade fiffigt.

Kommentar

• Linapina
          • July 2008
          • 595

Aaaah, pc fläkt säger du... Låter himla bra då sambon är itansvarig
          Så han kan säkert släng ihop något snyggt med en fläkt i. Kanske ska ha nät över, utifall en fisk får för sig att hoppa, vill ju inte gärna att det ska bli sushi av det hela

Superbra tips, tack!

Kommentar

• Matnil
            • October 2003
            • 464

En pc-fläkt och en ställbar batterieliminator från t ex Biltema så kan du reglera hastigheten på fläkten enkelt. Fläkt över ytan är kanonbra när det är varmt, men du kommer inte kunna sänka temperaturen mer än någon grad, du kommer inte få ner tempen till runt 20, speciellt inte nu under årets varma del.
            Att tänka på är också att avdunstningen ökar markant, det är avdunstningen som så att säga står för kylningen, men det lär visserligen inte bli något problem i ett såpass litet kar

Kommentar

• Linapina
              • July 2008
              • 595

Ursprungligen postat av Matnil
              En pc-fläkt och en ställbar batterieliminator från t ex Biltema så kan du reglera hastigheten på fläkten enkelt. Fläkt över ytan är kanonbra när det är varmt, men du kommer inte kunna sänka temperaturen mer än någon grad, du kommer inte få ner tempen till runt 20, speciellt inte nu under årets varma del.
              Att tänka på är också att avdunstningen ökar markant, det är avdunstningen som så att säga står för kylningen, men det lär visserligen inte bli något problem i ett såpass litet kar
              Vad menar du med litet kar, jag tycker att jag går hårt ut då sambon hade tänkt sig sitt gamla 40 liters...

Av nyfikenhet, hur stora är era akvarium egentligen?
              Har haft 200 liter, tyckte det var enormt... Nu fick mitt nya akvarium lite storlekskomplex

Kommentar

• Matnil
                • October 2003
                • 464

Nja jag tänkte mest på att det kan bli väldigt "regnskogslikt" klimat inne om det dunstar mycket, när jag körde saltvatten dunstade det 8-9l/dygn när det var som mest, jag körde då tre fläktar över ytan dygnet runt för att hålla nere tempen i karet. Men då hade jag väldigt hög cirkulation i karet och över 600w i belysning. Det gjorde att inneklimatet blev lite halvtaskigt.... Men karet var ett 720l, så jag menar om avsunstningen ökar från 1 till 2l/dygn lär nog inte märkas av på inneklimatet

Kommentar

• limpus
                  • December 2003
                  • 288

eller så får du köpa dig en sådan här som blåser på karet ?? undra om det skulle funka ??

mvh stefan

Kommentar

• Linapina
                    • July 2008
                    • 595

Ursprungligen postat av limpus
                    eller så får du köpa dig en sådan här som blåser på karet ?? undra om det skulle funka ??

mvh stefan

Jag gillar hur du tänker, men nu står akvariet i den mest öppna delen av hemmet, i en stor hall, vet inte hur mkt AC skulle palla med att kyla luften i större delen av hemmet, ganska öppen planlösning... Och så är jag själv sjukt känslig mot just AC, men det var ingen dum idé!

Kommentar

• Trollsvans
                      • November 2007
                      • 1118

Kör du med en PC-fläkt så kan du få ner tempen några grader, har det på mitt saltvattensakvarium (45-50 liter), det ligger 2 grader under rumstemperaturen , med 50W belysning etc, så lite kyler det.

Räcker inte det, så kolla på dom här:
                      //Troll

Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

Kommentar

• Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

Jo en liten pc fläkt kan göra mycket, byggde själv en heltäckande ramp till mitt 100liters i våras och då steg tempen från 26 till 35 men med en liten 3cm fläkt i rampen (körs på en 6v trafo) så ligger det nu runt 30 och vi har över 29 grader i lägenheten nu

Kommentar

• jannemannen
                          • July 2004
                          • 187

Ursprungligen postat av Trollsvans
                          Kör du med en PC-fläkt så kan du få ner tempen några grader, har det på mitt saltvattensakvarium (45-50 liter), det ligger 2 grader under rumstemperaturen , med 50W belysning etc, så lite kyler det.

Räcker inte det, så kolla på dom här:
                          http://www.pwss.se/home.php?cat=462
                          Hur bär du dig åt att få ner tempen under rumstemperatur ? Det är omöjligt utan aktiv kylning...

Mvh/Janne

Kommentar

• Norpis
                            • November 2004
                            • 305

Ursprungligen postat av jannemannen
                            Hur bär du dig åt att få ner tempen under rumstemperatur ? Det är omöjligt utan aktiv kylning...

Mvh/Janne
                            Det går visst att få ner det grad under rumstemperatur går med fläktar.
                            Och när vatten avdunstar så drar det värme från akvariet.
                            Så ju mer vatten som avdustar desto mer värme lämnar akvariet.
                            Men nackdelen är som sagt att jag måste fylla på vatten mellan varje veckobyte.
                            Men det blir bara som sagt nån grad. Men än så länge har jag hållit temperaturen under 28 grader i karet nu i sommar. Även fast jag haft innertemperatur mot 30 på dagarna.

Kommentar

• jannemannen
                              • July 2004
                              • 187

Ursprungligen postat av Norpis
                              Det går visst att få ner det grad under rumstemperatur går med fläktar.
                              Och när vatten avdunstar så drar det värme från akvariet.
                              Så ju mer vatten som avdustar desto mer värme lämnar akvariet.
                              Men nackdelen är som sagt att jag måste fylla på vatten mellan varje veckobyte.
                              Men det blir bara som sagt nån grad. Men än så länge har jag hållit temperaturen under 28 grader i karet nu i sommar. Även fast jag haft innertemperatur mot 30 på dagarna.
                              Jo, jag vet att avdunstningen drar värme ur akvariet. Men har vattnet samma eller lägre temperatur som omgivande luft så är den kylande effekten av avdunstningen minimal.

Jo, du har säkert uppemot 30 grader mitt på dagen. Men du har lika säkert några grader lägre temperatur på nätterna ! Hade du haft 30 grader dygnet runt så hade du garanterat haft högre temp än 28 grader i ditt akvarium !

Har du använt samma termometer när du har mätt temperaturerna i luft/vatten ?

Jag har själv ett 960 som är helt öppet. Från detta har jag ca 10 liter/dygn avdunstning. Jag fyller på med kallt kranvatten 1-2 ggr per dygn. Min temp i akvariet är ändå 1-2 grader över rumstemperaturen sommartid.

Mvh/Janne
                              Senast redigerad av jannemannen; 01 August 2008, 23:59.

Kommentar

Arbetssätt...