Sandfilter i Akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Sandfilter i Akvarium

Någon som har testat ett Sandfilter till ett Akvarium ett sådant vanligt som man kan köpa billigt till en pool.Vad är i så fall fördelar med det hela eller Nackdelar med det hela??
    Mvh.Patrik
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Den största nackdelen är nog att man inte kan köra dem inomhus
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

Till en damm då??
      Mvh.Patrik

Kommentar

• Maffia666

Ursprungligen postat av åheim
        Den största nackdelen är nog att man inte kan köra dem inomhus
        Varför.

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Ursprungligen postat av Maffia666
          Varför.
          dem är inte täta på det viset som krävs när man ska ha det inomhus bla. har de en vetil i botten som sluter tätt först när pumpen startat!
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Maffia666

dem är inte täta på det viset som krävs när man ska ha det inomhus bla. har de en vetil i botten som sluter tätt först när pumpen startat!
            Hmmm okej du låter inte så att du kan övertyga mig helt. Men håller pumpen tätt då sedan den startat, och får gå hela tiden som ett vanligt filter? Efter som jag vet vilket filter Steene, menar.

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

Prata med med återförsäljare av dessa filter så får du information om lämpligheten om att köra dem inomhus
              Senast redigerad av åheim; 26 July 2008, 21:31.
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Maffia666

okej. Det får jag göra, hur skulle ett sådant filter funka annars tro??

Kommentar

• Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

Ursprungligen postat av Maffia666
                  okej. Det får jag göra, hur skulle ett sådant filter funka annars tro??
                  BRA!!att du frågar om frågan,den försvann visst
                  Mvh.Patrik

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Ursprungligen postat av Patrik Steen
                    Till en damm då??
                    Tillbaks till grund diskussionen då jag tror faktiskt inte att den har kraft ens i närheten av att klara belastningen från en damm... menar de är konstruerad att rena relativt rent poolvatten
                    Senast redigerad av åheim; 26 July 2008, 22:15.
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

Tillbaks till grund diskussionen då jag tror faktiskt inte att den har kraft ens i närheten av att klara belastningen från en damm... menar de är konstruerad att rena relativt rent poolvatten
                      Det är nog en hel del åsikter om detta, på andra Forum så kan det gå med viss ändring av materialet Bla.
                      Mvh.Patrik

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Jag har inte en susning om ett sådant filter funkar inomhus eller inte - dock så fungerar väl ett poolfilter som ett rent mekaniskt filter, medan man i ett akvarium vill ha ett biologiskt.
                        Dvs dessa filter har helt olika funktion.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jag har inte en susning om ett sådant filter funkar inomhus eller inte - dock så fungerar väl ett poolfilter som ett rent mekaniskt filter, medan man i ett akvarium vill ha ett biologiskt.
                          Dvs dessa filter har helt olika funktion.
                          Varför kan inte det bli Biologiskt med hjälp av sanden??det går givetvis att byta ut sanden mot annat filtermaterial då med mindre Biobollar hade jag tänkt,då det kan bli ett bra Biologiskt filter.
                          Mvh.Patrik

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Ursprungligen postat av Patrik Steen
                            Varför kan inte det bli Biologiskt med hjälp av sanden??det går givetvis att byta ut sanden mot annat filtermaterial då med mindre Biobollar hade jag tänkt,då det kan bli ett bra Biologiskt filter.
                            Visst kan det bli ett biologiskt filter med hjälp av sand. Jag besökte en professionell odlare för några år sedan och han körde med sand som filtermaterial och då var 1/3 av volymen sand. Denna volym kan säkert minskas om man kan backspola filtret.
                            Visst kan man byta sanden mot annat filtermaterial men då är det ju inget sandfilter längre som du frågade om
                            Då handlar det ju bara om att du vill ha en behållare för filtermaterialet och till detta kan man ju använda det mesta.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Visst kan det bli ett biologiskt filter med hjälp av sand. Jag besökte en professionell odlare för några år sedan och han körde med sand som filtermaterial och då var 1/3 av volymen sand. Denna volym kan säkert minskas om man kan backspola filtret.
                              Visst kan man byta sanden mot annat filtermaterial men då är det ju inget sandfilter längre som du frågade om
                              Då handlar det ju bara om att du vill ha en behållare för filtermaterialet och till detta kan man ju använda det mesta.
                              Vill bara ha lite åsikter om det hela,som du sa i ett tidigare inlägg så funkade det inte att ha det som ett biologiskt filter,men i detta inlägget så funkar det tydlingenvill som sagt att ha lite synpunkter om det hela här på Zoopet vad ni tycker om iden...Sand eller sten borde vara det bästa tänkbara för att bevara det Biologiska enligt mig,men det är min åsiktSen går det alltid att byta ut sanden med annat menade jag
                              Mvh.Patrik

Kommentar

Arbetssätt...