Ojordade uttag

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solisten
    • July 2008
    • 58

Ojordade uttag

Bor i en kommunalägd lägenhet byggd 1985. Finns inga jordade kontakuttag i den och nu undrar jag om det kan vara farligt på något sätt att driva Akvarium i en lägenhet utan jordade kontaktuttag?

Finns det något jag kan göra för att motverka det faktum att utagen är ojordade?

Tack på förhand

/Soliste
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

Ja, det kan du. Se till att all utrustnng är dubbelisolerad. De är då märkta med en symbol i form av två kvadrater inuti varandra. Då kan du köra ojordat. "Platta" kontakter brukar vara dubbelisolerade, men se upp med gamla grejor.
    Men borde det inte finnas jordade uttag i köket i en sådan modern lägenhet?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Solisten
      • July 2008
      • 58

Tack så mycket för hjälpen! Och jo, du har rätt, det finns jordade uttag i köket. Blir väl till att ge sig iväg och köpa förängningssladd då

Kommentar

• Whistler84
        • November 2007
        • 850

Tänk på att uttaget i köket kanske sitter på samma säkring som kylskåp, frys, microvågsugn, köksfläkt, köksbelysning och eventuell diskmaskin. Kopplar du då på 150W värmare, 50W pump, 160W lysrörsarmatur och annat roligt så tror jag inte den säkringen mår så bra sedan.

Jag har precis som du hela lägenheten ojordad, förutom ett uttag i köket. Det enda jag märkt har varit att en lysrörsarmatur gjorde att stålramen till ett kar fick lite krypström i sig om man samtidigt höll i elementet som satt på väggen under. Det slutade när jag bytte till ett kar med aluminium-ram.

Kommentar

• Gaffel
          • December 2007
          • 6200

Dessutom får man inte dra jordade förlängningssladdar till rum med ojordade uttag..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

Kommentar

• Solisten
            • July 2008
            • 58

Hmm ok. Någon fler som är "tvungna" att köra sina Akvarium i utrymmen där det saknas jordade uttag? Jag menar det är ju en hyfsat modern lägenhet och torde därmed inte vara helt ovanligt med ojordade rum i "standardlägenheter"?

Uttaget sitter en liten bit upp på väggen vilket innebär att vatten aldrig kan rinna ner i kontakten via sladden eftersom sladden hänger ner under kontakthöjden för att sedan stiga upp mot kontakten.

Hur pass stora är riskerna och är det ett stort "NO NO!" att köra med ojordade kontakter? (var finns elektrikerna på forumet? )

Förslag på fler lösningar vore toppen. Även synpunkter och åsikter från folk som har erfarenhet att köra Akvarium i ojordade utrymmen välkomnas varmt .

Kommentar

• Whistler84
              • November 2007
              • 850

Jag skrev ju om mina erfarenheter precis ovanför Gaffel...

Vill du absolut ha det jordat så är det bara att ringa hyresvärden och säga att han ska fixa det. Har för mig att det fanns något i Hyresgästföreningens stadga om att en hyresvärd inte får neka en sådan förfrågan. Då din lägenhet är kommunalägd så bör det väl vara ännu lättare.

Risken finns iofs att de säger att du får bekosta det själv, då är det bara att leta rätt på en behörig elektriker i området och bjuda på fika så löser han det på någon timme.

Men i stort sett... Jag har kört tre akvarier i samma rum ojordat i totalt två år. Aldrig haft några andra problem än redan nämnda krypström vid samtidig kontakt mellan stålram och värmeelement. Jag kör alla mina datorer, hela min hembio och allt annat i lägenheten ojordat, det är ingen direkt risk med det hela.

Kommentar

• MattiasC
                • September 2007
                • 98

Dom flesta akvarietillbehör är ju dubbellisolerade med platt europropp (tror jag det heter) så det är ju ingen fara att köra i ojordade uttag.
                Jordstiften i ett jordat uttag gör ju ingen som helst nytta mot en sån stickpropp och därför spelar det ingen roll om det är jordat eller ej i väggen.

De gånger du eventuell behöver jordade uttag är när du har en jordad stickpropp. Har du inte det så är det strunt samma. Aldrig sett en pump, värmare, filter, luftpump eller liknande med jordad propp
                Lysrörsarmaturer är väl det som eventuell kan ha jordad propp. Åtminstone har min det.

Kommentar

• Norpis
                  • November 2004
                  • 305

Det enda jag har som är gjordat är mina lysrörsarmaturer.
                  Men man kan ju ha en jordfelsbrytare om man känner sig orolig.

Kommentar

• Solisten
                    • July 2008
                    • 58

Tack så mycket för hjälpen allihopa . Ringde Elsäkerhetsverket och fick svar på alla mina frågor så nu känner jag mig helt trygg och vet vad som gäller.
                    Om det finns någon som läser denna tråden och är lite orolig över el i kombination med akvarium (eller andra elsäkerhets frågor såklart), så kan jag för er varmt rekommendera att ringa Elsäkerhetsverket på 08-508 905 00.

Kommentar

Arbetssätt...