Avdunstning vid öppet akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

Avdunstning vid öppet akvarium

Har planer på att starta ett 720 liters utan täckglas och ha kallvattenfisk där i. Kommer alltså inte tillföra någon extra värme förutom den som pumpar och belysning genererar. Tänkte även ha en hel del flytväxter och andra växter som bryter vattenytan där i.

Kan detta stora 720-liters ställa till problem med för hög luftfuktighet i kontoret där akvariet ska stå? Sommartid är det inga störe problem att vädra lite extra men hur blir det vid lite kyligare perioder?

• XenOn
    • March 2008
    • 1008

Utan täckglas och med ett så stor volym vatten kommer ni möjligtvis få fuktskador i taket. Utan täckglas finns det risk för att fisken hoppar ut dessutom.

Använd täckglas!
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Är det ett hyfsat välventilerat kontor så torde det inte bli några problem med kondens.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• MagArne
        • December 2006
        • 424

Tänkte lite att det skulle vara kul med näckrosor och vass i akvariet men blir ju inget bra med täckglas då. Fast jag vill ju självklart inte att det ska bli för fuktigt i rummet heller.
        Flytväxter sägs ju minska avdunstningen men kanske bara marginellt.

Kommentar

• nesseman
          • December 2007
          • 362

köp en avfuktare å ställ in då..

Kommentar

• JEK
            • March 2007
            • 1467

Mvh.
            Johan - akvarielös!

Kommentar

• Lasse
              • October 2002
              • 1965

De allra flesta saltvattensakvarium är idag öppna just för att få en avdunstning som hjälper till att kyla. Är det normal ventilerat så bör fuktigheten inte bli för stor och dessutom är de flesta kontor alldeles för torra numera.

MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Ibanez
                • July 2006
                • 853

avdunstning

Ursprungligen postat av nesseman
                köp en avfuktare å ställ in då..
                hade mitt 600L kar öppet och räknade ut att i början så avdunstade ungefär en och en halv hink vatten i början.. då hade jag doppvärmare, 2 kraftiga pumpar.. detta blev ett problem med fuktskador ocg kraftig akvarielukt.. men jag löste problemet med regelbundna vädringar och en vanlig luftavfuktare som köptes i en båttillbehörsbutik..

har nu 2 småkar som är utan lock och det funkar utmärkt.. skall nu försöka mig på ett vattenfall..
                Era fiskar ger jag mina till frukost..

Kommentar

• MagArne
                  • December 2006
                  • 424

Ursprungligen postat av Ibanez
                  hade mitt 600L kar öppet och räknade ut att i början så avdunstade ungefär en och en halv hink vatten i början..
                  På hur lång tid dunstade det en och en halv hink vatten?

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Mitt 960 är helt öppet och det dunstar gissningsvis runt 10 liter vatten/dygn. Detta med hyffsad ytcirkulation, 29-30 grader i vattnet och MH-belysning.
                    Jag har inte sett några negativa effekter i lägenheten efter nästan 2 år med detta.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

Antar att du inte har kuhliålar Anders, inga andra fiskar på golvet eller..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

Kommentar

• Wunder
                        • September 2007
                        • 315

Vilka kallvattensfiskar? Våra svenska fiskar har en benägenhet att hoppa...
                        Du kan ju såklart ha nät över, så får du både avdunstning och rymningssäkerhet.

Kommentar

• jannemannen
                          • July 2004
                          • 187

Luftfuktigheten i lokalen kommer inte att bli något problem ! Glöm det problemet !

Det finns 3 problem med att ha ett öppet akvarium.

1: Vatten dunstar ! Jag har själv ett 960 som är helt öppet, och jag måste fylla på ca 10 liter om dagen med nytt vatten för att ersätta det som har dunstat bort.

2: Fiskar kan hoppa ur ! Jag har förlorat 2 fiskar pga att dom har hoppat ur ! Detta problem finns ju iofs inte om man har fiskar som inte kan(vill)hoppa.. (Typ Discus)

3: Belysningen ! Har man som jag en MH hängande över akvariet så sprider den ju ljuset ganska väl i hela rummet ! Jag har "vågspel" i taket ovanför akvariet ! Lite coolt samtidigt som det kan vara lite störande ibland !

Det finns även några stora fördelar med ett öppet akvarium !

1:Akvariet blir väldigt lätt att "fixa" med ! Vill man flytta på ngn sten är det ju bara att stoppa ner kardan och justera !

2: Fixar man tekniken snyggt så kan det bli väldigt stilrent !

3: Precis som Lasse skriver så hjälper avdunstningen till att kyla vattnet ! Jag har inte haft några som helst problem med höga temperaturer än iaf...

Mvh/Janne

Kommentar

• anti
                            • May 2006
                            • 30

Är det inte risk för att man kortsluter belysningen om man kör utan täckglas? Jag har ett kar på 540 liter och en heltäckande ramp med 4 rör men det blir ju alltid en trist avlagring på täckglasen som tar lite ljus så jag skulle gärna slippa täckglasen. Å andra sidan finns det väl gränser för hur mycket fukt som rampen klarar?

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Det beror på vad det är för ramp, är det en vanlig ramp typ: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=202&page=1 så bör du ha täckglas då rampen inte mår väl av avdunstat vatten, och risken är även att du inte heller gör det om du har otur.
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...