Belysning till litet akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

Belysning till litet akvarium?

Har ni något bra tips på hur man får så bra ljus som möjligt i ett mindre akvarium? Har en lysramp med plats för ett lysrör, men tycker det känns lite klent. Vill gärna ha en ramp med plats för två rör, men hittar ingen i den storleken. Tycker det borde finnas...

Har ett gro-luxrör, kanske skulle vara en idé att byta? Gör reflektorer stor skillnad, har läst att det inte spelar någon roll eftersom en vit insida på rampen ändå reflekterar så mkt ljus...

Några idéer?
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

grolux är inte ett av de bättre om man säger så utan kosta istället på ett aquarelle och en reflektor så klarar du dig ganska långt!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Salta Katten
      • March 2008
      • 740

Får nog göra så.
      Men finns det verkligen inga två-rörsramper på ca 60 cm? Tycker det hade varit trevligt att kunna släcka ena lysröret och ha lite svagare, varmare ljus en stund på kvällen.

Kommentar

• ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

Köp en simpel badrums ramp, dvs sådan man har i badrummet och är stänksäker.
        Plocka ur socklarna och limma dit i din befintlig ramp.
        Bara en ide om hur du enkelt kan fixa en 2rörs ramp utan att det kostar skjortan.

Tror faktiskt inte att det finns fabrikstillverkade ramper för två lysrör i den dimensionen 60cm.
        Själv har jag en ramp som jag köpte på krauta och som egentligen är för hyllsystem.
        I den sitter två lysrör(fick byta då de gav enbart varmvitt ljus).
        Iockmed att rampen var skyddad av en plastkåpa så skruvade jag fast den i en plywoodskiva och byggde en simpel ramp avsett för två 45cm lysrör.
        119kr för rampen, 60*30cm plywood, två små plywood stag för att hålla gavlarna på plats.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

Kommentar

• JLi
          • December 2004
          • 773

Om du har en vanlig smal standardramp så skaffa en till. Det torde rymmas två rampar på samma akvarium. Pröva först med att byta ut GroLuxet till Aquarelle så kanske du redan uppnår önskat resultat.
          h. Johan

Kommentar

• Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

2x18W ska finnas, om inte annat så kolla på T5, där finns massor av olika 2x24W (också 60 cm ).
            //Troll

Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

Kommentar

• Salta Katten
              • March 2008
              • 740

Tack för alla svar! Ska testa med nytt rör först, annars får jag väl gå vidare. Att bygga själv verkar ju billigt och bra, men vet inte om jag törs, el och grejer... Kan man bara limma i socklar, hur gör man med sladdar och sånt då? Själva elen måste ju in liksom?

Två ramper skulle nog få plats nätt och jämt, men T5-ramperna såg ju perfekta ut. Synd att de kostar lite mycket... fast inte så farligt ändå. Man måste ha speciella lysrör till dem va? Lyser de starkare än vanliga eller vad är skillnaden?

Kommentar

• ibisosiris
                • April 2006
                • 14

Om du gillar T5:an och vill ha den till lite billigare pris.... kolla på www.vattenliv.nu under "akvarie"......
                Ingen ro utan bo, vardagslyx är A och O

Kommentar

Arbetssätt...