Köra akvarium UTAN innerfilter eller luftpump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yogini
    • September 2006
    • 121

Köra akvarium UTAN innerfilter eller luftpump?

Hej!

Vår filterpump (en liten Stingray) pajjade vid akvarierengöringen i helgen. Vi har ett litet 18 l akvarium med några Guppys (ca 5 vuxna och några tonåringar), 4 räkor och 2 snäckor (olika sorter, inte äpelsnäckor) Plus en massa småsnäckor som slunkit med någongång...

Jag har sett nämnas ibland att man kan ha vissa akvarier utan luftpump eller innerfilter, men finner inga rekommendationer ang det. Mer än att man ska byta vatten ofta. Vore rätt skönt att slippa innerfiltret då det tar så stor plats i vår lilla akvarium.

Är det någon här inne som har några tips?

Jättetacksam för synpunkter innan jag panikköper ett nytt innerfilter!!!

PS. Kan tillägga att trots att vi slarvar en del med vattenbyten (3-4 veckor kan det gå ibland ) så har vi sällan (peppar, peppar ...) några problem med sjuka fiskar eller någon fiskdöd att tala om. En i halvåret dör för oss, troligen pga hög ålder. Kollar nintrat och nitrit med sticka ibland också utan att ha haft några porblem alls med det.
    Bästa hälsningar, Yogini med son
    18 l med guppys
    Startade 20 aug-06

• JLi
    • December 2004
    • 773

Det kan gå ett tag utan filter men det är inget att rekomendera. I ett så litet akvarium är filtrering och regelbundna vattenbyten A & O för att upprätthålla balansen. Dessutom förökar sig guppyn som kännt aktivt och ju mer fiskar du har desto större belastning. Något alternativ till innerfilter kan jag tyvärr inte hjälpa dig med eftersom jag inte har erfarenhet av annat. Här på forumet finns säkert hjälpsamma människor som kan ge goda råd om alternativen.
    h. Johan

Kommentar

• proOve
      • August 2007
      • 139

Hej,
      Klart du kan köra tekniklöst. Var lite mer noga med vattenbyterna så behöver du inte ha något filter. Jag har 10 st 20liters här hemma, alla utan filter, pumpar och värmare. Så visst går det. Se till att inte ha för många fiskar och att inte mata för mycket bara..

Jag gör som regel vattenbyta en gång i veckan och det räcker. Skulle säkert klara sig i två veckor men jag ser ingen anledning att vänta.

Det bästa är väl att bilda dig en egen uppfattning. Kör tekniklöst ett tag och se till att sköta dina vattenbyten. Du slipper teknik som tar plats och som låter (akvarium ska vara tysta!). Märker du att det inte funkar för dig så gå tillbaka till det gamla men jag skulle råda dig att våga testa utan.

Kommentar

• yogini
        • September 2006
        • 121

Tack JLi och proOve!

Jag tror jag ska våga vägra filter! ;-) Än så länge är dom pigga och ligger inte vid ytan och kippar efter luft. Mata sparsamt har jag alltid gjort. Jag är förvånad (och lite stolt) att jag lyckats i 2 år snart med vårt lilla akvarium utan nitrat och nitritproblem eller sjukdomar odyl.

Nu bytte jag ca 30% av vattnet i morse och det är ju ingen stor sak att göra det varje vecka egentligen.

Har du mycket växter i dina akvarier proOve? Jag tänker att det säkert är bra för att bilda syre. Men jag har svårt att få till fina växter. Vet inte om det är för att jag har fel lampa. Har en ramp som kom med akvariet och däri en vanlig glödlampa.
        18 l med guppys
        Startade 20 aug-06

Kommentar

• Mumin
          • October 2007
          • 3837

Har du haft Stingray så har du väl i princip redan kört filterlöst *asgarv*, för dess filterförmåga är närmast obefintlig.
          Vill du så småningom ha ett annat filter så finns det bättre, och fr. a. nättare filter.
          Själv är jag nöjd med Fluvalfiltren jag har, men där är förstås meningarna delade.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• JLi
            • December 2004
            • 773

Vanlig glödlampa är ingen bra belysning. De lyser dåligt och värmer upp en massa. Testa lågenergi i stället. För syresättning av vattnet är det bra med litet rörelse på vattenytan.
            h. Johan

Kommentar

• yogini
              • September 2006
              • 121

Dom gånger jag rengjorde filtret så var det i alla fall en massa gojs i det. Men det kanske var något annat. Men som JLi säger, det blir bra rörelse på ytan. Och ibland kunde man se Guppysarna "leka" och simma i "strömen" så det är ju lite synd att dom missar det nu.

Lågenergilampa? Då ska jag testa det. Blir det bättre ljus för växterna med det också? Värme har inte varit något stort problem även om det är varmare på sommaren än på vintern, men då har vi inte tänt lika länge istället, och då .... (ooops) kom jag just på att det klart växterna inte trivs lika bra . Men vintertid har dom ju lampan tänd från morgon till kväll.

Fluvalfilter? OK. Ska kolla vad det är. Har hört namnet nämnas härinne men aldrig sett något. Men däremot har någon skrivit om något "ryggsäcksfilter" tror jag det hette. Någon som vet något om det? Skulle inte ta lika stor plats i akvarite, vilket ju är bra när man bara har 18 l.
              18 l med guppys
              Startade 20 aug-06

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

vatten utan cirkulation är akvaristiskt sett "dött" vatten! nedbrytningen av föroreningar funkar inte och vattnet blir snabbt dåligt och ruttnar. växter mår inte heller bra i stillastående vatten för det är cirkulationen som transporterar runt näringsämnena och gör dem tillgängliga för växten!
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• proOve
                  • August 2007
                  • 139

VATTNET DÖR!!! Spring och köp dyra prylar nu annars DÖR ALLA DINA FISKAR!! ..*click click BOOM* .. jag är så trött på det dära snacket. Jag förstår att det behövs filter och värmare i vissa typ av akvarier med viss typ av fisk men va fan åheim du skrämmer juh bara upp folket genom det dära snacket. Vi snackar 18 liter här.. Som sagt jag kör tekniklöst och har bra vattenvärden.

Yogini: har har blandad mängd växter. Mina yngelkar är medvetet överväxta då det ger yngel av mindre storlek en chans att gömma sig från de lite större. Andra akvarie är finare inredda med normalmycker växter och rötter. Du måste förstå att säga "kör tekniklöst!" här är som att gå till ett hundforum och säga "katter är bättre än hundar" .. för vissa är inte så lätt att tänka om när man är inne på ett visst inkört spår verkar det som .. men våga testa själv och bli inte rädd av att folk säger att dina fiskar kommer att dö om en vecka .. det sa dom till mig oxå när jag satte igång .. nu ett år senare så är allt fortfarande frid och fjöjd.

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Ursprungligen postat av åheim
                    vatten utan cirkulation är akvaristiskt sett "dött" vatten! nedbrytningen av föroreningar funkar inte och vattnet blir snabbt dåligt och ruttnar. växter mår inte heller bra i stillastående vatten för det är cirkulationen som transporterar runt näringsämnena och gör dem tillgängliga för växten!
                    detta är inget som JAG har hittat på utan det är så naturen funkar så det är bara att du tuggar i dig proove
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• yogini
                      • September 2006
                      • 121

Det är som det där med humlorna - egentligen så borde dom inte kunna flyga pga hur dom är skapta, men dom gör det ändå. Egentligen så borde dina fiskar vara döda allihop om du nu kört tekniklöst ett helt år, men säg inte det till dom. Då dör dom kanske ...
                      18 l med guppys
                      Startade 20 aug-06

Kommentar

• Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

Jag kör i princip alltid tekniklöst - tills det behövs någon teknik. Om jag måste mata mycket; om jag vill att Corydoras ska leka eller om jag har fors-fisk så sätter jag i ett filter. Annars inte. Det fungerar för mig nu, men det tog ganska många år och mycket "oförklarligt död fisk" innan jag fick (nästan) full kontroll.

Det är resultatet som räknas: friska fiskar som mår bra och helst leker. Hur man når dit är egentligen ointressant. Känner man sig osäker bör man nog följa regelboken.

Kommentar

• angrylinkan
                          • August 2007
                          • 265

Ursprungligen postat av yogini
                          Det är som det där med humlorna - egentligen så borde dom inte kunna flyga pga hur dom är skapta, men dom gör det ändå. Egentligen så borde dina fiskar vara döda allihop om du nu kört tekniklöst ett helt år, men säg inte det till dom. Då dör dom kanske ...
                          sen slits vingarna ut så att dom inte kan flyga längre och då svälter dom och... Dööör
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

Kommentar

• yogini
                            • September 2006
                            • 121

Teknikfritt akvarium är kanske lite som ekologisk odling? Har man friskt växt- och djurmaterial så behöver man inte lika mycket droppar av olika kemikalier och pumpar m.m kanske för att det ska gå bra.
                            18 l med guppys
                            Startade 20 aug-06

Kommentar

• ciklidcollector
                              • April 2008
                              • 1111

Men jag är också inne på tekniklöst akvarium.
                              Visst belysning bör väl finnas för växternas skull, om man nu inte får ljus genom fönstret som lyser på akvariet.
                              Ska man ha belysning så är inte energilampor bra för växterna.
                              Finns dock belysning energi saver halogen 40w=28w vanlig(finns på bauhaus).
                              Ger grymt ljus, ända kryxet är att man måste borra små ventelationshål i rampen så att man får bort värmen.
                              Bra lyse och bra syregivande växter borde vara det optimala.

Förresten på tal om tekniklöst så har jag haft ett akvarium ståendes på balkongen utan vare sig filter, lysramp.
                              Det innehåller spenops mollys 1hane och 4honor, 3guppyhonor och 1guppy hane, 1+1 dvärggurami.
                              Står mot väggen och temperaturen är genomsnitt 18grader med topp uppåt 28grader.
                              Akvariet är fyllt till bredden och helt öppet fast med finmaskigt hönsnät(för att förhindra fåglar från att få sig ett skrovmål).
                              Blåsten sköter ioförsig syresättningen, växterna är hornsäv, vattenpest, vattenkrassula, musselblomma, andmat, röd tigerlotus.
                              Akvariet är 106liter stort.
                              Senast redigerad av ciklidcollector; 22 May 2008, 08:15. Anledning: Infoga placering.
                              -=Amatörbiologen=-
                              Amerikanska Ciklider

Kommentar

Arbetssätt...