Fel silikon?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

Fel silikon?

Vad kan hända om man använder fel silikon? Är det farligt/giftigt, vad ska man ha för silikon och vad ska man inte ha?

MVH /Tobias
    MVH /Tobias
  • Per/Haninge
    • January 2007
    • 285

Ursprungligen postat av tobias.nero
    Vad kan hända om man använder fel silikon? Är det farligt/giftigt, vad ska man ha för silikon och vad ska man inte ha?

MVH /Tobias

Köp silikon som är anpassat till akvarium, står på tuben.
    Finns nästan överallt, bygghandel, coop o.s.v
    Per/Haninge

Kommentar

• Isuxs
      • December 2005
      • 796

Vad som händer är att vattnet blir förgiftat, med andra ord fiskarna kommer att dö.. Parasilicon har jag i mina kar och det funkar bra.. Som Per sa så ska det stå på tuben..
      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
      180L Ghost / Black skalar
      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

MVH /Tobias
        Det kan vara fel silikon på flera sätt.

1/ Som Per/Haninge skriver så måste man använda silikon avsett för akvarier. Övriga innehålller antimögelmedel som förgiftar fiskarna.
        2/ Använd aldrig ett silikon där bäst före datum har gått ut. Efter detta datum är hållfastheten avsevärt försämrad.
        3/ Det finns olika kvaliteer på silikon (olika hållfasthet). Är det ett litet akvarium (under 200 liter) duger de allra billigaste utmärkt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Raggsockan
          • April 2007
          • 644

Ursprungligen postat av Per/Haninge
          Köp silikon som är anpassat till akvarium, står på tuben.
          Finns nästan överallt, bygghandel, coop o.s.v
          Det var väl inget svar på frågan.

Köper du ett silikon som innehåller gifter (vanligt byggnadssilikon) så är dom giftiga och fiskarna kan dö. Men som Per säger såp står det på tuben om den är anpassad till akvarier.

Kommentar

• Per/Haninge
            • January 2007
            • 285

Ursprungligen postat av Raggsockan
            Det var väl inget svar på frågan.

Köper du ett silikon som innehåller gifter (vanligt byggnadssilikon) så är dom giftiga och fiskarna kan dö. Men som Per säger såp står det på tuben om den är anpassad till akvarier.
            Insåg att jag var slarvig med att svara på hela frågan men det kom ganska snabbt mer detaljerade svar, ber om ursäkt.
            Per/Haninge

Kommentar

• Raggsockan
              • April 2007
              • 644

Jo jag såg det sen jag med.

Kommentar

• tobias.nero
                • January 2008
                • 384

Ok, för nu har jag använt ett silikon som jag trodde var ok (det stod inget om det på förpackningen). Men jag såg en tråd här att man inte kunde använda vilket som helst så jag kollade på nätet och då står det att jag inte ska använda det till ett akvarium.

Jag blir så j***a trött, jag byggde en ytavrinningsbox till mitt nya saltvattenkar och får förmodligen riva ut hela skiten igen.

Tack för era svar!

MVH /Tobias
                MVH /Tobias

Kommentar

• tobias.nero
                  • January 2008
                  • 384

Nu har jag slitit ut allt, kan jag använda aktiv kol? Jag har ingen möjlighet att byta vatten fören imorgon

MVH /Tobias
                  MVH /Tobias

Kommentar

• MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

[QUOTE=Kjell Fohrman;1129988]Det kan vara fel silikon på flera sätt.

2/ Använd aldrig ett silikon där bäst före datum har gått ut. Efter detta datum är hållfastheten avsevärt försämrad.
                    QUOTE]

gäller ju då silicon som fortfarande ligger i sin tub då.., hur skulle det annars vara .. inte många som har bra silicon på sina kar om dom skall gå på BF datumet .. haha
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Jimmy.VBG
                      • February 2006
                      • 112

QUOTE]

På grund av att det har hårdnat i tuben "lite grann" och inte smetar ut lika fint och tätt på glaset som nytt silikon.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=791378

Kommentar

• Robin_Hedstrom
                        • January 2005
                        • 1818

Nu har jag slitit ut allt, kan jag använda aktiv kol? Jag har ingen möjlighet att byta vatten fören imorgon

MVH /Tobias
                        Fast vattnet måste ju ändå ur innan du limmar i boxen med det nya silikonet? Det går väl ingen fisk i ännu?
                        /Robin Hedström
                        http://www.robinhedstrom.se/

Kommentar

• tobias.nero
                          • January 2008
                          • 384

Nej inte än, men jag undrar om bakterier och ls tar skada? Jag har köpt nytt silikon och ska byta vatten imorgon.

MVH /Tobias
                          MVH /Tobias

Kommentar

• Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

Det går alldeles utmärkt att använda ett silikon som inte är stämplat med texten "akvarium".

Sika-sil E är ett utmärkt glassilikon för drygt 50:- per 300ml tub ute hos tex Hornbach i färgerna svart, transparent och brun, den vita silikonen är behandlad med antimögelmedel och brukar betecknas "våtrum"
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

Kommentar

• hedde73
                              • February 2007
                              • 91

Hur funkar det med den starka lukt som kommer från silikonet? Jag silikonade fast två st Juwelbakgrunder i onsdags o fortfarande så luktar det väldigt starkt ur akvariet (har inte haft i vatten ännu)? Jag skall fylla akvariet med vatten idag och undrar därför om det är riksfritt? Jag har använt ett silikon från Hornbach som skulle passa bra i akvarium.

Kommentar

Arbetssätt...