Hur få bort sniglar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elin.G
    • November 2007
    • 120

Hur få bort sniglar?

Har fått med nån sorts snigel när jag köpte räkor.... De förökar sig och är små med snäckor... Hur får jag bort dem??
    /
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

Hehehe- De är trots allt vanligtvis nyttodjur som äter alger och skräp. Om du vill bli av med dem är det effektivaste fiskar - botior som äter snäckor. Nackdelen med dessa fiskar är att de också gillar yngel...
    Annars kan man fånga sniglar med snigelfällor som håller populationen nere.
    Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• Sebbe88
      • March 2006
      • 61

Någon typ av "snigelmedel" som tar död på dem borde även finnas att köpa i djuraffären. Kolla där. Som sagt gör sniglarna mer nytta än onytta, men är kanske inte sådär väldigt iögonfallande.

Kommentar

• Lilla jag
        • January 2008
        • 113

Jag gjorde så att jag plockade (håvade) upp varenda liten snäcka jag såg, (5-10 st) varje dag, sen efter ett par veckor så blev dom färre och färre, och nu har jag inte haft en enda snäcka på över en månad...peppar peppar...

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av Sebbe88
          Någon typ av "snigelmedel" som tar död på dem borde även finnas att köpa i djuraffären. Kolla där. Som sagt gör sniglarna mer nytta än onytta, men är kanske inte sådär väldigt iögonfallande.
          Snigelmedlen tar också livet av räkorna
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Matsviper
            • January 2008
            • 53

Köp en snigelätande snigel.Har en själv men kommer inte på vad den heter.Snygg som bara den,Gul/svart randig.Har många tomma skal nu men inga andra sniglar

Kommentar

• Nina82
              • January 2008
              • 6610

Lägg i nåt gott som snäckorna gillar på kvällen och plocka upp det morgonen med snäckorna på

Gift skulle jag inte använda, då tycker jag det är bätte att plocka lite då och då istället.
              Själv har jag slutit fred med mina snäckor och plockar när de blir för många
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Pytte86
                • November 2007
                • 158

ta hit ditt kar så slänger jag i mina kulfiskar, då blir både mina fiskar och du nöjd =)

jag lyckas fan inte få sniglar i nått av mina kar men alla andra lyckas bra :P

Kommentar

• fredd
                  • February 2007
                  • 3360

släng i en eller 2 ampullaria snäckor så ska du se att du blir av med dom mindre sniglarna/snäckorna. Det funkade fin fint för mig
                  www.frfoto.tk

Kommentar

Arbetssätt...